کسب و کار

سامانه جامع تامین مالی جمعی چیست؟ آشنایی با سکوی Crowdfunding

سامانه جامع تامین مالی مفهومی نسبتا جدید در دنیای اقتصاد و تجارت است که بر اساس آن امکان تجمیع سرمایه تامین کنندگان خرد و کلان در کنار یک دیگر فراهم می شود و در اختیار شرکت های سرمایه پذیر قرار می گیرد. به نوعی می توان این سامانه را چیزی شبیه به بازار سرمایه یا بازار بورس بدانیم البته با این تفاوت عمده که امکان خرید و فروش اوراق خریداری شده وجود ندارد.

ما در ادامه می خواهیم بدانیم سامانه جامع تامین مالی دقیقا چیست و چه کارکردی دارد؟ در واقع به دنبال این هستیم که بدانیم اولا نحوه کارکرد سامانه جامع چیست و چگونه می توانیم از آن استفاده کنیم؟ همچنین خواهیم دانست که آیا همچنین سامانه ای در ایران وجود دارد؟ اگر پاسخ مثبت باشد، این سامانه چیست و چه فرایندی برای سرمایه گذاری و ارائه سرمایه های تجمیع شده به شرکت ها دارد؟ این ها مهمترین مفاهیمی است که در ادامه با یک دیگر مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 

همچنین بخوانید

تامین مالی چیست؟

اولین چیزی که در خصوص سامانه جامع تامین مالی باید بدانیم و به آن توجه داشته باشیم، شناخت تامین مالی و مفاهیم مربوط به آن است. در واقع ابتدا باید بدانیم تامین مالی چیست؟ چه کارکردی دارد و چه زمانی مورد استفاده قرار می گیرد؟

به طور کلی شرکت های تجاری و کسب و کارهای مختلف برای رسیدن به اهداف مختلف تجاری و اقتصادی خود باید بتوانند سرمایه مورد نیاز را ایجاد کنند. در برخی موارد این سرمایه بر اساس گردش مالی شرکت یا کسب و کار تامین می شود. به طور مثال ده درصد از گردش مالی به هدف تعیین شده اختصاص داده می شود، اما در بسیاری از موارد این امکان وجود دارد. در کلام ساده تر ممکن است هدف انتخاب شده هزینه ای بیش از سرمایه در گردش نیاز داشته باشد و یا این هزینه درصد قابل توجهی از سرمایه در گردش را درگیر خود کند.

از این رو شرکت ها و کسب و کارهای مختلف ترجیح می دهند به جای این که بخواهند از سرمایه در گردش خود استفاده کنند سراغ ایجاد منابع جدید مالی یا استفاده از منابع مالی مختلف بروند. اگر یک شرکت بتواند منابع مالی جدیدی برای خود ایجاد کند که این منابع در مالکیت شرکت قرار بگیرد، به این فرایند جذب یا تامین سرمایه گفته می شود.

به طور مثال اگر شرکت مذکور بتواند برای اهداف خود از سرمایه گذار یا سرمایه گذاران مختلف استفاده کند، عملا منابع جدیدی برای خود ایجاد می کند که در ترازنامه مالی به عنوان بدهی ذکر نمی شود. بلکه این منابع تماما تحت مالکیت خود شرکت قرار می گیرد. اما در صورتی که شرکت بخواهد از منابعی مانند وام های بانکی یا استقراض و … بهره مند شود، عملا در حال استفاده از منابع مالی است که در مالکیت او نیست. به این حالت تامین مالی گفته می شود که در ترازنامه های مالی به عنوان یک بدهی تا زمان تسویه ذکر خواهد شد. بنابراین تامین مالی به معنای ایجاد بدهی و استفاده از منابع مالی است که برای مدت محدود و مشخص در اختیار شرکت قرار می گیرد.

سامانه جامع تامین مالی جمعی چیست؟

چرا یک شرکت از تامین مالی استفاده می کند؟

همواره این سوال وجود دارد که برای تامین نیازهای مالی کدام یک از این دو روش بهتر است؟ آیا باید سراغ جذب سرمایه رفت و یا این که می توان از طریق تامین مالی نیاز خودمان را برطرف کنیم؟ در دید اول ایجاد بدهی برای مدت مشخص چیز جالبی نیست و افراد این تصور را دارند که ایجاد منابع جدید مانند جذب سرمایه گذار می تواند کارایی بیشتری داشته باشد.

ما نیز قبول داریم که جذب سرمایه گذار می تواند جذاب تر باشد و باعث افزایش اعتبار تجاری شرکت شود، اما این مسئله وجود دارد که در هر موقعیتی نمی توان از جذب سرمایه استفاده کرد. به نوعی شما زمانی باید از جذب سرمایه گذار و سرمایه آن استفاده کنید که اهداف بلند مدتی دارید و می توانید یک شریک را در کنار خود تحمل کنید. به نوعی ایجاد یک منبع جدید هزینه هایی دارد که می تواند تا انتهای کار شرکت همراه او باشد، به طور مثال حقوق صاحبان سهام همواره به عنوان یک بدهی در ترازنامه های مالی ذکر می شود.

این در حالی است که بسیاری از نیازهای مالی بر اساس اهداف کوتاه مدتی است که می تواند به واسطه استقراض یا استفاده از سایر منابع مالی خارج از شرکت برطرف شود. از این رو شرکت ها می توانند با دریافت وام یا تسهیلات بانکی، استفاده از اعتبار های تجاری و یا با قرار دادن ضمانت های معتبر از منابع مالی مختلف خارج از مالکیت خود استفاده کنند.

در این حالت مالکیت شرکت تحت تاثیر قرار نمی گیرد و بعد از سررسید و بازپرداخت منابع دریافت شده، عملا بدهی از بین می رود و شرکت علاوه بر رسیدن به اهداف تعیین شده، ملکیت خود را حفظ می کند. اما توجه داشته باشید که شرکت های متوسط یا کوچک تر در خصوص تامین مالی یا جذب سرمایه با مشکلات مختلفی رو به رو هستند.

این شرکت ها به سبب کم بودن سرمایه در گردش نمی توانند اعتبار تجاری بالایی برای جذب سرمایه گذار یا کسب رضایت مالک منابع مالی داشته باشند، از این رو در روش های سنتی تامین مالی و جذب سرمایه این شرکت ها از بین می روند و نادیده گرفته می شوند و این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

توجه داشته باشید که جذب سرمایه برای شرکت های کوچک و متوسط و حتی برای شرکت های معتبر نیز کار سختی محسوب می شود، مسیر ورود به بازارهای مالی و سرمایه ای مانند بورس، جلب نظر سرمایه گذاران و … کار ساده ای نیست، از این رو شرکت ها عموما به دنبال تامین مالی هستند تا این که بخواهند سراغ جذب سرمایه بروند.

 

مسیرهای تامین مالی

سوال مهم دیگری که در این خصوص وجود دارد این است که تامین مالی از چه طریقی امکان پذیر است؟ از نظر سنتی وام ها و تسهیلات بانکی مهم ترین مسیر برای تامین مالی محسوب می شود. در این روش بانک ها با دریافت ضمانت های معتبر و قراردادی مبنی بر بازگشت اصل سرمایه به صورت اقساطی همراه با سود توافق شده، اقدام به اعطای وام می کنند.

مسئله ای که وجود دارد این است که بانک ها به عنوان نهاد های رسمی شناخته می شوند و از پروتکل های خاصی پیروی می کنند. این پروتکل ها در جهت حفظ سرمایه ملی و جلوگیری از تخلفات اقتصادی مانند پولشویی است، از این رو می توان کاملا حدس زد که شرکت های تجاری برای دریافت وام های نسبتا کلان و چند میلیاردی با مشکلات مختلفی رو به رو هستند. حتی با وجود دستورات دولتی و حکومتی برای حمایت از تولید و شرکت های تجاری عملا نمی توان انتظار داشت که این مسیر سهل تر شود و یا این که بانک ها با دید بازتری نسبت به اعطای وام اقدام کنند. بنابراین تامین مالی از این روش به خصوص برای شرکت هایی با اعتبار کمتر بسیار سخت، پیچیده و طولانی خواهد بود.

از طرف دیگر با توجه به این که این حجم از سرمایه به صورت خصوصی در اختیار غالب افراد قرار ندارد، نمی توان انتظار داشت که به جز بانک ها و صندوق های مالی شخص حقیقی یا حقوقی دیگری توانایی تامین مالی این شرکت ها را داشته باشد. اینجاست که مسئله مهم کرادفاندینگ بر اساس اعطای وام ایجاد می شود.

سامانه Crowdfunding

کرادفاندینگ برای تامین مالی

کرادفاندینگ چیست؟ تا سال ها این تصور وجود داشت که سرمایه های کلان در اقتصاد تاثیرگذار هستند و سرمایه های خرد را می توان نادیده گرفت، از این رو بود که در ابتدای کار بازارهای سرمایه ای مانند بورس تنها افرادی با سرمایه های کلان اجازه حضور داشتند و بسیاری از افراد جامعه از این بازارها محروم بودند.

اما رفته رفته اقتصاد به یک نکته بسیار مهم رسید و آن این بود که مجموع سرمایه های خرد در کنار یک دیگر می تواند بسیار بیش از سرمایه های کلان در گردش باشد. از این رو اگر تصور کنیم بر اساس یک فرایند بتوانیم سرمایه های خرد در جامعه را جمع و آن را به جریان بیندازیم می توانیم رشد اقتصادی قابل توجهی را شاهد باشیم.

از این رو مفهوم جدیدی تحت عنوان کرادفاندینگ یا همان سرمایه گذاری جمعی ایجاد شد، بر این اساس سرمایه گذاران خرد با سرمایه های اندک خود اجازه ورود به دنیای سرمایه و بازارهایی مالی مانند بورس را پیدا کردند و اینجا بود که سرمایه های خرد توانست وارد مسیر سرمایه گذاری شود.

اما در خصوص تامین مالی همچنان بانک ها و دیگر اشخاص حقوقی و حقیقی مالک دارایی های کلان تنها توانایی حضور به عنوان تامین کننده مالی را داشته و دارند. از این رو با وجود این که سرمایه های جمعی در مسیر سرمایه گذاری قرار گرفته است، اما بسیاری از شرکت ها از جمله شرکت های کوچک و متوسط از این سرمایه ها نمی توانند استفاده کنند. همچنین شرکت هایی که به دنبال تامین مالی هستند نیز تنها باید از طریق بانک ها و صندوق های مالی مختلف عمده نیاز خود را تامین کنند.

اینجاست که کرادفاندینگ وارد کار می شود و سعی می کند بر اساس سرمایه های جمعی و خردی که در جامعه وجود دارد نیازهای مالی شرکت های مختلف را از طریق اعطای وام تامین کند. در واقع بر اساس این مفهوم افراد با سرمایه های خرد و کلان خود در کنار یکدیگر نقش بانک را بازی می کنند و سعی می کنند نیاز مالی یک شرکت تجاری را برطرف کنند.

این اتفاق چند مزیت مهم دارد، اول این که سرمایه های خرد از طریق اعطای وام نیز وارد جریان اقتصاد می شود، دوم این است که شرکت های کوچک یا متوسط می توانند از این سرمایه ها به روش های ساده تری نسبت به دریافت وام استفاده کنند و سوم این است که تامین کنندگان مالی خرد و کوچک نیز می توانند وارد این پروسه شوند و از مزایای مختلف آن از جمله سودآوری بالا استفاده کنند.

سرمایه گذاری جمعی (Crowdfunding)

آشنایی با سامانه جامع تامین مالی جمعی

تا به این جا دانستیم که تامین مالی چیست و کرادفاندینگ چه نقشی در این میان دارد، اما همانطور که گفتیم اساس کرادفاندینگ برای جذب سرمایه و مسئله سرمایه گذاری در دنیای بورس رقم می خورد. در واقع سرمایه گذاران خرد عموما تنها در دنیای بازارهای مالی و بورس است که می توانند سرمایه های خرد خود را وارد بازار کنند و از سرمایه گذاری خود بهره مند شوند. به نوعی می توانیم بورس را یک نوع سامانه جامع برای جذب سرمایه بشناسیم.

اما آیا چنین سامانه ای برای تامین مالی وجود دارد؟ بگذارید پیش از این که به این سوال پاسخ دهیم ابتدا بدانیم که این سامانه چه ویژگی هایی باید داشته باشد و چه انتظاراتی می توانیم از آن داشته باشیم؟ برای پاسخ به این سوال بهتر است نگاهی به سامانه بازار بورس بیاندازیم، توجه به این سامانه می تواند ما را با ویژگی های مهمی که باید از سامانه جامع تامین مالی جمعی انتظار داشته باشیم آشنا کند.

 

بازار بورس، سامانه ای جامع برای جذب سرمایه

در بازار بورس که تحت نظارت سازمان های ناظر مانند سازمان بورس و فرابورس (در ایران) قرار دارد، شرکت های مختلف بعد از عبور از قوانین و پروتکل های مختلف این اجازه را پیدا می کنند که درصدی مشخص از سهام مالکیت خود را با قیمتی مشخص به فروش برسانند.

بعد از فروش در بازار اولیه، این سهام قابل انتقال به غیر بوده و سهامداران می توانند نسبت به انتقال و فروش این سهام به فرد دیگر در همان سامانه اقدام کند. در این خرید و فروش هیچ سود یا زیانی برای شرکت وجود ندارد، البته خود شرکت به عنوان سهامدار اصلی نیز می تواند به خرید و فروش سهام اقدام کند و بر این اساس سودآوری خاصی برای خود ایجاد کند.

بر اساس بنیاد بازار بورس، اصلی ترین هدف از سرمایه گذاری سودآوری آن در زمان سررسید است. در واقع شما با خرید چند واحد از سهام یک شرکت این انتظار را دارید که در پایان سال مالی شرکت، سود قابل توجهی نصیب شما شود. در کنار این مسئله است که امکان خرید و فروش سهام و سود حاصل از فروش آن به عنوان یک منبع درآمد و سودآوری محسوب می شود.

آن چیزی که در این سامانه مورد توجه قرار می گیرد این است که افراد علاوه بر این که می توانند شرکت های مختلف را ببینند و با آن آشنا شوند، توانایی سرمایه گذاری بر روی هر کدام از آن ها را دارند و می توانند برگه سهام خود را به فرد دیگری در همین بازار به فروش برسانند. حال با شناخت این مسئله به نظر شما چه انتظاری می توان از سامانه جامع تامین مالی جمعی داشت؟

تامین مالی جمعی مبتنی بر وام

سامانه جامع تامین مالی جمعی

یکی از تفاوت های بنیادی که عموما میان مسیر تامین مالی و جذب سرمایه وجود دارد این است که سرمایه گذاران امکان فروش سهام شرکت به عنوان دارایی خود را دارند، بنابراین لزومی برای نگهداری این دارایی تا پایان سال مالی و یا تا زمان مشخص وجود ندارد. این در حالی است که یک بانک بعد از اعطای وام قرارداد خود را نمی تواند به فرد دیگری منتقل کند، چرا که این مسئله دارای مشکل حقوقی و قانونی است.

بگذارید کمی ساده تر توضیح دهیم، بانک ها به عنوان مالک سرمایه شناخته شده و حق استفاده از این سرمایه را به تحت قرارداد خاصی (مانند اجاره) به فرد دیگری واگذار می کند. بنابراین مالکیت این مال از بانک سلب نمی شود، بلکه حق استفاده از مال به فرد دیگری داده می شود. در این صورت بانک نمی تواند این حق استفاده را به فرد دیگری منتقل کند، از این روست که در جریان تامین مالی امکان انتقال به غیر وجود ندارد.

بنابراین تمام اتفاقی که در سامانه جامع تامین مالی جمعی باید رخ دهد این است که تامین کنندگان مالی بتوانند شرکت های مختلف را انتخاب کرده و بر اساس استراتژی که دارند نسبت به تامین مالی آن ها اقدام و بعد از آن در زمان سررسید می توانند نسبت به دریافت اصل سرمایه و سود توافق شده اقدام کنند.

آن چیزی که ما از این سامانه انتظار داریم این است که بتواند شرکت های مختلف را با سرمایه گذاران خرد و کلان آشنا کند و امکان تجمیع سرمایه را برای آن ها فراهم بیاورد. در دنیا سامانه های مختلفی بر اساس پروتکل های خاصی ایجاد شده است که در ایران می توان معتبرترین آن ها را دونگی بدانیم. در ادامه با دونگی و نحوه کار آن آشنا خواهیم شد و خواهیم دید که این سامانه جامع تامین مالی جمعی چگونه کارایی خودش را نشان می دهد.

دونگی، معتبرترین سامانه جامع تامین مالی جمعی در ایران

دونگی یک سامانه جامع تامین مالی جمعی در ایران محسوب می شود که تحت نظارت سازمان های ناظر از جمله سازمان فرابورس فعالیت می کند. آن چیزی که به صورت کلی در این سامانه رخ می دهد، همان است که در بالا توضیح دادیم. این سامانه امکان مشاهده شرکت های سرمایه پذیر و تامین مالی آن توسط تامین کنندگان خرد و کلان را فراهم می کند.

اما دونگی ویژگی های جذاب متعددی دارد که باعث شده است کرادفاندینگ با امنیت بیشتر و اعتبار بالاتری انجام بگیرد. اول این که شما هدف از تامین مالی شرکت ها را بر اساس طرح توجیهی و اقتصادی ارائه شده توسط آن مشاهده می کنید. در واقع شما به عنوان تامین کننده مالی می توانید ببینید که یک شرکت دقیقا برای چه کاری نیاز به سرمایه دارد. به نوعی شما بر روی طرح اقتصادی و توجیهی سرمایه گذاری می کنید، همچنین در این طرح گفته می شود که این هدف چه زمانی سودآوری خود را شروع می کند و پیش بینی می شود که چند درصد سودآوری داشته باشد.

از طرف دیگر در دونگی طرح های ارائه شده توسط شرکت ها مورد بررسی سازمان های ناظر و گروه مالی دونگی قرار می گیرد و از نظر اعتبار تجاری بررسی های مختلفی روی آن انجام می شود. کاربران مختلف و سرمایه گذاران می توانند به سادگی این اعتبارسنجی ها را مورد بررسی قرار دهند و نتایج آن را مشاهده کنند. علاوه بر این دونگی ضمانت های معتبری بابت بازپرداخت اصل سرمایه از شرکت های پذیرنده سرمایه دریافت می کند، بنابراین در دونگی اصل سرمایه تضمین شده خواهد بود. اگر نیاز به مشاوره سرمایه گذاری دارید با دونگی تماس بگیرید.

نکته دیگری که در خصوص سامانه جامع تامین مالی جمعی دونگی وجود دارد این است که سود های ارائه شده در این سامانه غالبا بیش از درصد تورم بوده و شما می توانید به عنوان تامین کننده مالی طرح ها را از نظر دوره های سررسید مختلف مورد بررسی قرار دهید. در واقع این طرح ها در دوره های دو ماهه تا ۱۲ ماهه ارائه می شود که غالب طرح های یک ساله ارائه شده در آن دارای سودی بیش از ۴۰ درصد بوده است. سرعت تامین مالی، ضمانت اصل سرمایه و موفق بودن تسویه بسیاری از طرح ها از جمله مهمترین مزایای این سامانه محسوب می شود. شما می توانید به عنوان شغل دوم به این نوع سرمایه گذاری نگاه کنید.

نیاز به سرمایه دارم

نیاز به سرمایه دارم

نتیجه گیری

سامانه جامع تامین مالی جمعی همان نیازی بود که سال ها در دنیای اقتصاد و تجارت احساس می شد. بسیاری از افراد دوست ندارند ریسک های مختلف سرمایه گذاری را بر دوش بگیرند و شرکت های تجاری مختلفی هستند که امکان حضور در دنیای سرمایه گذاری را ندارند و حتی نمی توانند به خوبی نیازهای مالی خود را از طرقی مانند دریافت وام و… تامین کنند.

تامین مالی جمعی از طریق یک سامانه متمرکز مانند دونگی می تواند این مسئله را به شکل جالبی حل کند. در واقع در این سامانه همه چیز بر اساس طرح های توجیهی و اقتصادی ارائه شده توسط شرکت ها مورد بررسی قرار می گیرد. در این طرح ها گفته می شود که هدف از تامین مالی چیست، چه میزان نیاز مالی وجود دارد و در چه دوره ای قرار است چه میزان سود نصیب تامین کنندگان مالی شود.

ضمانت های دریافتی توسط دونگی، طرح های موفقی که اصل سرمایه و سود توافق شده را تسویه کرده اند و شرایط متنوعی که در این سامانه وجود دارد عملا باعث شده است که دونگی به عنوان معتبرترین سامانه در حوزه کراد فاندینگ در ایران مطرح شود.

بهترین سرمایه گذاری با پول کم

سوالات متداول

سامانه جامع تامین مالی جمعی چیست؟

سامانه جامع تامین مالی جمعی به سامانه ای گفته می شود که امکان تجمیع سرمایه های عموم افراد برای تامین مالی طرح های اقتصادی شرکت های مختلف فراهم شود.

مهم ترین سامانه جامع تامین مالی جمعی در ایران کدام است؟

می توان دونگی را به عنوان مهم ترین سامانه جامع تامین مالی جمعی در ایران بشناسیم.

طرح های ارائه شده در سامانه جامع تامین مالی جمعی دونگی چند ماهه بوده و چه سودی را برای سرمایه گذاران به همراه دارند؟

این طرح ها به صورت دو تا ۱۲ ماهه ارائه می شوند و می توانند سودی بیش از درصد تورم به تامین کنندگان مالی ارائه دهند.

برای سرمایه گذاری چی بخریم ؟

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا