امور زیربناییراه و ساختمان

سازمان برنامه کمر راه‌آهن را خم کرده‌ است/ صورت‌مان را با سیلی سرخ نگه داشتیم


به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،، میعاد صالحی در نشست خبری با اشاره به وضعیت و عملکرد راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: نمی‌خواهم گذشتگان را بکوبم و حتما در ١٠٠ سال گذشته تلاش‌هایی در این بخش شده تا اینکه این امانت به من سپرده شد. اما بدون هیچ گونه تعارف و پرده پوشی می‌گویم که راه‌آهن را با شرایط و وضعیت خوبی تحویل نگرفتیم.

وی ادامه داد: متاسفانه در سال ٩٧ با وجود تنش‌های ارزی و با توجه به اینکه بخشی از قطعات حوزه ناوگان و زیرساخت ارزی و وارداتی هستند بودجه راه آهن فقط ٣٠ درصد رشد داشت و همچنین در سال ٩٩ با تکرار تنش ارزی در حالی که هزینه‌ها ٢۵٠ درصد افزایش یافت اما میزان افزایش بودجه حدود ٣٠ درصد بود. بنابراین در آن دوره فقر و توزیع بدهی در شرکت راه‌آهن به وضوح دیده شد و به دنبال آن در سال ١۴٠٠ با انباشت از بدهی ها و انباشت عدم تعمیرات مواجه شدیم. 

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با اشاره به تخصص خود در حوزه ریلی گفت: من دانش آموخته صنعتی شریف  هستم و ١۵ سال در حوزه ریلی مورد تحقیق و مطالعه داشتم و با توجه به این مطالعات می‌گویم که دچار عقب ماندگی مزمن در این حوزه شدیم. بنده در حوزه اقتصادرانی سال‌ها فعالیت داشتم و صندوق  بازنشستگی را برعهده داشتم که ١٨٠ شرکت دولتی زیر مجموعه آن بود بنابراین به خوبی می‌دانستم یکی از گلوگاه ما حمل و نقل بوده که سال‌ها حوزه ریلی کنار گذاشته شده بود.

وی ادامه داد: سالهاست که بیشترین تمرکز و سرمایه‌گذاری در حوزه حمل و نقل جاده‌ای بوده و بیشترین ارایه سوخت و یارانه به این حوزه تخصیص داده شده، در حالی است که سالانه  ١٧ هزار کشته را در حمل و نقل جاده‌ای به جا مانده اما بودجه که می‌آید به سمت حمل و نقل جاده‌ای هدایت می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه حضرت آقا در سال ٩۴ فرمودند که اولویت در حمل و نقل باید با ریل باشد اما این اتفاق نیفتاد، گفت: طبق قانون باید یک درصد از فروش نفت سهم دولت به حوزه ریاست تخصیص داده می‌شد اما هر سال سازمان برنامه این موضوع را خط زده است. سازمان برنامه و جود در سالهای گذشته از این محل ٧هزار و ٧٠٠ میلیارد تومان سهم حمل و نقل ریلی را نداده و کمر حوزه ریلی را خم کرده است. 

وی با تاکید بر اینکه راه آهن با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته است، ادامه داد: وقتی راه‌آهن را تحویل گرفتیم با ٣ هزار میلیارد تومان بدهی و ٣ هزار میلیارد تومان انباشت در تعمیرات مواجه شدیم و دچار عقب‌ماندگی جدی در حوزه بهسازی خطوط راه آهن شدیم.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با بیان اینکه برنامه ما این است که گفتمان ترانزیت را پررنگ کنیم، گفت: در سنوات گذشته می‌گفتند کریدورها را از ایران را ربودند اما توانستیم کریدور جدید ایجاد کردیم. در سال گذشته توانستیم از شمال روسیه به سمت هند  کریدور ریلی ایجاد کردیم و از روسیه تا بندر عباس تمام مسیر ریلی است و هر چند این مسیر وجود داشت اما از این مسیر استفاده نمی‌شد.

صالحی افزود: این مسیر از مهرماه سال ١۴٠١ علمیاتی شد و مستمرا قطار از این مسیر در حال سیر است به طوریکه ٨٠٠ واگن باری از روسیه به هند ترانزیت شده است و در حالی که در گذشته نقاشی این کریدور را می‌کشیدند اما ما این مسیر را احیا کردیم.


انتهای پیام/

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا