ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

تاکتیک هواوی برای خنثی کردن اثر تحریم‌های آمریکایی

شرکت هواوی چین تاب آوری کسب و کارش را اولویت اصلی خود قرار داده و تلاش می کند به منظور چیره شدن بر تحریم‌های آمریکا، توانمندیهای نرم افزاری را توسعه دهد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، هواوی در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۹ در لیست سیاه صادرات آمریکا قرار گرفت و دسترسی به فناوری آمریکایی حساس برای این شرکت قدغن شد. این مسئله روی توانایی هواوی برای طراحی تراشه های خود و تامین قطعات مورد نیاز از فروشندگان خارجی تاثیر منفی گذاشت. این ممنوعیت کسب و کار تلفن همراه هواوی را تحت فشار عظیمی قرار داده است.  

تحریم‌های آمریکا دسترسی این شرکت چینی به زنجیره تامین کلیدی را قطع کرده و وادارش کرد بخشی از کسب و کار تلفن هوشمند خود را برای زنده نگهداشتن برندهایش بفروشد. در زمانی که هواوی وارد لیست سیاه آمریکا شد، دومین بازیگر بزرگ بازار تلفن هوشمند بود اما در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ با کاهش فروش جهانی، از فهرست پنج فروشنده بزرگ از نظر سهم بازار حذف شد. هواوی از سوی دولت ترامپ با استناد بر نگرانیهای امنیت ملی، در لیست سیاه تجاری قرار گرفت و بسیاری از مدیران صنعت احتمال اندکی می‌بینند که محدودیت‌ها برای فروش میلیاردها دلار فناوری و تراشه های آمریکایی به این شرکت چینی توسط دولت بایدن برداشته شود.

همچنین بخوانید

رشد درآمد شرکت هواوی سال میلادی گذشته تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا و تبعات اقتصادی شیوع ویروس کرونا به میزان چشمگیری آهسته شد. درآمد این شرکت در سال ۲۰۲۰ به ۸۹۱.۴ میلیارد یوان (۱۳۶.۷ میلیارد دلار) بالغ شد و رشد سالانه ۳.۸ درصدی در مقایسه با رشد بیش از ۱۹ درصدی در سال ۲۰۱۹ را نشان داد. چین تنها منطقه‌ای بود که هواوی شاهد رشد مثبت درآمدش بود. فروش این شرکت در چین به ۵۸۴.۹ میلیارد یوان (۸۹.۷ میلیارد دلار) رسید و بر مبنای سالانه ۱۵.۴ درصد رشد داشت و معادل ۶۵ درصد از کل درآمد هواوی بود.

اریک زو، رییس هیات مدیره چرخشی هواوی اعلام کرد این شرکت انتظار حذف شدن از لیست سیاه در دوران ریاست جمهوری جو بایدن را ندارد و پس از این که سال گذشته در وضعیت تلاش برای بقا قرار گرفت، اکنون به دنبال توسعه خطوط دیگر کسب و کار است.

وی در جلسه پرسش و پاسخ نشست سالانه هواوی برای تحلیلگران گفت: نمی توانیم استراتژی خود را بر مبنای فرض بی پایه یا امیدهای غیرواقع گرایانه بنا کنیم زیرا اگر چنین کاری را انجام دهیم و از لیست سیاه حذف نشویم، برای این شرکت بی نهایت دشوار خواهد بود. هواوی در کسب و کارهایی سرمایه گذاری خواهد کرد که اتکای کمتری به تکنیکهای پردازش پیشرفته دارند و به کسب و کار رانندگی هوشمند اشاره کرد که هواوی در آن امسال بیش از یک میلیارد دلار سرمایه گذاری می کند.

این مدیر چینی گفت: هواوی با سه شرکت خودروسازی داخلی در ساب برندهایی همکاری خواهد کرد که برای مدلهای” هواوی اینساید” طراحی خواهند شد.

رویترز در فوریه گزارش کرده بود هواوی قصد دارد خودروهای برقی تحت برند خود تولید کند اما هواوی این خبر را تکذیب کرده بود.

رییس هیات مدیره هواوی گفت: اقدام آمریکا علیه هواوی به اعتماد در سراسر صنعت نیمه رسانا ضربه زد و باعث کمبود جهانی تراشه شد زیرا شرکتهای چینی سال گذشته به ذخیره سازی نیمه رساناها به اندازه نیاز سه تا شش ماه پرداختند.

بر اساس گزارش رویترز، این امر به همراه تقاضا از سوی بازار چین برای خرید تراشه هایی که مشمول محدودیتهای آمریکا نبود یا خرید آنها تحت مقررات آمریکا مجاز بود، باعث شد شرکتها به سرمایه گذاری در تراشه و تامین نیاز هواوی بپردازند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا