صنعت، معدن، تجارت

فرازهایی از سخنان و حواشی نطق ترامپ

سرانجام پس از روزها گمانه زنی و تبلیغات رسانه ای ، شب گذشته ( جمعه ۲۱ مهر ۹۶ ) دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا استراتژی دولت خود در قبال ایران و برجام را در نطقی ۱۹ دقیقه ای بیان کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی، علیرضا حائری، کارشناس ارشد بخش صنعت در یادداشتی اختصاصی برای آرمان اقتصادی نوشت: سرانجام پس از روزها گمانه زنی و تبلیغات رسانه ای ، شب گذشته ( جمعه ۲۱ مهر ۹۶ ) دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا استراتژی دولت خود در قبال ایران و برجام را در نطقی ۱۹ دقیقه ای بیان کرد.

در خصوص این نطق و حواشی آن سه نکته اصلی برای اینجانب حائز اهمیت است که به اختصار به آن میپردازم.

همچنین بخوانید

۱-اقتصادی:

در بعد اقتصادی رییس جمهور آمریکا سعی کرد ضمن اینکه بطور رسمی از معاهده برجام خارج نشود ، ولی با تنگ کردن محاصره اقتصادی علیه کشورمان ، مانع از دستیابی ایران به منافع حاصل از این قرارداد بین المللی شده و جریان ورود سرمایه خارجی به کشور را کند کرده و مشکلاتی را برای ایران در ابعاد رشد اقتصادی ، اشتغال و رونق داخلی ایجاد نماید به نحوی که صرفه اقتصادی معاهده برجام برای ایران  به حداقل رسیده و ایران ترغیب به خروج از این قرارداد گردد.

تلاش جهت کاهش سطح روابط تجاری ایران با سایر کشورها ، منجمله کشورهای عضو اتحادیه اروپا و همچنین ایجاد تضییقاتی در ارتباط با روابط بین المللی بانکی برای ایران و کند شدن جریان ورود ارز به کشور از دیگر اهداف بخش اقتصادی این سخنرانی بود که به زعم ایشان میتواند مشکلاتی را در داخل کشور ایجاد نموده و سطح نارضایتی عمومی را افزایش دهد.

بر مسئولین اقتصادی و صنعتی کشور است که با اتخاذ تدابیر مناسب تجاری و با اتکا به رئوس سیاستهای اقتصاد مقاومتی تبعات این تلاشها را به حداقل برسانند.

۲-صف بندی موافقان و مخالفان:

پس از پایان سخنرانی دونالد ترامپ ، صف کشی های موافقان و مخالفان این استراتژی در سطح جهان آغاز و مقامات مسئول جهانی در این رابطه به اعلام موضع پرداختند که بسیار جالب و روشنگر بود.

پس از روشن شدن صف موافقان و مخالفان ، خیلی زود مشخص شد که بر اثر سیاستهای اصولی و منطقی سیاستمداران کشورمان از یکسو و سخنان بی پایه و اساس رییس جمهوری آمریکا از سوی دیگر، اردوگاه پشت سر ایران بسیار مستحکم و وزین میباشد و تقریبا تمامی کشورهای معتبر دنیا که اتفاقا همگی از اعضای موثر در شورای امنیت سازمان ملل هم میباشند از جمله روسیه ، چین ، آلمان ، فرانسه ، انگلیس ،اتحادیه اروپا و آژانس بین المللی انرژی اتمی و ….. در اردوگاه ایران قرار دارند که این واقعه ای بیسابقه در طی سالهای اخیر بوده است.

در طرف مقابل، اما کشورهایی نظیر اسراییل ، عربستان ، امارات ، بحرین و سازمان منافقین از سخنان ترامپ استقبال کرده اند که بخوبی گویای تمامی مسائل میباشد.

بر سیاستمدارن و مسئولین سیاسی کشور است که در حفظ و تقویت این اردوگاه و تلاش در جهت حفظ این اجماع جهانی در حمایت از کشورمان بکوشند .

 مضافا اینکه اخیرا تنشهایی جدی هم در رابطه سیاسی فیمابین دولتهای ترکیه و آمریکا  بوقوع پیوسته است که در صورت بهره گیری مناسب ، میتواند باعث تقویت موضع کشورمان در منطقه وبخصوص  در ابعاد تجاری – سیاسی گردد.

۳- موضوع سیاسی است و نه نظامی:

پس از اتمام سخنرانی دونالد ترامپ و در پاسخ یک خبر نگار از جیمز ماتیس ، وزیر دفاع آمریکا ،در خصوص راهبرد نظامی آمریکا پس از این سخنرانی ، نامبرده در اظهار نظری جالب  عنوان کرده بود که این یک مسئله سیاسی و دیپلوماتیک و در بین سیاسیون است و لزومی به ورود من در این موضوع وجود ندارد.

خوب است که در کشور ما نیز این یک موضوع سیاسی تلقی شده و اظهار نظر و تدبیر مواجهه با آن در دست سیاسیون باشد تا بتوان در جوی آرام و بدون هیاهو و با حداقل خسارت ، ابتکار و ادعای اردوگاه مخالف را که اساس آن مانند تار های عنکبوت بسیار هم سست میباشد خنثی نمود.

منبع:مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا