انرژی

سیستم تحریک استاتیک نیروگاه برقابی لوارک ساخته شد

فناوران پژوهشگاه نیرو موفق به طراحی و ساخت سیستم تحریک استاتیک ژنراتور سنکرون برای نیروگاه برقابی لوارک شدند که عملیات نصب آن در نیروگاه لوارک بزودی انجام شده و به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، این پروژه به سفارش شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران از سال ۹۳ آغاز شده و هم‌اکنون مراحل تست آن در محل آزمایشگاه جهاد دانشگاهی علم و صنعت رو به پایان است و قرار است که نصب آن در نیروگاه از ابتدای مرداد ماه امسال آغاز شود.

سیستم تحریک وسیله‌ای است که برای ایجاد میدان در ژنراتور و تولید ولتاژ به کار می‌رود. این وسیله یکی از مهمترین ابزارهای کنترل نیروگاه محسوب می‌شود، بدین معنی که به کمک آن می‌توان ولتاژ ترمینال ژنراتور را کنترل و به حفظ پایداری و قابلیت اطمینان شبکه کمک کرد.

همچنین بخوانید

سیستم‌های تحریک در گذشته فقط از چند کشور اروپایی شامل آلمان، اتریش، سوئد و فرانسه وارد می‌شدند که با آغاز تحریم‌ها، کشور در تامین آن با مشکل مواجه شد.

طراحی و ساخت داخل سیستم‌های تحریک استاتیک نخستین بار توسط پژوهشگاه نیرو به سفارش شرکت مپنا در سال ۸۸ برای واحدهای بخار ۱۶۰ مگاواتی آغاز شد که در حال حاضر اولین نمونه آن در نیروگاه پرند نصب شده است. پروژه حاضر که ساخت سیستم تحریک استاتیک برای واحدهای برقابی است، از سال ۹۳ آغاز شده که هم اکنون در حال اجراست. محصول این پروژه طبق برنامه قرار است در نیروگاه لوارک به بهره‌برداری برسد.

سیستم تحریک استاتیک به علت اینکه هیچ عنصر دواری در ساختمان آن به کار گرفته نشده است، هم از نظر دینامیک و سرعت عمل و هم از نظر نیاز کمتر به سرویس و نگهداری، دارای مزیت است. از دستاوردهای هر دو پروژه (پروژه قبلی و پروژه حاضر) اینکه هر دو با اتکای کامل به توان داخلی اجرا شده و دانش فنی کاملا بومی تدوین شده است. کشورهای اروپایی سالیان متمادی فقط نسبت به فروش محصولات خود مبادرت کرده و از در اختیار گذاشتن دانش فنی آنها ممانعت می‌کردند، لیکن اکنون این دستگاه در داخل ساخته شده و با آخرین استانداردهای بین‌المللی مطابقت کامل دارد.

بر اساس اعلام روابط عمومی پژوهشگاه نیرو، کارفرمای این پروژه شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران است. میزان سرمایه‌گذاری انجام شده حدود یک میلیارد تومان و قیمت تمام شده محصول حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان است که در حدود یک چهارم قیمت مشابه خارجی آن است.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا