امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

ضرورت اجرای سالانه ۴ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری در کشور

رییس سازمان جنگل‌ها گفت: برای رسیدن به وضعیت نسبتا مناسب، باید در سال حدود چهار میلیون هکتار، اقدامات آبخیزداری انجام دهیم.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، مسعود منصور، معاون وزیر و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در رابطه با شرایط پوشش گیاهی کشور اظهار کرد: ما یک کشور خشک و نیمه‌خشک و به لحاظ پوشش جنگلی جزو کشورهایی با پوشش کم‌جنگل هستیم.

این مقام مسئول تاکید کرد: از ۱۲۵ میلیون هکتار عرصه کشور ما که در معرض فرسایش آبی است تا کنون در ۳۰ میلیون هکتار، عملیات آبخیزداری انجام شده و برای رسیدن به وضعیت نسبتاً مناسب، باید در سال حدود چهار میلیون هکتار، اقدامات آبخیزداری انجام دهیم.

وی افزود: نسبت به بسیاری از کشورها، یک چهارم سرانه متوسط جنگل را در کشور داریم، بنابراین از این جهت و به لحاظ شکنندگی که در اکوسیستم‌مان وجود دارد، جنگل اهمیت بیشتری خواهد داشت.

منصور با اشاره به این که براساس آخرین تصاویر ماهواره‌ای در سال ۲۰۱۹، در حال حاضر بیش از ۲ میلیون هکتار جنگل هیرکانی در نوار شمالی کشور وجود دارد، ادامه داد: ۶ میلیون هکتار جنگل زاگرس در شمال غربی و غرب کشور، در مجموع ۱۴.۳ میلیون هکتار جنگل در پنج ناحیه رویشگاهی داریم.

اجرای طرح حفاظتی جنگل‌های هیرکانی از ابتدای سال آینده

وی با اشاره به این که یکی از مهم‌ترین کارها برای جنگل بحث حفاظت است، تصریح کرد: حفاظت به این معنا است که اجازه تخریب، تصرف و قطع درخت را در جنگل ندهیم و این کار در همه جنگل‌ها عمومیت دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که هر کدام از جنگل‌ها برای توسعه و حفظ، شرایط خاصی دارد، عنوان کرد: در جنگل‌های هیرکانی معضل اصلی‌مان برداشت چوب بوده که قبلاً در قالب طرح‌ها مجاز بود و از سال ۹۶ و بر مبنای قانون برنامه ششم ممنوع شد.

وی افزود: در حفاظت از جنگل‌های هیرکانی، مهم‌ترین عامل این است که از پدیده قاچاق چوب و قطع درختان جلوگیری کنیم. البته در کنارش هم باید کار غنی‌سازی و احیا را ادامه دهیم.

رئیس سازمان جنگلل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان این که در حوزه زاگرس، یکی از مهم‌ترین مشکلات، کشت زیراشکوب است، خاطرنشان کرد: علاوه بر آن، به دلیل خشکسالی‌های مداوم در کشور، آفات و بیماری‌ها در برخی مناطق زاگرس وجود دارد، همچنین معضل قطع درخت و تولید زغال در برخی از این مناطق را شاهد هستیم.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای حفاظت از جنگل‌های هیرکانی گفت: به موجب قانون باید طرحی را تهیه و اجرا کنیم که مبتنی بر عدم برداشت چوب درختان ایستاده و سرپا باشد که با تلاشی که انجام شده، تا پایان سال مطالعات نیمه تفصیلی بیش از سه میلیون هکتار از کل منطقه هیرکانی نهایی خواهد شد و وارد مطالعات تفصلی اجرایی می‌شویم.

منصور ادامه داد: شرح خدماتی مبتنی بر اقدامات اجتناب‌ناپذیر و حفاظتی هم تدوین شده که از ابتدای سال آینده بر مبنای طرح حفاظتی، اقدامات لازم را در حوزه هیرکانی پوشش خواهیم داد.

وی با اشاره به این که در حوزه زاگرس روستاهای زیادی داریم که در درون یا حاشیه جنگل هستند اما از سوخت مناسب برخوردار نبوده و برای تأمین سوخت ناچار به قطع درخت و سرشاخه می‌شوند، خاطرنشان کرد: پیشنهادی از ناحیه وزیر جهاد کشاورزی به رئیس جمهوری منعکس شد که طبق آن، تقاضا شد شورای عالی صیانت و حمایت از زاگرس تشکیل شود که رئیس‌جمهوری موافقت کرد و در حال پیگیری هستیم تا این شورا تشکیل شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به توسعه و غنی‌سازی در حوزه جنگل‌های زاگرس، اذعان کرد: امسال حدود ۷۰ هزار هکتار توسعه و غنی‌سازی جنگل در هیرکانی، زاگرس و ایرانی و تورانی داریم که با تشکیل این شورا، از لحاظ منافع اعتباری و هماهنگی دستگاه‌های مرتبط شرایط بهتری را فراهم خواهیم کرد.

اتمام طرح کاداستر جنگل‌ها تا پایان سال

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به این‌که در جنگل‌های حرا با پدیده‌های خشکسالی و قطع درختان مواجه نیستیم، خاطرنشان کرد: در گام اول برای جنگل‌های حرا، تثبیت و تعیین حدود را انجام دادیم.

وی افزود: جنگل‌های حرا نیازمند مراقبت، احیا و غنی‌سازی است اما از آنجایی که معضل آفات، کشت زیراشکوب، خشکسالی و بهره‌برداری چوبی ندارد از شرایط بهتری نسبت به سایر اکوسیستم‌های جنگلی برخوردار است.

منصور در رابطه با کاداستر اراضی جنگلی گفت: امسال با هدف‌گذاری انجام شده، کاداستر تمام عرصه‌های جنگلی به اتمام می‌رسد و تصویر روشنی به لحاظ حقوقی و تثبیت مالکیت دولت و انفال بر این اراضی را تا پایان سال خواهیم داشت.

وی با اشاره به این که برای مراتع چند رویکرد اساسی را در پیش گرفته‌ایم، عنوان کرد: اولین رویکرد ما در حفاظت از مراتع این است که به جای پروانه چرای دام، به سمت اجرای طرح‌های مرتعداری برویم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که در سال‌های گذشته حدود ۳۵ تا ۳۶ درصد از عرصه مراتع دارای طرح بود، بیان کرد: به همین دلیل سازمان جنگل‌ها تصمیم دارد، در وهله اول ممیزی مراتع، یعنی شناسایی دامداران ذی‌حق را امسال یا حداکثر تا اواسط سال آینده به اتمام برساند که حدود ۷ میلیون دامدار باقی مانده است.

وی با بیان این که باید به تهیه طرح‌های مرتعداری سرعت بخشید، خاطرنشان کرد: امسال ۱۵ میلیون هکتار هدف‌گذاری شده که امیدوارم تا پایان سال محقق شود.

منصور با اشاره به هدف‌گذاری عقد قرارداد برای ۱۴ میلیون هکتار از مراتع با مرتعداران، عنوان کرد: با این قرارداد، مرتعدار موظف به حفاظت از مرتع و اجرای عملیات فنی پیش‌بینی شده در طرح می‌شود، بنابراین عملاً اهداف بخش با کمک و مشارکت مردم انجام می‌شود.

وی در رابطه با طرح مرتعداری تلفیقی گفت: در این طرح باید سمتی برویم که مرتعدار ضمن حفظ پوشش گیاهی و جلوگیری از انقراض گونه‌ها، میزان دام را به تدریج به اندازه ظرفیت مرتع کاهش دهد.

منصور ادامه داد: طرح مرتعداری مبتنی بر اقدامات اقتصادی سبز مثل درختکاری و گیاهان دارویی، باید جایی که طرح و شرایط اقلیمی اجازه می‌دهد، لحاظ شده و دام مازاد خارج شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا