انرژی

سد قزلداش؛ سی و چهارمین سد تدولت تدبیر و امید آبگیری شد

آبگیری سد مخزنی ۱۲ میلیون مترمکعبی قزلداش در شهرستان راز و جرگلان خراسان شمالی با حضور وزیر نیرو آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، وزیر نیرو در این مراسم با بیان اینکه واقع شدن کشورمان در منطقه ای خشک و نیمه خشک اهمیت موضوع آب را دوچندان کرده است، برنامه ریزی دقیق و جدی در مدیریت تأمین و مصرف آب را ضروری دانست.

حمید چیت چیان از سد قزلداش به عنوان سی و چهارمین سدی یاد کرد که در دولت یازدهم تکمیل شده است و اضافه کرد: طی روزهای آینده سه سد دیگر نیز بهره برداری می شود؛ به نحوی که در دولت یازدهم با احداث سدهای جدید، توان استحصال آب به میزان سالانه یک میلیارد و ۱۲۵ میلیون مترمکعب افزایش یافته است.

همچنین بخوانید

استاندار خراسان شمالی هم در این آیین با اشاره به برنامه های در دست اجرا برای تأمین پایدار منابع آب در استان خاطرنشان کرد: در دولت یازدهم توان ذخیره سدهای این استان ۲۳ میلیون مترمکعب افزایش یافته و اکنون این توان ذخیره سازی به ۱۸۷ میلیون متر مکعب رسیده است.

محمدرضا صالحی مهم ترین طرح های این حوزه نظیر بهره برداری از سد و شبکه آبرسانی سد غلامان، اجرای سد گلمندره و تکمیل طرح آبرسانی به بجنورد را یادآور شد و تصریح کرد: در چهار سال اخیر، اقدامات درخور توجهی برای کنترل افت آب های زیرزمینی، تعادل بخشی به سفره ها و منابع آب و ساماندهی حریم و بستر رودهای استان انجام شده است.

سیدابراهیم علوی مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی نیز هدف از ساخت این سد را تأمین آب آشامیدنی و بهبود کشاورزی و ارتقای وضعیت معیشت مردم اعلام کرد و گفت: مخزن این سد گنجایش ۱۲ میلیون و ۲۴۰ هزار متر مکعب آب را دارد.

به گفته وی، این سد از نوع خاکی با هسته رسی است و توان تنظیم سالانه ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار مترمکعب را دارد و شبکه آبیاری آن هم ۵۶۰ هکتار از زمین‌های منطقه را زیر پوشش خواهد برد.

برای اجرای طرح سد و شبکه قزلداش تاکنون بیش از ۱۱۰ میلیارد تومان هزینه شده و تکمیل نهایی آن حدود ۳۸ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا