انرژی

ضرر مالی نفتکش‌ها از کاهش تولید عربستان

نفت کمتر برای حمل دریایی از سوی عربستان سعودی و شمار رو به رشد نفتکش‌های موجود در بازار به درآمد مالکان نفتکش‌ها به حدی ضربه زده که در مسیر حمل نفت از خلیج فارس به چین ضرر می کنند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، عربستان سعودی در ششم ژانویه اعلام کرد تولید نفت را به میزان یک میلیون بشکه در روز دیگر در ماههای فوریه و مارس کاهش می دهد. کاهش تولید نفت این کشور که بزرگترین صادرکننده نفت جهان است، میزان حمل نفت در بازار ابر نفتکش‌ها که هر یک ظرفیت حمل حداکثر دو میلیون بشکه نفت را دارند، کاهش داده است.

بعلاوه کاهش قابل توجه ذخایر نفت شناور جهان، ابر نفتکش‌های بیشتری را برای حمل نفت در مسیرهای اصلی تجارت نفت آزاد کرده است. رشد اخیر قیمت نفت باعث شده معامله گران تمایلی برای نگهداری نفت نداشته باشند و تقاضای مطلوب در آسیا هم محلی را برای نفت ذخیره شده در دریا فراهم کرده است.

همچنین بخوانید

عربستان سعودی پس از تصمیم برای کاهش بیشتر تولید، اعلام کرد حجم نفتی که به مشتریان می فروشد را حداقل برای ۹ مشتری در آسیا و اروپا کاهش می دهد. این کشور عرضه به برخی از پالایشگاهها را به میزان ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش می دهد.

در نتیجه محموله نفتی کمتر برای حمل همزمان با افزایش شمار ابر نفتکش‌های آماده، مالکان این ابر نفتکش‌ها روزانه ۷۳۶ دلار در مسیر تحویل نفت از عربستان سعودی به چین ضرر می کنند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، درآمد منفی برای برخی از مالکان  نفتکش‌ها قابل تحملتر است زیرا نگهداشتن کشتیها در بندر هم هزینه دارد و عدم فعالیت یک نفتکش به مدت طولانی ممکن است باعث شود مجوزش را برای چارتر از دست دهد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا