بورسبورس اوراقکسب و کار

راهنمای سرمایه گذاری در بورس از خرید سهام تا خرید صندوق

سرمایه گذاری در بورس یکی از روش‌های کاربردی است که به همه افراد این فرصت را می‌دهد تا با هر میزان سرمایه‌ای که دارند برای خرید و فروش سهام‌ شرکت‌های مختلف اقدام کنند. در این بازار همچنین امکان خرید صندوق‌های مختلف وجود دارد که هر کدام از مزایای خاصی برخوردارند. پس آشنایی با بورس برای هر شخصی لازم است.

چرا سرمایه گذاری در بورس؟

بسیاری از افراد با این سوال مواجه می‌شوند که چرا بورس برای سرمایه‌گذاری بهتر است؟ در واقع یکی از دلایل انتخاب بازار سرمایه، انعطاف‌پذیری بالای آن بوده و به همه افراد با هر بودجه‌ای امکان سرمایه‌گذاری می‌دهد.

یعنی افراد می‌توانند با مبالغ ناچیز یا سرمایه‌های خیلی کلان وارد بورس شوند. البته سود حاصل‌شده نیز بسته به میزان سرمایه‌گذاری اولیه متفاوت خواهد بود. اما مهم امکان استفاده از این فرصت توسط همه افراد است.

همچنین بخوانید

از سوی دیگر بورس چند بخش دارد و شما با توجه به میزان ریسک‌پذیری خود می‌توانید خرید و فروش سهام یا خرید صندوق‌های سرمایه‌گذاری را انتخاب کنید. پس دست افراد در انتخاب باز است.

مزایا و معایب سرمایه گذاری در بورس چیست؟

بازار بورس همواره با نوسان همراه است و افراد می‌توانند از فرصت‌های به‌وجود برای فروش یا خرید سهام مورد نظر خود استفاده کنند. اما بدون آگاهی و دانش کافی از شناخت این فرصت‌ها، ممکن است افراد سرمایه خود را از دست بدهند. پس می‌بینیم در این بازار مزایا و معایب می‌توانند در کنار هم قرار گیرند.

به‌طور کلی از مزایای بورس علاوه‌بر روش‌های متنوع در سرمایه‌گذاری می‌توان به نقد شوندگی بالا اشاره کرد. با انتخاب این روش سرمایه‌گذاری می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان سهام خریداری‌شده را به‌فروش برسانید. درحالی‌که این مورد برای روش‌هایی مانند خرید ملک خیلی صدق نمی‌کند.

بهره‌مندی از سود بیشتر نسبت به سپرده‌های بانکی و عدم تاثیرگذاری تورم بر ارزش پول نیز از دیگر مزایای سرمایه‌گذاری در بورس به‌شمار می‌آیند. قطعا درحال‌حاضر سپرده‌گذاری در بانک به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.

از معایب این روش‌ سرمایه‌گذاری نیز باید به ریسک بالای آن اشاره کرد. به‌طور کلی حتی افرادی که با دانش کافی وارد این بازار می‌شوند ممکن است با ضرر کنند اما این اتفاق بیشتر برای سرمایه‌گذاران بی‌تجربه میفتد.

همچنین باید گفت کسب مهارت در تحلیل‌های تکنیکال و بنیادی زمان‌بر است و نیاز به تمرین زیادی دارد. ضمن اینکه معامله‌گر برای بررسی سهام هر شرکت نیز باید وقت زیادی صرف کند.

روش های سرمایه گذاری در بورس کدامند؟

روش‌های مختلفی برای سرمایه گذاری در بورس وجود داشته و افراد می‌توانند با توجه به میزان ریسک‌پذیری و انتظار سودی که از سرمایه‌گذاری دارند روش خاصی از آن را انتخاب کنند.

همچنین با توجه به شرایط بازار امکان تغییر روش انتخابی یا ترکیب چند روش با یکدیگر وجود دارد تا افراد بتوانند بیشترین سود را از این بازار به‌دست بیاورند. به‌طور کلی می توان سرمایه‌گذاری در بورس را در روش‌های زیر خلاصه کرد:

  • سرمایه‌گذاری مستقیم: زمانی که فرد پس از دریافت کد بورسی وارد بازار مالی شود و به‌صورت مستقیم شروع به فعالیت در این بازار کند به آن سرمایه‌گذاری مستقیم می‌گویند. در این شرایط فرد باید بتواند مهارت‌های لازم را به‌دست بیاورد.

سرمایه‌گذاری مستقیم نیاز به دانش زیادی دارد و فرد باید با استراژی و برنامه‌ریزی جامع حرکت کند تا بتواند در این بازار سود خوبی به‌دست بیاورد. در غیر این صورت احتمال ضرر و از دست دادن سرمایه نیز وجود دارد.

  • سرمایه‌گذاری غیر‌مستقیم: زمانی که شخص نمی‌تواند به‌درستی تحلیل‌های لازم را انجام دهد یا فرصتی برای انجام این کار ندارد معمولا مدیریت پرتفوی را به شخصی متخصص می‌سپارد که در این شرایط می‌گوییم سرمایه‌گذاری غیرمستقیم است.

همچنین انتخاب صندوق‌های سرمایه‌گذاری که علاوه‌بر خرید و فروش سهام در بازارهای دیگر نیز فعالیت می‌کنند و بسیار کم‌ریسک هستند جزء سرمایه‌گذاری غیرمستقیم به‌شمار می‌آیند.

انواع سهام برای سرمایه گذاری در بورس

با توجه به حضور شرکت‌های مختلف از صنعت پتروشیمی گرفته تا فولاد و خودرو متوجه می‌شویم سهم‌های مختلفی در این بازار وجود دارد که شناختن آن‌ها به داشتن تصمیم‌گیری بهتر کمک می‌کند.

بهترین سهام برای خرید ۱۴۰۲ باید از شرکتی انتخاب شود که بنیاد قوی دارد. پس معامله‌گر در کنار تحلیل تکنیکال باید زمان زیادی نیز برای تحلیل بنیادی شرکت بگذارد تا نسبت به سهام مورد نظر خود اطمینان پیدا کند.

انواع سهام موجود در بازار سرمایه دسته‌بندی‌های مختلفی دارند که از نظر حقوقی به دو دسته عادی و ممتاز تقسیم می‌شوند. همچنین براساس مالکیت باید گفت شامل دو دسته سهام بانام و بی‌نام هستند.

انواع صندوق های سرمایه گذاری در بورس

صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز مانند سهام دارای انواع متفاوتی هستند و برای انتخاب بین آن‌ها باید به مقایسه صندوق های سرمایه گذاری بپردازید. بررسی بازدهی سالانه، سه ماهه و شش ماهه آن‌ها از روش‌های مقایسه به‌حساب می‌آید.

انواع صندوق در بورس شامل صندوق‌های سرمایه‌گذاری خارج از بورس و قابل معامله است. همچنین دسته‌بندی‌های دیگری مانند صندوق درآمد ثابت، سهامی، مختلط و طلا نیز وجود دارد.

افراد می‌توانند با بررسی ریسک هر کدام از صندوق‌ها نوع خاصی از آن را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند. همچنین برای مثال؛ اگر طلا را انتخاب کردید ابتدا باید بررسی کنید کدام صندوق طلا بهتر است ؟

حداقل نقدینگی لازم برای سرمایه گذاری در بورس

با چه میزان سرمایه‌ای می‌توان در بورس سرمایه‌گذاری کرد؟ در حقیقت از مهم‌ترین دلایل انتخاب این بازار می‌توان به امکان ورود به آن با کم‌ترین مبالغ اشاره کرد. درحال‌حاضر شما می‌توانید با ۵۰۰ هزارتومان برای خرید سهام شرکت مورد نظر خود اقدام کنید.

البته اگر هدف شما صندوق‌های سرمایه‌گذاری است باید بررسی کنید که حداقل سرمایه برای ورود به آن‌ها چه مقدار است. اما به‌طور کلی این مبلغ نسبت به سایر روش‌های سرمایه‌گذاری کم‌تر بوده و به همین دلیل نیز شرایط برای ورود همه افراد به بورس فراهم است.

جمع‌بندی

سرمایه گذاری در بورس به شما کمک می‌کند تا اثر تورم را روی مبلغ پس‌انداز خود از بین ببرید. در این بازار افرادمی‌توانند با توجه به میزان ریسک‌پذیری یکی از روش‌های خرید و فروش سهام یا خرید صندوق‌های سرمایه‌گذاری را انتخاب کنند.

به‌طور کلی باید گفت سرمایه‌گذاری در بازار مالی به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم انجام می‌شود. افرادی که مهارت کافی دارند می‌توانند با کمک روش‌های مستقیم و انجام تحلیل‌های مختلف سود مناسبی از بورس به‌دست بیاورند. صندوق‌ها نیز برای سرمایه‌گذارانی که ریسک‌پذیر نیستند مناسب‌اند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا