اقتصاد کلان

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز سوم خرداد

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز سوم خرداد

بررسی عملکرد دستگاه‌ها در اجرای قوانین مانع‌زدایی از صدور مجوزهای کسب و کار / موافقت با تحقیق‌وتفحص از عملکرد وزارت کشور در حوزه تقسیمات کشوری/ تذکراتی درباره حادثه متروپل آبادان و… از جمله موضوعات خبری امروز (سه شنبه) سوم خرداد ماه ۱۴۰۱ مجلس است که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، جلسه علنی  مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد و رسیدگی به گزارش کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی درباره ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی در اجرای ماده ۷ قانون اصل ۴۴ قانون اساسی در دستورکار نمایندگان قرار گرفت.

رئیس مجلس در نطق پیش از دستور خود ضمن تبریک و تسلیت شهادت مدافع حرم سرهنگ پاسدار شهید حسن صیاد خدایی به دست عوامل تروریستی استکبار جهانی به محضر ملت ایران، عموم پاسداران مدافع امنیت کشور و خانواده آن شهید، بیان کرد: این ترور بار دیگر عمق عصبانیت دشمنان مردم ایران از سپاه پاسداران را نشان داد که مخلصانه امنیت را برای این مرز و بوم تامین کردند.

مجمع نمایندگان استان خوزستان با صدور بیانیه ای به دنبال حادثه دلخراش ریزش ساختمان متروپل در آبادان خواستار بسیج تمامی امکانات و منابع برای کمک رسانی به حادثه دیدگان ریزش ساختمان متروپل در آبادان شدند.

علی نیکزاد نایب رئیس مجلس هم حادثه ریزش ساختمان متروپل در آبادان را به مردم خوزستان و آبادان تسلیت گفت و افزود: همچنین سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر قهرمان و شهادت سردار سرافراز اسلام سردار خدایی را گرامی می داریم.

بدر پی ریزش ساختمان متروپل آبادان، سید مجتبی محفوظی نماینده مردم آبادان در تذکر شفاهی از دادستانی کل کشور خواست تا با عاملان و موثران حادثه متروپل آبادان برخورد قاطع شود.

در تذکری دیگر، سیدمحمد مولوی نماینده مردم آبادان با بیان اینکه خوزستان، آبادان و خرمشهر درگیر عبدالخاطی‌هاست، از قوه قضائیه خواست تا مسببین این حادثه را شناسایی و با جدیت پیگیری و اقدام کند.

جلیل مختار نماینده دیگر مردم آبادان با مطرح کردن این پرسش که چرا شهرداری آبادان کنترل گزارش ناظرین نظام مهندسی ساختمان متروپل را متوقف نکرد، از وزیر کشور و راه و شهرسازی خواست تا به این موضوع ورود کنند.

ناطقین مجلس

حدادی: بسیاری از خانواده‌های نیازمند، هنوز یارانه دریافت نکرده‌اند

کوثری: نقد اگر منصفانه باشد نیاز دولت و مجلس و همه ارکان نظام است

محمدی: وظیفه دولت است که شرایط یارانه بگیران را احراز کند نه مردم

میرمحمدی میبدی: اطلاعات نادرست و متناقض در سامانه یارانه دولت اصلاح شود

***

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز سوم خرداد

در جلسه علنی امروز، مهدی طغیانی عضو کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی ضمن قرائت گزارش این کمیسیون در خصوص ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها در اجرای قوانین مانع‌زدایی از صدور مجوزهای کسب و کار تاکید کرد: براساس ارزیابی صورت گرفته روند اجرای قوانین شفافیت و تسریع در صدور مجوزهای کسب و کار مثبت ارزیابی می‌شود.

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز سوم خرداد

سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی با حضور در صحن علنی، به ارائه گزارشی درباره عملکرد دستگاههای اجرایی در درگاه ملی صدور مجوزها پرداخت و گفت: تاکنون از مجموع حدود ۶۲ هزار درخواست ثبت شده در درگاه ملی صدور مجوزها، ۲۰ درصد از درخواست ها به مرحله صدور مجوز رسیده است.

خاندوزی افزود: فشار نظارتی مجلس شورای اسلامی و همکاری و همدلی که امروز بین کمیسیون ویژه مجلس و اقتصاد و دو قوه مقننه و مجریه وجود دارد کمک خواهد کرد تا درباره رفع یکی از موانع تولید نشان دهیم که بنا نیست مصوبه مجلس شورای اسلامی روی کاغذ باقی بماند. امیدوارم همکاری نظارتی مجلس با وزارت اقتصاد به گونه‌ای باشد تا در جلسه بعدی که من برای ارائه گزارش در صحن مجلس حاضر شدم خاتمه صدور مجوزهای کاغذی و صدور مجوزها خارج از چارچوب از درگاه ملی را اعلام کنم.

درهمین جلسه جلیل رحیمی جهان‌آبادی نماینده مردم تربت جام و تایباد تاکید کرد: قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در مسیر اجرا با مشکلات عدیده‌ای مواجه بوده و هنوز دستگاه‌های زیادی به درگاه ملی صدور مجوزها متصل نشده است.

سلمان اسحاقی نماینده مردم قائنات هم تاکید کرد: اگر می‌خواهید قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار به درستی اجرایی شود باید به فساد موجود در اتاق بازرگانی رسیدگی شده و این رویه غلط کنار برود.

همچنین غلامرضا نوری عضو کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی گفت: تسریع در صدور مجوز کسب و کار و الکترونیکی شدن آن باعث بهبود رتبه کشور در این زمینه و تسهیل در صدور مجوزها می شود و نتیجه مستقیم بر اشتغال در کشور دارد.

در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی درباره ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی در اجرای ماده ۷ قانون اصل ۴۴ قانون اساسی، مهدی سعادتی نماینده مردم بابل تاکید کرد: برای تحقق تولید دانش بنیان و اشتغال‌آفرینی و بهبود در فضای کسب و کارها و شفافیت در صدور مجوزها چندین نکته حائز اهمیت است. اول این‌که باید اراده‌ای برای شکستن انحصارات و زد و بندها شکل گرفته و به طور جدی با فساد فراگیر موجود برخورد کنیم.

در ادامه کمال علیپور نماینده قائمشهر تاکید کرد که وظیفه دولت پیگیری جدی اجرای قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب وکار است.

همچنین رضا تقی پور عضو کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی گفت: در بحث های مربوط به نرم افزاری خیلی از دستگاه ها آمادگی لازم برای ارائه خدمات برای صدور مجوز از طریق درگاه ملی را ندارند.

سید شمس‌الدین حسینی رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اصل ۴۴ با انتقاد از عدم اتصال کانون وکلا به درگاه ملی صدور مجوزها مدعی شد:‌ برخی نهادها که نام خود را نهاد خودانتظام می‌نامند در مقابل قانون گردن کشی می‌کنند و به جای آنکه باری از روی دوش مردم بردارند، خود جلوی کسب و کار مردم را می‌گیرند.

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز سوم خرداد

در ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی درباره ی ارزیابی عملکرد دستگاههای اجرایی در اجرای ماده ۷ قانون اصل ۴۴ قانون اساسی، محمد باقر قالیباف به دستگاه‌ها برای اجرای قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار اولتیماتوم داد.

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز سوم خرداد

نمایندگان در جلسه علنی امروز مجلس گزارش کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها در خصوص درخواست تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت کشور در خصوص تقسیمات کشوری را بررسی کرده و در نهایت با آن موافقت کردند.

نمایندگان متقاضی تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت کشور در حوزه تقسیمات کشوری، تاکید کردند که یکی از جاهایی که تاکنون بعد نظارتی مجلس کمتر متوجه آن بوده مربوط به حوزه تقسیمات کشوری وزارت کشور است که نحوه اجرای قوانین مربوط به این حوزه نیز دقیق و شفاف نیست.

همچنین کلیات طرح دوفوریتی اصلاح جداول محرومیت‌زدایی  قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور در دستور کار نمایندگان قرار گرفت و بعد از استماع نظرات نمایندگان موافق و مخالف کلیات، در نهایت با ۱۸۷ رای موافق، ۲۹ رای مخالف و ۲ رای ممتنع از مجموع ۲۳۲ نماینده حاضر در مجلس با کلیات این طرح موافقت شد.

اخطارها و تذکرات نمایندگان مجلس

نقدعلی: تبعیض در تقسیمات کشوری مشهود است

نوروزی: بسیاری از مسئولان در اتصال به درگاه ملی ترک فعل انجام داده‌اند

قالیباف در پاسخ به بیگی نژاد: گزارش فراکسیون محیط زیست درباره پدیده گرد و غبار به مجلس ارائه می‌شود

سلیمی: پیوستن ایران به معاهده بین‌المللی همه‌گیری بدون تصویب مجلس قانونی نیست

بابایی: دولت در پرداخت حقوق کارگران خلاف قانون عمل کرده است

عسگری: دولت نسبت به تقویت تولید داخلی گندم به ویژه کشت پاییزه اقدام کند

***

در پایان جلسه علنی، علی نیکزاد نایب رئیس مجلس گفت که جلسه علنی مجلس فردا چهارشنبه تشکیل می‌شود و بعد از جلسه امروز هم نشست مجمع عمومی فراکسیون انقلاب اسلامی در محل برگزاری جلسات علنی تشکیل خواهد شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا