امور زیربناییراه و ساختمان

بورس کوتاه آمد/ عشقی: عرضه مصالح نهضت ملی خارج از قیمت‌گذاری بورس شدنی است

رییس سازمان بورس گفت: وزارت راه و شهرسازی اعلام کند که برای پروژه نهضت ملی مسکن به چه میزان مصالح ساختمانی نیاز دارد و این میزان مصالح ساختمانی به چه کسانی با چه ساز و کاری تخصیص یابد که در این باره اقدام کنیم.

به گزارش آرمان اقتصادی،، طبق اعلام وزیر راه و شهرسازی قیمت هر متر مربع نهضت ملی مسکن به حدود ۸ میلیون تومان رسیده‌ در حالیکه این عدد در ابتدا دولت ۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان بوده است. باید به این موضوع توجه داشت که قیمت مسکن در این پروژه صفر است بنابراین تورم زمین هیچ اثری در این افزایش قیمت بیش از ۳ میلیون تومانی نداشته و در این گرانی، مصالح ساختمانی سهم عمده‌ای داشت.

اما عامل گرانی مصالح ساختمانی در ۲ سال گذشته چه بوده است؟ گفته می‌شود به غیر از تورم عمومی که در قیمت تمام شده که بر هزینه تمام شده همه تولیدات و محصولات اثرگذار بوده، آنچه که قیمت مصالح ساختمانی را بالا برده سازو کار قیمت‌گذاری در بورس کالا است چراکه تولیدکننده مصالح ساختمانی خود فروشنده و قیمت‌گذار هستند. از این رو در یک ماه گذشته این موضوع مورد انتقاد وزیر راه و شهرسازی قرار گرفت و در خواست عرضه خروج سیمان و فولاد را از ساز و کار بورس کالا را حداقل برای پروژه نهضت ملی مسکن را داد. اما وزیر اقتصاد بلافاصله به این خواسته واکنش داد و اعلام کرد که خروج سیمان و فولاد از بورس کالا منتفی است.

همچنین بخوانید

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا