بانک و بیمهطلا و ارز

اقدامات بانک مرکزی و کاهش هیجانات عوامل اصلی ریزش قیمت دلار


کارشناس مسائل اقتصادی درباره وضعیت بازار ارز گفت: طی یک ماه گذشته بازار ارز دچار نوسان و التهاب شد که عده‌ای از فعالان اقتصادی دلیل آن را تنش‌های سیاسی منطقه خاورمیانه می‌دانستند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مصطفی صفاری افزود: هر بازاری دارای عرضه و تقاضا است که در بازار ارز، تقاضای ارز واردکنندگان کالا و خدمات، خروج سرمایه یا انگیزه سوداگری را شامل می‌شود و عرضه ارز نیز به طور کلی شامل صادرکنندگان می‌شود؛ اما با تنش‌‎های سیاسی به نوعی تقاضای سوداگری ارز افزایش پیدا می‌کند و به دنبال افزایش تقاضا، نرخ دلار نیز افزایشی می‌شود.
صفاری با اشاره به این موضوع که با رخ دادن تنش‌های سیاسی در منطقه مانند غزه، کرمان، یمن و پاکستان شاهد نوساناتی در بازار ارز بوده‌ایم، گفت: همراه با تنش‌های سیاسی بازار ارز ملتهب شد در این شرایط بانک مرکزی با اقدامی هوشمندانه تقاضای سوداگری را کاهش داد.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه هر سال با نزدیک شدن به فصل بهار به بهانه افزایش سفر تا حدودی تقاضای ارز و به تبع آن نرخ ارز افزایش پیدا می‌کند، تاکید کرد: افزایش اندک نرخ ارز با نزدیکی به سال نو تا حدودی معقول است ولی افزایش اخیر با فضاسازی‌هایی از سمت افراد ذی نفع به بهانه مسائل سیاسی و نظامی باعث ایجاد التهاب در بازار ارز شد.

صفاری اظهار داشت: اقدامات خوب بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز قابل ستایش است؛ که از جمله آن می‌توانیم به انتشار گواهی سپرده خاص اشاره کنیم که نقدینگی را به بخش‌های مولد هدایت و با کاهش پول در دست مردم بازار ارز را به خوبی کنترل کرد.

وی در پایان تاکید کرد: هم‌اکنون دلار به کانال ۵۵ هزار تومان رسیده و روند نزولی خود را طی می‌کند که این موضوع به موقتی بودن جهش‌ نرخ ارز که ناشی از مسائل سیاسی بود اشاره دارد، البته نمی‌توان نقش تصمیمات بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز را نیز نادیده گرفت.

انتهای پیام/

منبع

تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا