انرژی

درخواست شورون از آمریکا برای موافقت با فروش نفت ونزوئلا

دولت بایدن سرگرم بررسی درخواست شرکت شورون برای موافقت با دریافت و فروش نفت ونزوئلا در عوض بدهی پرداخت نشده این کشور است.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، منابع آگاه به رویترز گفتند: نمایندگان شورون در ماه‌های اخیر حداقل یک دیدار رده بالا با دیپلماتهای آمریکایی به همراه نمایندگان اپوزیسیون ونزوئلا داشته اند. این دیدار نقطه عطفی در تلاشهای یک ساله شورون برای دریافت مجوز فعالیت در ونزوئلا محسوب می شود. با این حال هنوز هیچ تصمیمی گرفته نشده است و زمان بازبینی بیشتر این درخواست نامعلوم مانده است.

شورون می خواهد واشنگتن معافیتهای قبلی که این شرکت در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ از آن برخوردار بود را احیا کند. این شرکت و چند تولیدکننده خارجی دیگر اجازه یافته بودند نفت ونزوئلا را در عوض سود سهام و بدهی جوینت ونچرهایی که با شرکت نفتی دولتی PDVSA داشتند، دریافت و صادر کنند.

این معافیت که تا اواسط سال ۲۰۲۰ به شورون اجازه داده بود یک تا دو میلیون بشکه در ماه نفت ونزوئلا را تجارت کند، تحت کمپین فشار حداکثری ترامپ معلق شد. استراتژی مذکور به صادرات نفت ونزوئلا ضربه بزرگی زد اما نتوانست درآمد نفتی دولت ونزوئلا را صفر کند و صادرات این کشور اخیرا بهبود پیدا کرده است.

یک منبع آگاه گفت: دولت بایدن به دنبال شکست استراتژی ترامپ، انگیزه های بیشتر و بیشتری برای تسهیل تحریمهای ونزوئلا پیدا کرده است. یکی از مهم‌ترین آنها، دست خالی نبودن در مذاکره با مادورو است.

ونزوئلا صدها میلیون دلار به شورون بدهکار است. این شرکت آخرین غول نفتی آمریکایی است که حضورش را در ونزوئلا حفظ کرده بود. سخنگوی شورون در پاسخ به پرسشهایی درباره لابی این شرکت گفت: دیدار با مقامات دولت آمریکا برای فراهم کردن چشم اندازی درباره مسائل انرژی مهم برای این شرکت، یک روال معمول است.

یکی از این منابع آگاه گفت: موافقت با فروش بعضی از محموله های نفتی با وجود تحریم‌ها می تواند نشانه انعطاف پذیری در قبال ونزوئلا باشد. تسهیل تحریمها به نفع شورون خواهد بود و مشاغل آمریکا را افزایش می دهد و احتمال اندکی وجود دارد که با مخالفت جمهوریخواهان روبرو شود.

موافقت آمریکا با درخواست شورون می تواند روابط این کشور با هند را هم بهبود دهد. پالایشگاههای هندی یکی از بزرگترین واردکنندگان نفت ونزوئلا بودند که توسط شرکتهای برخوردار از معافیت آمریکا عرضه می شدند.

اما در آستانه انتخابات میان دوره نوامبر که ممکن است مشخص کند آیا دموکراتها کنترل کنگره را حفظ می کنند، بعضی از مشاوران بایدن نگران اقداماتی هستند که به منزله تعدیل تحریمهای سخت گیرانه در قبال ونزوئلاست به خصوص در فلوریدا که جمعیت بزرگی از کوبایی ها و ونزوئلایی های تبعیدی زندگی می کنند. سایر دستیاران رئیس جمهور آمریکا هم گفته اند تمایلی برای تسهیل تدابیر تنبیهی ندارند مگر این که مادورو اقدامی برای برگزاری انتخابات دموکراتیک انجام دهد.

به گفته منابع آگاه، اگر آمریکا تصمیم بگیرد شرایط مجوز شورون را تغییر ندهد همچنان می تواند معافیتی برای محدودیتهای دفتر کنترل داراییهای خارجی وزارت خزانه داری صادر کند تا برخی از موارد صادرات نفت را تایید کند. اکثر مواردی که آمریکا از سال ۲۰۱۹ با آنها موافقت کرده است، سواپ نفت در برابر سوخت بوده اند که تحت آن دولت یا شرکت نفتی PDVSA پولی دریافت نکرده اند.

بعضی از مقامات دولتی بایدن با سواپ و قراردادهای دیگری که به شرکت PDVSA اجازه می دهد سوختها و مواد رقیق کننده مورد نیاز برای افزایش صادرات نفت را تامین کند، مخالفت کرده اند.

بر اساس گزارش رویترز، علاوه بر شورون، شرکتهای نفتی اروپایی و آسیایی حاضر در ونزوئلا هم واشنگتن را برای تجارت نفت ونزوئلا تحت فشار قرار داده اند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا