كشاورزی و دامپروری

گزارش|صادرات بی رویه گوجه فرنگی و فاسد شدن در مرز + فیلم

تفاوت قیمت زیاد محصولات کشاورزی مانند گوجه در بازار داخلی و صادراتی، باعث صادرات بی رویه به کشورهای همسایه مانند عراق شده است که علاوه بر ایجاد رقابت منفی، حتی باعث پس زدن این محصولات می‌شود.

به گزارش آرمان اقتصادی در روزهایی که قیمت گوجه در بازار مصرف کشورمان به یکباره از ۲ هزار تومان به ۱۲ تا ۱۷ هزار تومان افزایش می یابد، فیلم هایی در فضای مجازی دست به دست می شود که ۲۰۰ کامیون ایرانی که بار گوجه فرنگی داشته‌اند، محصولات آنها در مرزهای پرویز خان باقی مانده و به عراق صادر نشده است.

در این فیلم مشاهده می‌شود که بار برخی از کامیون ها به دلیل ماندن بیش از حد پشت مرز خراب شده است و حتی آنها را بر روی زمین تخلیه کرده اند و برخی نیز به دنبال انتقال آنها به کارخانه های رب سازی هستند.

همچنین بخوانید

 

 

بنابراین گزارش تفاوت قیمت زیاد محصولات کشاورزی مانند گوجه در بازار داخلی و صادراتی، باعث صادرات بی رویه به کشورهای همسایه مانند عراق شده است که علاوه بر ایجاد رقابت منفی و اشباع بازار این کشور، باعث پس زدن این محصولات می‌شود.  

هیچ برنامه ریزی برای صادرات محصولات کشاورزی نداریم

صدر الدین نیاورانی نائب رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در این ارتباط در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار کرد: هر از گاهی در صادرات محصولات کشاورزی چنین اتفاقاتی روی می دهد.

وی افزود: مرز کشور عراق بعضی اوقات به دلایل مختلف داخلی خود و تعطیلات بسته می شود و اجازه ورود هیچ محصولی را نمی دهند.

آخرین اخبار اقتصادی در توئیتر پایگاه خبری آرمان اقتصادی. (کلیک کنید)

نائب رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ادامه داد: هرساله حجم زیادی محصولات تازه خوری مانند، گوجه فرنگی و بادمجان به عراق صادر می شود اما در مواردی نیز این اتفاقات روی می‌دهد و با ماندن محصولات پشت گمرک کیفیت خود را از دست می‌دهند.

وی تصریح کرد: کشاورزان هزینه زیادی برای تولید این محصولات انجام می دهند اما به دلایل یک اشتباه محصولات تولید شده به این صورت از دست می رود.

نیاورانی در پاسخ به اینکه چه کسی مسئولیت جلوگیری از این اشتباهات و انجام برنامه ریزی است  گفت: در این مورد خود صادر کننده اشتباه کرده  و در زمانی صادرات انجام داده که امکان خروج از مرز نداشته است.

این مقام مسئول گفت: صادر کنندگان استاندارد سازی نشده اند و هر کسی می تواند به هر میزانی صادرات داشته باشد به همین منظور در مواردی نیز مشاهده می‌شود با صادر شدن حجم زیادی از این محصولات بازار هدف صادرات را اشتباه می‌کنند و  محصولات صادراتی ما پس زده می‌شود.

وی اظهار داشت: وزارتخانه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی در این زمینه مسئولیت دارند اما  تا به امروز هیچ برنامه ریزی برای صادرات نداشته ایم.

وی تاکید کرد: دستگاه های دولتی نه تنها از برای تنظیم بازار صادرات برنامه ای ندارد بلکه از صادرات بیش از اندازه که منجر به رقابت منفی در بازار هدف میشود، دفاع هم می کنند.

نیاورانی گفت: استدلال مسئولان آن است که بر اساس قانونی هرکسی می تواند صادرات داشته باشد و نباید جلوی آنها گرفته شود.

ایران چند برابر نیاز روزانه عراق گوجه فرنگی صادر می‌کند

مرادعلی تاتار فرماندار قصرشیرین نیز در این ارتباط گفت: تجار و صادرکنندگان با برنامه و بر اساس نیاز بازار عراق محصول گوجه‌فرنگی به منظور صادرات وارد مرز رسمی پرویزخان این شهرستان کنند.

وی افزود: متاسفانه برخی از تجار و صادرکنندگان بدون توجه به نیاز بازار طرف عراقی نسبت به آوردن بی‌رویه محموله‌های صادراتی گوجه می‌کنند که این اقدام باعث از بین رفتن این محصول و همچنین خالی کردن بازار داخلی از آن و افزایش نرخ تورم می‌شود.

وی اظهار داشت: اکنون تجار روزانه بدون هیچ برنامه‌ای متاسفانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ کامیون گوجه وارد مرز رسمی پرویزخان می‌کنند که از این میزان تنها ۷۰ کامیون آن صادر شده و بازار عراق کشش این میزان محصول گوجه را ندارد.

انتهای پیام/

منبع

تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا