صنعت، معدن، تجارت

نگران رسوب کالا در بنادر هستیم/ ظرفیت انبارهای بندری محدود است

وزیر راه و شهرسازی گفت: خروج کالا از بنادر اهمیت زیادی دارد چون حجم انبارها در بنادر زیاد نیست و به همین خاطر نگران هستیم رسوب به حدی شود که دیگر قادر به جذب کالا نباشیم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی در حاشیه همایش سراسری مدیران سازمان بنادر و دریانوردی که به شکل ویدئوکنفرانسی انجام گرفت در خصوص برنامه‌ریزی ها برای کاهش رسوب بار در بنادر و تسهیل‌گری در این زمینه اظهار داشت: ظرفیت بنادر کشور برای تخلیه و بارگیری حدود ۲۴۰ میلیون تن است که برای این میزان بنادر ما به اندازه کافی و مجهز هستند.

وی افزود: به همین خاطر هیچ موقع در بنادر برای تخلیه و بارگیری مشکلی نداشتیم و نخواهیم داشت. در این خصوص در تخلیه کالاهای اساسی در بندر امام خمینی (ره) در حدود ۴۰ درصد راندمان در سال ۹۹ افزایش پیدا کرده و با معطلی کمتر کشتی‌ها برای تخلیه یک رکورد به ثبت رسیده است.

اسلامی ادامه داد: در این زمینه آن چیزی که برای خروج بار از بنادر اتفاق می‌افتد از حیطه اختیار وزارت راه و شهرسازی و سازمان بنادر خارج است و مربوط به مسائل مالی و گمرکی است. صاحب کالا باید در این زمینه مسائل خودش را برای واردات و اسنادی که به گمرک ارائه می‌دهد، بابت خروج بار از بندر حل و فصل کند.

این عضو کابینه دولت دوازدهم تصریح کرد: به همین خاطر در سفری که معاون اول رئیس‌جمهور به بندرعباس داشتند، دیدن آخرین وضعیت و شناسایی گلوگاه‌ها در بحث تأخیر در خروج بار از بنادر بود تا بتوان با تصمیمات مدیریتی آن را برطرف کرد.

وی ادامه داد: خوشبختانه این اتفاق افتاد و با تشکیل یک کارگروه با حضور معاونان وزرا در بندرعباس شکل گرفت، مسائل بررسی و صورتجلسه‌ای تنظیم شد تا تسهیل‌گری در تخلیه انجام گیرد.

وی افزود: در این میان بعضی از کالاها مثل روغن‌ها که مخازن آن در بنادر است به تدریج تخلیه می‌شوند اما سایر کالاها هیچ دلیلی ندارد که بیش از حد مجاز و لازم در بنادر رسوب داشته باشند. امیدواریم با هماهنگی و تصمیماتی که اخیراً اتخاذ شد، روند رسوب کالاها کاهشی و خروج آن‌ها از بنادر افزایش پیدا کند. اسلامی تاکید کرد: خروج کالا از بنادر اهمیت زیادی دارد چون حجم انبارها در بنادر زیاد نیست و به همین خاطر نگران هستیم رسوب به حدی شود که دیگر قادر به جذب کالا نباشیم که امیدواریم در این زمینه تصمیمات گرفته شده عملیاتی شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا