امور زیربناییراه و ساختمان

سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری مشترک ایران و روسیه از بندر کاسپین

نشست مشترک فعالسازی کریدور بین المللی شمال ـ جنوب با محوریت مناطق آزاد ایران و روسیه با حضور «سعید محمد» دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی و جمعی از مدیران اقتصادی دولت روسیه در محل دبیرخانه شورایعالی برگزار شد.


همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از فرینا، نشست مشترک فعالسازی کریدور شمال – جنوب به منظور ارئه راهکارها و پیشنهادات طرفین ایرانی و روسی به منظور تسریع در راه اندازی کریدور بین المللی شمال ـ جنوب و همچنین جذب سرمایه گذاری و توسعه هر چه سریع تر بندر کاسپین برگزار شد.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در این نشست با تاکید بر همکاری طرفین بر تسریع روند راه اندازی کریدور شمال ـ جنوب گفت: با توجه به اهداف مشترک ایران و روسیه در زمینه‌های اقتصادی و امنیتی می توانیم در کنارهم به عنوان دو کشور همسایه روند تسریع این همکاری ها را پوشش دهیم.

محمد به ابعاد اقتصادی و ژئوپولتیکی  کریدور شمال ـ جنوب اشاره کرد و افزود: با راه اندازی این کریدور در خصوص مباحث اقتصادی کاهش هزینه، افزایش کیفیت حمل و نقل، کاهش زمان، صرفه جویی در هزینه های اضافی و در کنار آن ابعاد راهبردی و امنیتی را شاهد خواهیم بود. راه اندازی این کریدور نه تنها توسعه اقتصادی برای ایران و روسیه را به همراه دارد بلکه برای سایر کشورهای منطقه به خصوص کشورهای چین و هند نیز از این همکاری های مشترک متنفع خواهند شد.

وی درباره ظرفیت های حمل و نقل ریلی و بندری در مناطق آزاد کشور گفت: با توجه به مشخص بودن راهبرد باید به دنبال راهکار باشیم. باید هریک از وظایف کشورهای ایران و روسیه احصاء شوند و هر یک با توجه به چارچوبی که دارند به انجام کارها سرعت ببخشند. با کمک ظرفیت های موجود در حوزه بندری می توانیم در زمینه ساخت شناور، تکمیل اسکله رو ـ رو، تکمیل موج شکن مجتمع بندری کاسپین و راه آهن رشت ـ کاسپین نیز همکاری مشترک بین مناطق آزاد دو کشور و وزارت راه و شهرسازی داشته باشیم.

این مقام عالی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور پیشنهاد داد: این سرمایه گذاری ها می تواند از طریق شرکت های مشترک و بهره برداری مشترک از احداث بندر کاسپین انجام شود، البته این امر مستلزم لایروبی رودخانه ولگا است و در اینصورت استفاده از کریدور شمال ـ جنوب توسعه جدی یافته و اقتصادی خواهد بود. ما در کشور بزرگترین تجهیزات لایروبی را در خلیج فارس در اختیار داریم و استفاده از توان شرکت های ایرانی می تواند در این زمینه به ما کمک کند.

محمد اظهار داشت: پیشنهاد می شود کارگروه مشترکی در این خصوص تشکیل شود و موضوعات از طریق نمایندگان طرفین ایران و روسیه و نمایندگانی از وزارت راه و شهرسازی پیگیری و راهکارهایی به منظور سرعت بخشیدن به کار ارائه شود.


انتهای پیام/

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا