امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

۲۴۸ میلیون و ۶۰۰ هزار اصله نهال آماده کاشت است

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از آماده شدن ۲۴۸ میلیون و ۶۰۰ هزار اصله نهال برای کاشت در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت خبر داد.

به گزارش آرمان اقتصادی، امروز چهارشنبه هشتم آذر ۱۴۰۲ نشست خبری عباسعلی نوبخت، رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در محل این سازمان برگزار شد. شنبه یازدهم آذر طرح کاشت مردمی یک میلیارد درخت کلید می‌خورد. بنا بر تکلیفی که شهریور سال گذشته رئیس جمهوری بر عهده وزارت جهاد کشاورزی گذاشته، قرار است یک میلیارد اصله نهال در مدت ۴ سال در کشور کاشته شود. سالانه کاشت ۲۵۰ میلیون نهال در دستورکار قرار دارد به این ترتیب هر ایرانی با کاشت ۳ اصله نهال می‌تواند در تحقق برنامه مشارکت داشته باشد. عباسعلی نوبخت، رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به فرهنگ سازی در این زمینه گفت: از این پس نباید بگوییم درختکاری بلکه باید از واژه درخت داری استفاده کنیم.

وی افزود: دو سال بعد از کاشت یک میلیارد درخت باید پیگیری کرد چه تعداد از درختان از بین رفته تا با نهال‌های جدید جایگزین شوند.

وی با تاکید بر ارائه اطلاعات درست و حقیقی به مردم اظهار کرد: قرار نیست کاشت یک میلیارد درخت طرحی نمایشی باشد. سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور وظیفه دارد با مردم صادق باشد.

وی یادآور شد: پس از کاشت هر رسانه و تشکل مردمی درخواست بازدید از مناطق مورد نظر را داشته باشد سازمان منابع طبیعی امکانات سفر را در اختیار او قرار می‌دهد تا حتی اگر به ضرر سازمان باشد هم اطلاع رسانی کنند.

رئیس سازمان منابع طبیعی با بیان اینکه ما در عملکردمان صادق هستیم. ادامه داد: طرح‌های مختلف در حوزه‌های آبخیزداری و آب خوان داری تعریف و در حال مطالعه و پیگیری است. همان طور که بارها عنوان شده سرعت بیابان‌زایی در کشور از نظر سطح ۳ برابر سرعت مقابله با پدیده بیابان‌زایی است.

نوبخت تصریح کرد: در حوزه آبخیزداری حدود ۹۰ میلیون هکتار باقی مانده که برای ۱۹ میلیون هکتار، طرح آماده داریم.

این مسئول دولتی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی تفاهم‌نامه‌هایی به بخش‌های مختلف به امضا رسانده است تا در بازه زمانی ۳ سال عرصه‌های آبخیزداری که دارای طرح هستند پروژه‌ها استان به استان اجرا شود. در این راستا قراردادهای لازم آماده شده است.
رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اعلام کرد: قرار است سازمان در قالب برنامه ۱۰ ساله یا دو برنامه توسعه‌ای اجرای کل پروژه‌های آبخیزداری کشور را به اتمام برساند.

وی گفت: ما با برش‌های استانی کار مطالعه و اجرا را تسهیل کرده‌ایم و آمادگی داریم ۴۰ میلیون هکتار از مناطق آبخیز کشور را در طول برنامه هفتم توسعه مدیریت کنیم اما عدد در این برنامه ۲۰ میلیون هکتار پیش بینی شده است.

نوبخت با بیان اینکه ۲۴۸ میلیون و ۶۰۰ هزار اصله نهال آماده کاشت است، ادامه داد: در بودجه سال ۱۴۰۲ ردیفی برای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در نظر گرفته شده که مبلغ آن ۲۳۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است؛ البته هنوز این اعتبار تخصیص داده نشده است.

وی اضافه کرد: احیا و غنی سازی و توسعه پوشش گیاهی جنگل‌ها از اهداف اصلی طرح و پس از آن مقابله با ریزگردها و در نهایت زراعت چوب و توسعه فضای سبز از اهداف دیگر طرح است.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در پایان با اشاره به راه علاج جلوگیری از مهاجرت اکولوژیک گفت: همزمان باید در چند مورد مطالعه و فعالیت اجرایی داشت؛ نخست حفاظت از محیط اکولوژیک است یعنی محیط زیست را تخریب نکنیم. دیگری توانمندسازی جوامع محلی است به این معنی که باید اقتصاد مردم را در طرح‌ها ببینیم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا