پرداخت الکترونیککسب و کار

بررسی اصطلاحات ارز دیجیتال و مفهوم کریپتوکارنسی

بشر در طول هزاران سال از حیات خود، روش‌های مختلفی را برای معامله و مبادله پیش گرفته است. ابتدایی‌ترین نوع آن، تبادل کالا با کالا بود، سپس ارزهای سکه‌ای و کاغذی را بر مبنای ارزش آن‌ها تولید کرد و در نهایت در گام سوم، ارزهای دیجیتال روی کار آمدند. ارزهای دیجیتال مدرن‌ترین نوع ارزهایی هستند که بشر آن‌ها را ایجاد کرده است تا بتواند به کمک آن، راحتی و سرعت در انجام معاملات را بیش از هر زمان دیگری افزایش دهد. در این مطلب قصد داریم به بررسی اصطلاحات ارز دیجیتال و مفهوم کریپتوکارنسی بپردازیم. با ما همراه باشید.

ارز دیجیتال

ارز دیجیتال چیست؟ رمز ارز چیست؟ این دو چه تفاوتی باهم دارند؟

پیش از هر چیز، نیاز است که مفهوم ارزهای دیجیتال را بدانیم. به‌طور کلی، هرگونه ارزی که ماهیت آن به‌صورت دیجیتال و غیر فیزیکی باشد را ارزهای دیجیتال می‌نامند و این تعریف از فرآیند تولید تا استفاده را شامل می‌شود. از تعریف ارائه‌شده می‌توان نتیجه گرفت که ارزهای دیجیتال یک شکل و حالت کلی است و رمزارزها نیز خود یک نوع ارز دیجیتال هستند. در واقع ارزهای دیجیتال از مدت‌ها پیش از ظهور رمزارزها حضور داشته‌اند؛ اما تفاوت بین رمزارز و ارزهای دیجیتال در فرآیند تهیه و تولید آن‌هاست.

همچنین بخوانید

به نقل از والکس در مقاله “ارز دیجیتال چیست” ارز دیجیتال شکل جدیدی از پول است که برای تسهیل معاملات و افزایش سرعت تراکنش‌ها به وجود آمده است. فناوری و معماری این ارزها، باعث غیرمتمرکزسازی سیستم‌های پولی شده و امکان مبادله ارزش را بدون نیاز به موسسات واسطه‌ مانند بانک‌ها، به طور مستقیم برای طرفین تراکنش فراهم می‌کند. در واقع رمزارزها، ارزی هستند که تولید آن‌ها مبتنی بر سیستم رمزنگاری است و اصولا در بستر بلاکچین مبادله می‌شوند. از این تعریف نیز نتیجه می‌گیریم که رمزارزها یک نوع از ارزهای دیجیتال هستند؛ اما هر ارز دیجیتالی، یک نوع رمزارز نیست.

انواع رمزارز را بشناسید

رمزارزها انواع و اقسام مختلفی دارند که شناختن آن‌ها باعث می‌شود در انجام مبادلات یا ترید کردن، اطلاعات و درک خوبی از آن‌ها داشته باشید. به‌صورت کلی رمزارزها می‌توانند به حالت‌های زیر باشند:

بیت کوین یا آلت کوین

آلت کوین مخفف واژه Alternative Coin است. در واقع آلت کوین‌ها به رمزارزی گفته می‌شوند که پس از بیت کوین به‌وجود آمده‌اند. این رمزارزها راه‌حلی برای مشکلات ثابت موجود در بیت کوین همچون قراردادهای هوشمند یا مقیاس‌پذیری به‌وجود آمده‌اند.

کوین یا توکن

تفاوت کوین و توکن در این است که هر کوین، بلاکچین مستقل خود را داراست؛ ولی توکن‌ها، بلاکچین مختص به خود را ندارند و از سایر بلاکچین‌ها استفاده می‌کنند. در ادامه به معرفی انواع رمزارزها می‌پردازیم.

استیبل کوین

رمزارز با ثبات یا StableCoin یک ارز دیجیتال است که نوسان قیمت سایر رمزارزها بر آن تاثیری ندارد و پشتوانه آن معمولا دلار یا یورو است.

میم کوین

میم کوین یا MemeCoin، ارزهای دیجیتالی هستند که بر مبنای میم‌ها یا شوخی‌های اینترنتی ایجاد می‌شوند. این رمز ارزها اغلب با اهداف طنز‌پردازی ارائه شده و ارزش خاصی ندارند.

شت کوین

شت کوین یا ShitCoin، به ارزهای دیجیتالی گفته می‌شود که ارزش و اعتبار چندان خاصی ندارند و بسیار بی ارزش و ناچیز هستند. ارزهای دیجیتالی که در نهایت کلاهبردار از آب در می‌آیند، عموما از شت کوین‌ها هستند.

پرایوسی کوین

هدف از ایجاد پرایوسی کوین (PrivacyCoin)، برقرار کردن امنیت کاربران و مبادلات صورت گرفته توسط آن‌هاست. بدین صورت که هیچکس، مطلقا از مبادلات یک کاربر مطلع نشود.

لازم به ذکر است که انواع رمزارز به همین موارد ختم نمی‌شود و بر اساس دسته‌بندی‌های مختلف، می‌توان ده‌ها مدل رمزارز دیگر را نیز نام برد.

ارزهای دیجیتال

ساز و کار ارز دیجیتال یا همان رمز ارز چگونه است و این ارزها چگونه کار می‌کنند؟

بیت‌کوین که اولین رمزارز رسمی جهان محسوب می‌شود، توسط فرآیندی به نام ماینینگ (تعریفی مشابه کار در معدن) ایجاد می‌شود. البته به‌جای کار در معدن، کامپیوتر کاربران وظیفه حل و محاسبه مسائل پیچیده ریاضی را دارد و بر اساس میزان کارکرد آن‌ها (ثبت داده تراکنش کاربران)، پاداشی به هر ماینر خواهد داد.

در بحث انتقال و مبادله نیز، فناوری پشت‌پرده ارز دیجیتال یا رمزارز، یک سیستم رمزنگاری پیشرفته و قدرتمند است که مبتنی بر دو کلید خصوصی و عمومی، جهت انتقال مالیکت بر یک دفتر کل امن و غیرمتمرکز عمل می‌کند. در ادامه دو مفهوم کلید عمومی و کلید خصوصی را توضیح خواهیم داد.

  • کلید خصوصی: کلید خصوصی در واقع همان رمز عبور شماست که نباید کسی از آن مطلع باشد. به وسیله این رمز عبور می‌توانید به دارایی‌های خود دسترسی داشته باشید.

  • کلید عمومی: کلید عمومی همانند یک آدرس پستی است و در واقع راهی برای دریافت یا ارسال رمزارز روی یک حساب دیگر است. انتقال رمزارز به وسیله کلید عمومی صورت می‌پذیرد.

مبنای ارزش یک ارز دیجیتال چیست؟

همانطور که می‌دانید، هر ارز برای آن که ارز شناخته شود، باید یک مبنای ارزش مشخص داشته باشد. برای رمزارزها نیز موضوع به همین شکل است. در ادامه مبنای ارزش ارزهای دیجیتال را برای شما بیان خواهیم کرد.

عرضه و تقاضا

مهم‌ترین مبنای ارزش یافتن یک رمزارز، مسئله عرضه و تقاضاست. این مورد، پایه‌ای‌ترین و اصلی‌ترین دلیل برای با ارزش تلقی شدن یک ارز دیجیتال محسوب می‌شود. وقتی در یک سیستم میلیون‌ها نفر مشغول مبادله با یک رمزارز هستند؛ در واقع فعالیت آن‌ها یعنی ارزش بخشیدن به یک رمزارز.

فعالیت نهنگ‌ها

نهنگ‌ها کسانی هستند که مقدار قابل‌توجهی از یک نوع رمزارز خاص را در دست دارند و هرگونه فعالیت آن‌ها می‌تواند بر آینده و سرنوشت یک رمزارز تاثیر بگذارد. موثرترین بازیگران حاضر در بازار کریپتوکارنسی، نهنگ‌ها هستند.

توکن‌سوزی

توکن‌سوزی روشی است برای کاهش میزان ارزهای عرضه شده و کنترل قیمت آن. در واقع با انجام این فرآیند، قیمت یک توکن حفظ شده و ادامه مسیر رشد آن راحت‌تر می‌شود.

حمایت افراد مشهور

یکی دیگر از مهم‌ترین عوامل موثر بر افزایش ارزش یک ارز دیجیتال، حمایت رسانه‌ای افراد مشهور از آن است. ازآنجایی‌که این افراد مخاطبان زیادی دارند، معرفی یا پرداختن به یک رمز ارز می‌تواند باعث محبوب شدن آن‌ها شده و افزایش ارزش آن‌ها را در پی داشته باشد.

سخن نهایی

کریپوکارنسی و رمزارزها، یک دنیای بزرگ و پر از اصطلاحات مختلف است. در این مطلب تلاش شد با برخی از مهم‌ترین آن‌ها آشنا شویم و مفهوم کریپتوکارنسی و نحوه سازوکار آن را درک کنیم. درک و فهم اصطلاحات دنیای رمزارزها از این جهت اهمیت دارد که برای انجام مبادلات یا ترید، نیازمند اطلاعات دقیق و مفیدی خواهید بود. نظر شما کاربران عزیز چیست؟

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا