امور زیربناییراه و ساختمان

شهرداری ساختمان‌های خلازیر را قلع و قمع کرد نه تخریب ایمن/ تجهیزات تخریب در کشور نداریم


به گزارش آرمان اقتصادی،، امیدرضا ریاحی در نشست خبری با اشاره به بحران موضوع نحوه تخریب ساختمان و بنا در کشور اظهار داشت: در کشور به حوزه تخریب به حوزه تخریب به عنوان یک فعالیت  پیش پا افتاده نگاه می‌شود و تخریب ساختمان از طریق اکیپ‌های غیر حرفه‌‌ای در حال انجام است به دلیل است که با سوانحی مانند منطقه خلازیر مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه امکان تخریب ساختمان‌های بلندمرتبه با ابزارهای سنتی وجود ندارد و باید تخریب این ساختمان‌ها با تجهیزات خاص انجام شود، گفت: در مقررات به موضوع روش تخریب حرفه‌ای تاکید شده و در مبحث ١٢ مقررات ملی ساختمان یکی از فصول آن به ایمنی تخریب اختصاص پیدا کرده‌ است. 

البته اخیرا هم وزارت نفت با موسسه استاندارد آیین نامه تخریب را در دست تهیه دارند و پیش نویس آن تدوین شده‌ است. 

دبیر سازمان نظام مهندسی استان تهران با تاکید بر اینکه تخریب فرایندی دارد که باید آنی فرایند حرفه‌ای طی شود، ادامه داد: فرایند تخریب ساختمان سه فاز دارد که اول شناسایی و برنامه ریزی، فاز دوم اجرای عملیات تخریب و فاز سوم آن اقدامات پس از تخریب است که در حال حاضر هیچ کدام از این فرایند تخصصی تخریب‌ها در این ایران به اجرا نمی‌رسد.

ریاحی با بیان اینکه منعفت مالی عجیبی در ضایعات تخریب ساختمان وجود دارد و کسب و کاری است که کمتر کسی سراغ آن رفته، افزود: با موضوعات عجیبی در تخریب‌های غیرمجاز مواجه هستیم و کار در اختیار افراد غیرحرفه‌ای افتاده که نتیجه آن سانحه تخریب ساختمان‌های خلازیر است. 

 وی در پاسخ به سوال ایلنا درباره علت تخریب غیرایمن در منطقه خلازیر از سوی شهرداری اظهار داشت: اتفاق منطقه خلازیر قلع و قمع با تخریب ناایمن بود و شهرداری با هدف قلع و قمع به سراغ این واحدها رفته و حتی کودکانی که خانه‌سازی بازی می‌کنند می‌دانند که این نوع تخریب منجر به ریزش ساختمان‌ها در مجاور هم می‌شود و جانمایی منطقه قرق را در نظر نگرفتند که منجر به از دست دادن تعدادی از هموطنانمان شد. اساسا تخریب در شرایط ایمن را به تخریب شرایط اضطراری و در مرحله بعدی شرایط اضطرار را تبدیل به بحران و شرایط بحران را فاجعه تبدیل می‌کنند.

دبیر سازمان نظام مهندسی استان تهران ادامه داد: برای تخریب ساختمان‌ها خلازیر از روش کششی استفاده کردند اما مهمترین شرط استفاده از این روش این است که ١.۵ برابر شعاع ساختمان‌ها خالی باشد که این شرط رعایت نشده‌است و منطقه‌بندی تخریب را انجام ندادند.

وی با بیان اینکه تخریب صلاحیت دار در کشور انجام نمی‌شود، گفت:سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه و شهرسازی می توانند این صلاحیت را تعریف کنند.

ریاحی با تاکید بر اینکه ماشین آلات تخصصی تخریب در کشور نداریم یا بسیار محدود در اختیار نهادهایی مانند قرارگاه خاتم‌الانبیاﯨ هستند، اظهارداشت: از این پس برای هر ساخت و سازی باید عملیات تخریب انجام شود چراکه با کمبود اراضی مواجه هستیم از سوی دیگر تخریب واحد‌های با اسکلت بتنی و فلزی و بلند مرتبه با بیل و کلنگ امکان‌پذیر نیست و در کشور تجهیزات تخصصی این حوزه وجود ندارد.


انتهای پیام/

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا