صنعت، معدن، تجارت

معاون وزیر صمت: در سه ماه گذشته به اندازه نیمه نخست سال کالا وارد کشور شد

معاون وزیر صمت با اشاره به پهلو گرفتن کشتی‌های حامل ۷ میلیون تن کالای اساسی در بنادر کشور گفت: در سه ماه اخیر, به اندازه شش ماه نخست سال کالا وارد کشور شده که نشان می دهد روزهای آتی روند قیمتها کاهشی خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، عباس قبادی در جلسه ستاد تنظیم بازار گفت:مرغ و روغن نباتی به قیمت مصوب نزدیک شده است. 

دبیر ستاد تنظیم بازار گفت: قیمت مرغ و تخم مرغ در بازار, روند کاهشی گرفته و در روزهای آینده به قیمت مصوب می رسد.

همچنین بخوانید

عباس قبادی در خصوص قیمت میوه هم افزود: ستاد تنظیم بازار موضوع کنترل قیمت و تامین میوه شب عید را در دستور کار قرار داده به نحوی که منافع مصرف کنندگان و تولیدکنندگان تامین شود.

وی همچنین از بررسی موضوع ممنوعیت صادرات میوه خبر داد و گفت: تصمیم گیری در این مورد به جلسات بعدی موکول شد.

 قبادی گفت:‌ ترخیص کالاهای اساسی از گمرکات کشور سرعت گرفته طوری که میزان کالاهای اساسی مانده در گمرک, از ۴میلیون تن در ۱۱ آبان, هم اکنون به سه میلیون و ۷۰۰ هزار تن رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر, حدود ۲۷۰۰ تن کالای اساسی روی کشتی هاست، گفت: آمارها نشان می دهد شرایط خوبی از نظر ذخیره کالاهای اساسی داریم و برای ایام عید, مشکلی نیست.

 قبادی با بیان اینکه تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی سرعت بیشتری گرفته اضافه کرد:‌ از ۲۰ میلیارد دلار ارزی که بانک مرکزی برای واردات تامین کرده, و در حساب فروشندگان خارجی نشسته, ۴.۲ میلیارد دلار برای کالاهای اساسی بوده است.

دبیر ستاد تنظیم بازار همچنین گفت :در سه ماه اخیر, به اندازه شش ماه نخست سال کالا وارد کشور شده که نشان می دهد روزهای آتی روند قیمتها کاهشی خواهد شد.

دبیرستاد تنظیم بازار گفت: درپی پخش گزارشی مبنی بر ” توزیع نامناسب مواد پتروشیمی”  امروز در جلسه این ستاد، مصوب شد، هفته آینده مسئولان مربوطه با حضور در جلسه، پاسخگو باشند.

 عباس قبادی امروز در جلسه ستاد تنظیم بازار با اشاره به اینکه برای بازار محصولات پتروشیمی، کمیته‌ای در شرکت ملی صنایع پتروشیمی وجود دارد، که تصمیم گیری می‌کند، افزود: امیدواریم این کمیته جواب قانع کننده داشته باشد.

وی همچنین با اشاره به خودکفایی کشور در تولید گوشت قرمز گفت: تغییر ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات گوشت قرمز به ارز نیمایی، تصمیم درستی بود که باعث رشد تولید دام سبک و سنگین در داخل و خودکفایی کشور در تولید گوشت قرمز شد.

دبیر ستاد تنظیم بازار با تاکید بر اینکه در گذشته، سالانه به میزان حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیون دلار گوشت قرمز وارد می‌شد، افزود: این رقم کمتر از ۱۰۰ میلیون دلار است که سال آینده کمتر هم خواهد شد و نیازی به واردات نخواهد بود.

قبادی واردات ماسک چینی به کشور را هم شایعه‌ای بیش نخواند و افزود: الان قیمت ماسک در کشور به هزار تومان رسیده و عملا واردات و قاچاق ماسک به کشور توجیهی ندارد.

وی افزود: تولید ماسک کشور به حدی افزایش یافته است، که اگر مسئولان وزرات بهداشت اجازه دهند، تولید کنندگان ما امکان صادرات و تامین ماسک برای سایر کشور‌های را نیز دارند.

دبیر ستاد تنظیم بازار در خصوص افزایش قیمت مواد شوینده و لبنی افزود: این ستاد قرار نیست تا پایان سال مجوزی برای افزایش قیمت بدهد و به شدت با هرگونه افزایش قیمت غیر قانونی برخورد می‌کند.

قبادی ادامه داد: اگر تولیدکننده‌ای دلیل قانع کننده‌ای برای افزایش هزینه و قیمت تمام شده داشته باشد، باید از مسیر سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان پیگیری کنند.

وی قطعه قطعه کردن مرغ از سوی برخی شرکت‌ها و مغازه داران بدلیل کسب سود بیشتر را نیز تخلف خواند و گفت: فروشندگان حق ندارند به گونه‌ای اقدام کنند که مصرف کنندگان مجبور به خرید مرغ خرد شده شوند، اما به درخواست خود مشتری مانعی ندارد.

انتهای پیام/

منبع

تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا