بانک و بیمه

چگونه شاخِ غول تورم را بشکنیم؟


برای بررسی و شناخت بهترین صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت کافی است به داده‌های سایت فیپیران نگاهی بیندازیم. یکی از مهم‌ترین ملاک‌های بررسی بهترین صندوق سرمایه‌گذاری را باید بازدهی سالانه آن صندوق قلمداد کرد که این عامل ما را در جهت شناخت بهترین صندوق در بازه‌های ماهانه، سه ماهه، شش ماهه و یک ساله اخیر یاری می‌دهد. گرفتن بازدهی قابل توجه در سال‌های اخیر در حالی که شرایط اقتصادی ما در وضعیت مطلوبی به سر نمی‌برد و  سرمایه‌گذاری در شرایط تورمی امان سرمایه‌گذار را در تمامی بازارها بریده است را باید به نوعی شکستن شاخ غول تعبیر کرد. شاخ غولی به اسم تورم که در شهریور ١۴٠١ به۴۲.۱ درصد رسیده و نرخ نقطه‌ای آن نیز با رسیدن به ۴۹.۷ سر به فلک کشیده است.

راهکار در امان ماندن سرمایه از تَرکش‌های تورم

توجه به عوامل تورم‌زایی چون افزایش حجم نقدینگی و رشد پایه پولی کافی است تا از شرایط پرریسک سرمایه‌گذاری آگاه شویم. در امان ماندن از ترکش‌هایی که تورم به سمت سرمایه‌ افراد پرتاب می‌کند و هر روز بخشی از آن را با نابودی روبه رو می‌سازد کار دشواری است! ابعاد دشوار بودن این امر را از آنجایی متوجه می‌شویم که به اعداد و ارقام رشد ماهانه و حجم نقدینگی به شکل لجام‌گسیخته‌ای افزایش داشته است. رشد ماهانه نقدینگی در تیر ماه امسال به ۲.۸ درصد رسیده است و نرخ رشد هدف نقدینگی ۳۰ درصد شده است. حجم  نقدینگی ۵۴۰۰ هزار میلیارد تومان است که با توجه به نرخ رشد ماهانه نقدینگی انتظار می‌رود حجم نقدینگی در اقتصاد کشور در پایان سال به عدد تقریبی ۶ هزار و ۵۴۸ هزار میلیارد تومان نیز برسد.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری بادرآمد ثابت را باید یکی از راهکارهای مقابله با شرایط سرمایه‌سوز فعلی دانست. میزان سوددهی صندوق‌ها با یکدیگر متفاوت است. برای ورود به صندوق‌های بادرآمد ثابت و خرید و فروش واحدهای این صندوق‌ها لازم است که بازده این صندوق‌ها را مورد ارزیابی قرار دهیم. بررسی بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازه‌های یک ساله، عامل مهم و موثری در جهت شناسایی بهترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای ورود و سرمایه‌گذاری کم‌ریسک و پربازده است.

شناسایی بهترین صندوق سرمایه‌گذاری بادرآمد ثابت

بررسی عملکرد و بازدهی این صندوق‌ها نشان می‌دهد که صندوق “نوع دوم کارا از گروه مالی کاریزما” بهترین صندوق در یک سال اخیر با بالاترین بازدهی در میان تمامی صندوق‌های بادرآمد ثابت موجود، بوده است. در تاریخ ۸ آبان ۱۴۰۱ بیشترین بازدهی یک ساله در میان تمامی صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت، توسط “کارا” از گروه مالی کاریزما با بازدهی یک ساله ۲۵.۰۵ درصد کسب شده است. پس از آن صندوق “ثبات” از سبدگردان ویستا” با در دست داشتن بازدهی ۲۳.۵ درصدی خود در جایگاه دومین صندوق بازار به لحاظ کسب بازدهی یک ساله بوده است. پس از آن نیز صندوق “مشترک آسمان امید از شرکت تامین سرمایه امید” با نماد “آسامید” با بازدهی ۲۳.۲۶ درصد بیشترین بازدهی را داشته است. جایگاه‌های بعدی بیشترین بازدهی در یک ساله به ترتیب توسط صندوق “بادرآمد ثابت کوثر یکم از کارگزاری آبان” با ۲۳.۰۹ درصد،” صندوق افرا نماد پایدار از مشاور سرمایه گذاری ترنج” با نماد “افران” و با بازدهی ۲۳.۰۸ درصد و صندوق “کامیاب آشنا از سبدگردان سهم آشنا” با نماد “کامیاب” با بازدهی ۲۳.۰۸ درصدی کسب شده است.

باید توجه داشت که یکی از دلایلی که باعث شده صندوق “کارا” در یک سال اخیر بتواند بیشترین بازدهی را در میان صندوق‌های بادرآمد ثابت به دست آورده است ماهیت این صندوق قلمداد می‌شود. این صندوق از نوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری نوع دوم است در واقع این نوع صندوق‌ها الزامی به خرید سهام ندارند و همین ویژگی باعث شده است که در شرایط ریزشی بازار سهام، این صندوق با وجود کلیه منابع خود در اوراق و سپرده‌های بدون ریسک و با ریسک ناچیز از شرایط ریزشی بازار در امان بماند و بتواند بازدهی قابل توجهی را رقم بزند.

24b2faa5-395e-4f59-ac2b-fe6d0628029c

اما باید دید که این نوع صندوق‌ها چگونه کار می‌کنند و بر چه مبنایی دست به کسب بازدهی می‌زنند؟ این نوع صندوق‌ها پس از ابلاغ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید ایجاد شده‌اند. بر اساس اساسنامه و امیدنامه مصوب این صندوق‌ها فعالیت اصلی صندوق، سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت (اوراق مشارکت، اوراق اجاره و اوراق بهادار رهنی و سایر اوراق بهادار با درآمد ثابت)، سپرده‌های و گواهی سپرده بانکی است و موضوع فعالیت فرعی آن‌ها نیز مشارکت در تعهد پذیره‌نویسی یا تعهد خرید اوراق بهادار محسوب می‌شود. نسبت سرمایه‌گذاری در هر کدام از این بخش‌ها بنا به تشخیص مدیر صندوق متفاوت است. در این صندوق بنا به ماهیت آن و انتظار ریسک کمتر، معمولا بخش کمتری از منابع را در سهام شرکت‎ها سرمایه‌گذاری می‌کنند چرا که سهام شرکت‌ها دارای ریسک بالاتری هستند. 

در شرایطی که سرمایه‌گذاری در هر سطوح از اقتصاد کشور به واسطه محدودیت‌ها و موانع در سطح بین‌المللی و داخلی با ریسک بسیار همراه بوده و همین مساله رغبت و اعتماد را از سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی مختلف سلب کرده است؛ صندوق‌های بادرآمد ثابت می‌تواند به کسب بازدهی با ریسک ناچیز کمک شایانی کند.


انتهای پیام/

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا