ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

اعلام آخرین وضعیت ضریب نفوذ اینترنت در کشور/ اختصاص بسته اینترنتی به معلم‌ها

آخرین وضعیت ضریب نفوذ اینترنت و گذر مسیر اقتصاد دیجیتال از جاده فیبرنوری و اختصاص بسته اینترنتی به معلم‌ها برخی از مهم‌ترین خبرهایی بودند که هفته گذشته در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، هفته دوم اردیبهشت ماه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با خبر ابلاغ دستورالعمل توزیع دارو از طریق سکوهای داخلی آغاز شد. رضا باقری اصل- معاون امور دولت، مجلس و استان های وزیر ارتباطات– با اعلام این خبر تأکید کرد این دستورالعمل فصل جدیدی از توسعه اقتصاد دیجیتال در حوزه سلامت و ایجاد دسترسی عادلانه مردم به خدمات سلامت است.

همچنین در این هفته سند مقدماتی پیوست رسانه‌ای و گفتمان‌سازی شعار سال در نشست ۷ ساعته اهالی رسانه و نخبگان اقتصادی برای تحقق شعار سال تدوین شد. حسین دلیریان- سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی-  در این نشست با تاکید بر این که نیاز به ایجاد دیدگاه عملیاتی در حوزه رسانه داریم، تصریح کرد: پیوست رسانه‌ای صرفا مربوط به نهادهای دولتی نبوده و در مرحله اول باید برای تمام کشور این پیوست تهیه شود و مطالبه تحقق شعار سال از طریق مردم، برای دولت ایجاد شود.

دلیریان موتور محرک این مطالبه‌گری را نخبگان اقتصادی دانست و تاکید کرد آنها می‌توانند با تعیین افراد و ارایه راهکارها برای برداشتن موانع، مطالبات را برای ایجاد مسئولیت پذیری فردی پیگیری کنند. 

آخرین وضعیت ضریب نفوذ اینترنت 

علاوه بر موارد گفته شده سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در تازه‌ترین گزارش خود به بررسی آخرین وضعیت ضریب نفوذ اینترنت در کشور پرداخت. براساس این گزارش نفوذ اینترنت پهن باند ثابت از ۱۳/۰۸ درصد در پاییز سال ۱۴۰۱ به ۱۲/۹ درصد در پاییز سال ۱۴۰۲ رسیده است. همچنین ضریب نفوذ پهن باند سیار با رشد قابل توجهی روبه رو بوده است. درواقع ضریب نفوذ  پهن باند سیار در پاییز دوسال گذشته (۱۴۰۱) از ۱۲۰/۸۷  به ۱۲۷/۷۷ پاییز در سال گذشته رسیده است که حکایت از رشد ۵/۷۱  درصدی در این حوزه دارد.

البته در بخش دیگری از این گزارش به مکالمه از طریق رومینگ ملی هم اشاره شده است که در پاییز سال ۱۴۰۲ در مجموع ۲۷ میلیون و ۷۷۹ هزار و ۹۳۲  مکالمه از طریق رومینگ ملی بین اپراتورهای مختلف تلفن همراه صورت گرفته که در مقایسه با آمار ۲۴ میلیونی سه ماه اول سال ۱۴۰۱، افزایش یافته است.

حذف گزینه “عجله ندارم” از تپسی از دیگر خبرهایی بود که در این هفته منتشر شد. گزینه «عجله ندارم» یکی از گزینه‌هایی موجود در تپسی برای کاربران مسافری بود که می‌خواستند مدت زمان بیشتری منتظر پذیرش درخواست سفرشان بمانند اما هزینه کمتری برای سفر بپردازند. این گزینه از شنبه، هشتم اردیبهشت ماه از پلتفرم تپسی حذف شد و آنگونه که روابط عمومی آن توضیح داده است این گزینه به‌ دستور قضایی از تپسی حذف شد.  

امضای یک تفاهم نامه فیبرنوری و تاثیر آن بر اقتصاد دیجیتال

تفاهم‌نامه اجرای طرح ملی فیبر نوری منازل و کسب‌و کارها با حضور معاون راهبردی و توسعه بازار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و استاندار خراسان جنوبی، بین شهرداری بیرجند و اپراتور شاتل به عنوان مجری امضا شد.

مهدی روحانی نژاد- معاون راهبردی و توسعه بازار رگولاتوری- در این مراسم اظهار کرد: بر اساس قانون بودجه امسال شهرداری‌ها پس از دریافت درخواست اپراتور مورد نظر بایستی ظرف ۱۵ روز برای صدور مجوز حفاری در معابر شهری اقدام کنند. در هر شهری که مجوز برای حفاری صادر شود، اپراتور متعهد باید پوشش فیبر نوری را برای تمامی جمعیت شهر فراهم کند و نمی‌تواند فقط به نقاط برخوردار شهر تمرکز کند. 

مسیر اقتصاد دیجیتال از جاده فیبر نوری می‌گذرد از جمله مهم‌ترین خبرهایی بود که در هفته گذشته منتشر شد. با فیبرنوری می‌توان داده‌هایی مانند تصویر، صوت و غیره  را به راحتی با پهنای باند بالا تا ۱۰ گیگابیت بر ثانیه و بالاتر انتقال داد. امروزه مخابرات فیبر نوری به دلیل پهنای باند وسیع‌تر در مقایسه با کابل‌های مسی و تاخیر کمتر در مقایسه با مخابرات ماهواره‌ای از مهم‌ترین ابزار انتقال اطلاعات محسوب می‌شود. کابل فیبرنوری سیگنال‌های ارتباطی را با استفاده از پالس‌های نوری تولید شده توسط لیزرهای کوچک یا ال‌ای‌دی‌ها انتقال می‌دهد.

علاوه بر اینکه پروژه فیبرنوری می‌تواند سرعت‌های خوبی را در اختیار کاربرانش قرار دهد؛ در افزایش و بهبود اقتصاد دیجیتال هم می‌تواند مؤثر باشد. درواقع اگر اقتصاد دیجیتال بخواهد در کشور پیاده‌سازی شود و به یک نرخ رشد و توسعه خوبی برسد، نیاز به زیرساخت‌های فیبرنوری است.

در این راستا اخیرا یاسر باقری-مدیرکل توسعه کسب‌وکار شرکت مخابرات ایران-  در این باره اظهار کرد: حوزه اقتصاد دیجیتال، نقطه کانونی فعالیت‌های منجر به سود و توسعه در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

او با اشاره به اهمیت دسترسی به فیبرنوری و حرکت همزمان در بخش اقتصاد دیجیتال گفت: اکنون با استفاده از دسترسی‌های روزافزون فیبر نوری، می‌توانیم از این دسترسی پرسرعت، برای ارائه عناصر مرتبط با اقتصاد دیجیتال مانند اینترنت اشیاء و هوشمندسازی سرویس‌های ارزش افزوده استفاده کنیم. 

بررسی توسعه روابط ایران و تانزانیا در حوزه ارتباطات

البته در این هفته توسعه روابط ایران و تانزانیا در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات هم بررسی شد. عیسی زارع پور – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – میزبان عمر سعید شعبان – وزیر تجارت و توسعه صنعتی تانزانیا – و هیات همراه بود. در این دیدار دو طرف ضمن تشریح ظرفیت‌های حوزه کاری خود درباره دستیابی به توافقی به‌منظور گسترش روابط به‌ویژه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با یکدیگر گفت وگو کردند.

زارع پور، توسعه روابط با کشورهای آفریقای به ویژه تانزانیا را راهبرد دولت جمهوری اسلامی دانست و برای گام بر داشتن در این مسیر اعلام آمادگی کرد.

وزیر ارتباطات همچنین آمادگی کشورمان را برای توسعه ارتباطات ثابت در تانزانیا بر پایه شبکه فیبرنوری و توسعه دولت الکترونیکی اعلام کرد. وی در پایان خواستار تشکیل کارگروهی مشترک با حضور معاونان وزرای دو کشور برای بررسی موضوعات همکاری دوجانبه و نهایی کردن توافقات این نشست شد.

همچنین با نزدیک شدن به پایان هفته وزیر ارتبطات در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران از اختصاص یک بسته اینترنتی به  معلم‌هایی که در نرم‌افزار شاد حضور دارند  مناسبت روز معلم خبر داد. او توضیح داد معلمان عزیز تا سقف ۳۰ گیگابایت از این بسته اینترنتی به صورت رایگان استفاده کنند. این بسته به صورت اتوماتیک برای آنان فعال می‌شود و نیاز به ثبت‌نام نیست.

انتهای پیام.

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا