ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

باید جلوی برخوردهای سلیقه‌ای را بگیریم/نظام جدید تعرفه‌ها در راستای توسعه شبکه ملی است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به تشکیل کمیته‌ای متشکل از وزارت ارتباطات، دادستانی و پلیس، اظهار کرد: این کمیته ماموریت دارد تا موانعی را که پیش پای کسب‌وکارهای نوپا وجود دارد برطرف کند و جلوی برخوردهای سلیقه‌ای را بگیرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمدجواد آذری جهرمی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با بیان این که نظام تعرفه‌گذاری قبلی ما اشکال داشت و حمایتگر نبود، اظهار کرد: نظام فعلی امکان رشد ۲.۵ برابری ICT را فراهم می‌کند که می‌تواند موجب رشد اقتصاد بازار و خدمات مرتبط با این حوزه باشد. بسیاری از زیرساخت‌ها به خاطر صرفا سرگرمی و مصرف ایجاد نشدند، بلکه در روستاها گسترش اینترنت می‌تواند به گسترش دولت الکترونیک بینجامد و همچنین با توسعه تجارت، الکترونیک و صنایع دستی، توسعه و اشتغال در این مناطق ایجاد شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این که برنامه ششم توسعه به صورت یک سند بسیار جدی پیش‌روی ما است، گفت: در سند برنامه ششم توسعه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات تاثیر ICT بر روی اشتغال، محیط زیست و مسائل فرهنگی سنجیده شده است در این راستا چند پروژه بسیار مهم مانند شبکه ملی اطلاعات و دولت الکترونیک را داریم.

همچنین بخوانید

وی همچنین با بیان این که درصدد استفاده از ظرفیت جوانان و بانوان در حوزه ICT هستیم، اظهار کرد: سعی کرده‌ایم تا از نسل دومی‌های دهه ۵۰ و همچنین بانوان در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات حداکثر استفاده را بکنیم.

آذری جهرمی با اشاره به پرده‌برداری از سه فاز شبکه ملی اطلاعات در چهار سال گذشته، اظهار کرد: ما چرخ شبکه ملی اطلاعات را به حرکت در آوردیم که اثرات آن روی کسب‌وکارهای نوپا مشخص است. هرچند شبکه ملی اطلاعات مانند همان تفسیر فیلی است که هر کسی با لمس قسمتی از آن تصوری از آن دارد و مثلا سیاسیون این پروژه را یک پروژه بی‌انتها می‌دانند. علما این فضا را فضایی می‌دانند که فارغ‌ از آلودگی به گناه است و همچنین امنیتی‌ها هم معتقدند هیچ خطای امنیتی در این فضا رخ نخواهد داد.

وی با اشاره به این که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکنون در ترانزیت از جنوب به شمال سهمی نداشته است، گفت: اولین مسیر ترانزیت اینترنت جنوب به شمال با ۳۰۰ ترابیت برثانیه برای نخستین بار ایجاد شده است.

آذری جهرمی همچنین به واگذاری بخشی از خدمات شرکت ملی پست به دو اپراتور خصوصی اشاره کرد و ادامه داد که این طرح قرار است در آینده نزدیک با حضور جمعی عملیاتی شود. همچنین شرکت ارتباطات زیرساخت مکلف شده است تا در یک سال آینده بخشی از خدمات خود را به اپراتورهای خصوصی واگذار کند.

وی همچنین با اشاره به تلاش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای توسعه کسب‌وکارهای نوپا، اظهار کرد: می‌خواهیم در این حوزه موانع را از پیش پای بخش خصوصی برداریم. در شاخص رقابت‌پذیری در این حوزه اوضاع خوبی نداریم و می‌خواهیم جلوی رقابت‌های ناسالم و گرفتاری‌های شروع این کسب‌وکارها را بگیریم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، اضافه کرد: یکی از موانع جدی توسعه کسب‌وکارهای نوپا، سود بالای نظام بانکی است که باعث شده است تا در این حوزه مشکلاتی به وجود بیاید و کار سرمایه‌گذاران سخت‌تر شود.

آذری جهرمی با بیان اینکه باید جلوی برخوردهای سلیقه ای در فضای کسب و کارهای نوپا را بگیریم به تشکیل کمیته‌ای متشکل از وزارت ارتباطات، دادستانی و پلیس اشاره کرد و گفت: این کمیته ماموریت دارد تا موانعی را که پیش پای کسب‌وکارهای نوپا وجود دارد برطرف کند و جلوی برخوردهای سلیقه‌ای را بگیرد.

در ادامه این نشست پرسش و پاسخ بین خبرنگاران و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برقرار شد که آذری جهرمی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درباره راهکارهای وزارت ارتباطات برای تضمین حقوق مولف در فضای تولیدات مجازی به منظور ایجاد اشتغال واقعی در این حوزه، اظهار کرد: واقعیت این است که ما در کشور حقوق کپی‌رایت را رعایت نمی‌کنیم و این مساله باعث شده تا مشکلاتی در بازار تولیدات در فضای مجازی به وجود بیاید.

وی ادامه داد: پروژه‌ای با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تحت عنوان تکاپو طراحی شده است که در آن مکانیزم‌های رشد خلاقیت‌های جوانان و  دانشجویان در نظر گرفته شده است که در سفر اخیر خود به استان سیستان و بلوچستان در آن استان مرکز توسعه کسب‌وکارهای نوپا را راه‌اندازی کرده که در آن مشاوره‌هایی را به جوانان جویای کار داده می‌شود.

آذری جهرمی با بیان این‌که در حوزه صیانت از حقوق مولف در بحث فرهنگی متاسفانه تا حدود زیادی مردم این حقوق را رعایت نمی‌کنند، گفت: اما قانونی توسط دولت به مجلس ارائه شده که به نظر می‌رسد برای حمایت از حقوق مولفین و صنف‌های این حوزه بسیار می‌تواند موثر باشد که در حال حاضر در حال طی کردن مراحل قانونی خود در مجلس و همچنین رفع ایراد است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سوال دیگری درباره این که کاربران کم‌مصرف از طرح جدید تعرفه‌های غیرحجمی ممکن است متضرر شوند، پاسخ داد: اساسا کسی که کم‌مصرف است می‌تواند از سرویس موبایل استفاده کند هرچند که یوزرهای کم‌درآمد در تعرفه‌های ثابت هم حقوق‌شان دیده شده است.

وی در ادامه با بیان این‌که قصد داریم تا تولید محتوای داخلی را تقویت کنیم، بیان کرد: همه این مباحث در سند شبکه ملی اطلاعات تعریف شده است و همه اقداماتی که در راستای تغییر تعرفه‌ها انجام داده‌ایم در راستای همین سند است که بر روی تولید محتوای داخلی تاکید ویژه‌ای دارد.

جهرمی همچنین درباره طرح غیرهمسان‌سازی نظام پالایش متناسب با استفاده افراد گفت: تا حدی برای اجرای این نظام ‌آمادگی داریم دادستانی شروطی داشت که به آنها پاسخ داده‌ایم و در صورت صدور مجوز آمادگی اجرایی این نظام را داریم.

وی همچنین در مورد میزان حجم مصرفی داخلی و بین الملل نیز روشنگری کرد و گفت که برای مثال در سقف مصرف منصفانه ۲۰ گیگ، کاربر می‌تواند حداکثر از ۲۰ گیگ ترافیک داخلی و ۱۰ گیگ ترافیک خارجی استفاده کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین درباره ممنوعیت خروج از سقف سرعت مشخص شده در سطوح سرویس تعرفه‌های جدید اینترنت ثابت که برخی شرکت‌ها به جای سرعت ۲ تا ۱۶ مگ را ارائه کرده‌اند، اظهار کرد: طبق مصوبه ۲۶۶ کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات سرعت هر سرویس باید رعایت شود. مدل اقتصادی این مصوبه فروش سرعت است و منطق اقتصادی ارائه سرعت بیشتر مجانی توجیه اقتصادی ندارد.

وی در پاسخ به سوال دیگری که آیا تفکیک اینترنت به ترافیک داخلی و خارجی در مصوبه جدید تعرفه‌های جدید اینترنت با دسترسی یکسان به اطلاعات تعارض ندارد، گفت: این موضوع نقض بی‌طرفی در دسترسی به اطلاعات نیست و حتی اپراتورهای خارجی نیز برای دسترسی به اطلاعات داخلی پیشنهاد ویژه در نظر می‌گیرند.

آذری جهرمی با بیان اینکه تنها راه رجیستر کردن گوشی های تلفن همراه سرویس  ۷۷۷۷ است، خاطرنشان کرد: هرگونه دریافت هزینه ای بابت رجیستر کردن گوشی های تلفن همراه از مشتریان صرفا جنبه سودجویی دارد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا