اقتصاد کلان

پیشنهادهای جدید صندوق توسعه برای وصول مطالبات از نیروگاه‌ها

مدیر وصول مطالبات و نظارت صندوق توسعه ملی با بیان اینکه تاکنون هیچ‌گونه روشی که منجر به وصول ۱۰۰ درصدی مطالبات ارزی صندوق شود از سوی وزارت نیرو ارائه نشده است، پیشنهادهای جدید این صندوق برای وصول مطالبات از نیروگاه‌ها را تشریح کرد.

رضا محمدی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه صندوق توسعه ملی در راستای دستیابی به رشد اقتصادی هشت درصدی بر اساس هدفگذاری ابلاغی مقام معظم رهبری آماده تأمین مالی نیروگاهای جدید است، اظهار کرد: بر این اساس لازم است متقاضیان دریافت کننده تسهیلات مطابق ضوابط و مقررات اعطای تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی به بانک‌های عامل مراجعه کنند.

همچنین بخوانید

وی درمورد مطالبات ارزی صندوق از نیروگاه‌ها توضیح داد: با توجه به پیگیری‌های معاون اول رئیس جمهور درخصوص رفع مشکل نیروگاه‌ها در بازپرداخت اقساط ارزی صندوق توسعه ملی، از آنجا که مسئولیت مدیریتی و فنی صنعت برق بر عهده وزارت نیرو است، جلسات متعددی با این وزارت‌خانه برگزار شد اما تاکنون هیچگونه روشی که منجر به وصول ۱۰۰ درصدی مطالبات ارزی صندوق شود ارائه نشده است. مطابق اعلام وزارت نیرو، هرگونه تغییر در قراردادهای سرمایه‌گذاران امکان پذیر نیست.

مدیر وصول مطالبات و نظارت صندوق توسعه ملی ادامه داد: صندوق توسعه ملی در راستای کمک به وصول مطالبات این  صندوق و حمایت از طرح‌های نیروگاهی که درآینده برای تأمین مالی به صندوق مراجعه می‌کنند، پیشنهادات مکتوبی را به وزارت نیرو ارائه کرده است. از جمله این پیشنهادات اجازه فروش برق به صنایع مطابق روش عملیاتی که توسط وزارت نیرو در خصوص یکی از نیروگاههای تأمین مالی شده توسط صندوق صورت گرفته و نیروگاه مذکور اقساط ارزی صندوق را بازپرداخت کرده است، افتتاح حساب مشترک به منظور واریز مطالبات نیروگاه‌ها توسط وزارت نیرو به حساب‌های یاد شده راهکار دیگری است و اجرایی شدن ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقا نظام مالی کشور درخصوص تضامین دولت، بابت طرح‌های دارای قرارداد بیع متقابل است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا