اقتصاد کلان

نقدینگی سال آینده ۱۹ درصد رشد می‌کند/ برنامه ای برای افزایش قیمت بنزین نداریم

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمدباقر نوبخت در نشست خبری  روز جاری با بیان جزئیات لایحه بودجه سال ۹۶ کل کشور گفت: رقم بودجه کل کشور برای سال آینده ۱۰۸۵ هزار میلیارد تومان تعیین شده که این رقم با رشد ۱۰.۹ درصدی نسبت به بودجه سال جاری در نظر گرفته شده است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: در سال آینده رشد نقدینگی ١٩ درصدی، نرخ تورم ٧ تا ٨ درصدی و رشد سرمایه گذاری ١٢.٣درصدی پیش بینی می‌شود.

وی با اشاره به منابع بودجه عمومی خاطرنشان کرد: منابع به دو بخش بودجه عمومی و بودجه اختصاصی تقسیم شده که به ترتیب رشد ۸.۷ درصدی و ۲۴.۴ درصدی دارد. 
نوبخت در خصوص جایگاه بازار سرمایه در بودجه سال آینده  گفت: بازار سرمایه پیشنهادی در بازار بدهی داده تا بتواند در این بازار ایفای نقش کرده و اهرم ساز باشد و در این راستا با هرگونه لایحه‌ای که به ضرر بازار سرمایه باشد مخالفت و با لایحه‌های حمایتی موافقت خواهد شد.
سخنگوی دولت با اشاره به عملکرد بودجه از سال ۹۲ تا ۹۶ بیان کرد: منابع ۳۱۹ هزار میلیارد تومان  که ۱۵۹ هزار میلیارد تومان آن از سر فصل درآمدهای مالیاتی حقوق و گمرکی واگذاری دارایی های سرمایه ای و اوراق مالی به دست می آید.
وی با بیان اینکه بخشی از واگذاری های سرمایه ای فروش نفت و بخش دیگر فروش اموال منقول و غیر منقول است ادامه داد: مجموع واگذاری ها ۱۱۶هزار میلیارد تومان است که بخش عمده آن رقمی معادل ۱۱۱ هزار میلیارد تومان از محل فروش نفت تامین می شود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه افزود: ۲۳۶ هزار میلیارد تومان برای اعتبارات هزینه ای و ۶۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان برای تملک دارایی سرمایه ای اختصاص داده ایم.

نوبخت در خصوص هزینه های جاری سال آینده گفت: حدود ۷۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای رفاه اجتماعی(بهزیستی، کمیته امداد و بیمه اجتماعی) که آسیب پذیرترین اقشار جامعه در این قسمت قرار می گیرند اختصاص داده شده است و دولت معتقد است به دنبال توسعه اقتصادی باشیم و تحت هیچ شرایطی نباید اقشار آسیب پذیر را فراموش کنیم چرا که آنها در لابلای دنده ی توسعه له شوند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به دیگر هزینه های جاری اظهار کرد: ۴۷ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به آموزش و تحقیقات اختصاص داده شده چرا که بنا به فرمایش مقام معظم رهبری آنچه که برای آموزش و تحقیقات انجام می شود جنس سرمایه ای است از این رو می بایست به دنبال توسعه اقتصادی توسعه انسانی را در نظر بگیریم.
نوبخت تصریح کرد: با توجه به ساختار نظام و نوع نگاه خصمانه برخی از کشورهای جهان، مسائل مربوط به امنیت و دفاع کشور همواره یکی از  موضوعات اصلی کشور محسوب شده به گونه ای در این بودجه توجه به این مسئله مورد تاکید قرار گرفته است. علاوه بر این بعد از آموزش سومین بخش مهم کشور جهت سرمایه گذاری، دفاع وامنیت است.
وی درادامه افزود: بعد از مساله امنیت  و دفاع ، بخش سلامت حائز اهمیت بوده که در حال حاضر ۱۶هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان برای این بخش منابع مالی در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص رسیدگی به پیرامون معضلات بازنشستگان کشور عنوان کرد: هم اکنون باید اقداماتی جهت افزایش در آمد بازنشستگان و تعدیل نابرابری های موجود در این بخش انجام شود البته لازم به ذکر است که افزایش ۱۰ درصدی حقوق آنان در بودجه ۹۶ لحاظ شده است.

نوبخت تصریح کرد: تملک دارایی ها و طرحهای عمرانی نیز در این بودجه مورد توجه قرار گرفته است؛ علاوه بر این برای رفع معضل آلودگی هوا و حمل و نقل عمومی شهری تدابیری اتخاذ شده است.
وی در ادامه افزود: در یک برنامه قرار بر این شد تا ۹۰هزار تاکسی فرسوده از ناوگان خارج شوند و هم اکنون قریب به ۳۴ هزار تاکسی فرسوده از ناوگان خارج شده است.
نوبخت با بیان اینکه اشتغال زایی یک اولویت بسیار مهم برای کشور تلقی می شود گفت: مبلغی معادل هزار میلیارد تومان (به صورت خاص) برای بخش اشتغال جوانان و فارغ التحصیلان اختصاص داده شده که این منابع به صورت یارانه تسهیلات و ارزان قیمت به شرکتهای دانش بنیان و عموم جویای شغل داده خواهد شد.

وی در خصوص شفافیت در مورد حقوق های نجومی در دولت گفت: به تازگی سیستمی راه اندازی شده تا تمام دریافتی افراد  در آن به ثبت برسد و مورد بررسی قرار گیرد و هیچ یک از مسولین نباید حقوق بیش از ٩ میلیون تومان دریافت کند و با متخلفین مربوط به این موضوع برخورد و مبالغ به خزانه دولت بازگردانده خواهد شد.
نوبخت در این باره تاکید کرد: هر حقوق بالای ٢٠ میلیون تومان اگر هم قانونی به افراد پرداخت شود حقوق نجومی به حساب می آید و در زیرمجموعه های دولتی حقوق بالآی ١٠ میلیون تومان غیر قانونی و وزرا حقوق زیر ١٠ میلیون تومان دربافت می‌کنند که با مبالغ بیش از این دیوان محاسبات برخورد می‌کند

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به تحولات اخیر بازار ارز گفت: ارز مبادله‌ای امروز در بانک مرکزی به قیمت ۳۲۰۰ تومان و در سال آینده ۳۳۰۰ تومان عرضه می‌شود. دولت به هیچ عنوان از افزایش نرخ ارز استقبال نمی‌کند و باید نرخ یکسان آتی در همین حدود قیمت برای دلار تنظیم شود.

همچنین بخوانید

 وی افزود: سال گذشته نیز نرخ دلار به ۳۷۰۰ تومان رسیده بود به همین جهت نرخی که امروز در بازار وجود دارد بی‌ثبات بوده و قطعا کاهش می‌یابد.

نوبخت درباره هزینه‌های مربوط به یارانه‌ها در بودجه ۹۶ گفت: ماهیانه ۳ هزار و ۴۰۰ میلیون تومان به ۷۶ میلیون نفر تحت عنوان یارانه نقدی پرداخت می‌شود. درآمد دولت از هدفمندی یارانه‌ها از ۳ محل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با سهم ۲۱ هزار میلیارد تومان، شرکت ملی گاز با سهم ۸ هزار میلیارد تومان و همچنین توانیر با سهم ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تامین می‌شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص درآمدهای نفتی در بودجه سال ۹۶، گفت: ۱۱۰ هزار میلیارد تومان درآمد نفتی حاصل فروش متوسط ۲.۵ میلیون بشکه نفت در روز با نرخ ۵۰ تا ۵۵ دلار با قیمت ارز ۳۳۰۰ تومان می‌باشد که سهم دریافتی دولت دو سوم درآمد کلی است و یک سوم مابقی به صندوق توسعه ملی اختصاص پیدا می‌کند.

وی در این باره بیان کرد: در تبصره ۱۴ لایحه بودجه ۴۸ هزار میلیارد تومان به عنوان منابع طرح هدفمندی یارانه‌ها در نظر گرفته شده و دولت هیچ‌گونه برنامه‌ای برای افزایش قیمت حاملهای انرژی ندارد و به این ترتیب سال آینده قیمت بنزین افزایش نخواهد یافت.

نوبخت در خصوص بودجه بخش کشاورزی در لایحه دولت نیز گفت: در سال ۹۲، ۴۲ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری می‌شد در حالیکه امسال این رقم به ۱۲ میلیون تن و به ارزش ریالی ۱۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است و بودجه بخش کشاورزی در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵، ۶۳ درصد افزایش یافته است.

انتهای پیام/


منبع:میزان

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا