ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

بهره‌برداری از مرکز داده و شبکه TD-LTE

وزیر ارتباطات با اشاره به لغو انحصارهایی که دست شرکت‌ها را برای گسترش و پیشرفت متن‌های اینترنتی می‌بست، از تصمیم وزارتخانه برای لغو انحصار سخن گفت و بهره‌برداری از مرکز داده و شبکه TD-LTE را در راستای این سطح انحصار دانست.

به گزارش آرمان اقتصادی، محمود واعظی امروز در مراسم بهرهبرداری از مرکز داده و شبکه TD-LTE ( اینترنت پرسرعت ثابت نسل چهار) شبکه ارتباطات مبین نت با بیان اینکه باید با دیدن رقیب خوشحال بود و این تجربهای که در تمام دنیا باعث رشد بنگاهها میشود افزود: اگر کشورها و بنگاهها رشد کردند و شکوفایی اقتصادی در بازار بینالمللی به دست آوردند، به این خاطر است که رقابت را پذیرفتند و با آن برخورد غیرسالم نکردند. بنابراین اگر میخواهیم در حوزههای مختلف از جمله ICT رشد کنیم، باید در این زمینه رقابت کنیم.

وی با اشاره به اقدامات زیرساختی، رگولاتوری و ایجاد شبکه ملی اطلاعات اظهار کرد: ما میتوانیم در بستر شبکه ملی اطلاعات بازار را بزرگ کنیم. اگر در ابتدای دولت بازار ۱۸ هزار میلیارد تومان بود، امروز ۴۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. البته با توجه به اینکه ما یک درصد جمعیت جهان را داریم، بازار ماهی باید یک درصد برسد که در حال حاضر تنها ۰.۳ درصد است. بنابراین باید برای افزایش آن تلاش کنیم.

همچنین بخوانید

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه با تاکید بر اقبال مردم به پیشرفت فناوری بیان کرد: همانطور که در سرشماری امسال مشاهده کردیم برخلاف تصور ما که انتظار داشتیم از شهرهای بزرگ، شهرهای کوچک و مناطق روستایی و دور افتاده به ترتیب ۳۵، ۲۵ و کمتر از ۱۵ درصد در سرشماری الکترونیکی شرکت کنند، مشاهده کردیم که این آمار در شهرهای کوچک به بالای ۵۰ درصد و در روستاهای کشور که دارای اینترنت بودند نیز به بالای ۶۰ درصد رسید و این موضوع نشان میدهد اگر ما خدمات متنوع با کیفیت و سرعت خوب در بستر شبکه ملی اطلاعات ارائه دهیم، مردم استقبال خواهند کرد.

افزایش بازار ICT تا ۱۲۰ هزار میلیارد تومان

واعظی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری کردیم تا پایان برنامه ششم توسعه بازار ۴۰ هزار میلیارد تومانی امروز به ۱۲۰ هزار میلیارد تومان افزایش یابد، اظهار کرد: همچنین دولت الکترونیکی یک بازار بزرگ برای بخش خصوصی است. وزارتخانه و دولت باید زیرساخت‌های لازم را ایجاد کند و تنها در بخش‌هایی که به دلایل امنیتی یا حکومتی باید در اختیار دولت باشد یا به دلیل طولانی بودن زمان برای بخش خصوصی از نظر اقتصادی امکان‌پذیر نیست سرمایه‌گذاری کند.

وی با بیان اینکه  توجه به درک بالای بخش خصوصی از تحولات جهان و منافع خود بخش خصوصی باید در توسعه‌هایی که می‌دهد آزاد باشد، افزود: این تصمیم یک تحول است. ما با انحصارهایی که دست شرکت‌ها را می‌بست مخالف بودیم، بنابراین آنها را آزاد کردیم و در حال حاضر موبایل نسل سه و چهار در اختیار همه قرار دارد و بیش از ۷۵۰ شهر کشور از اینترنت نسل سه و بیش از ۳۰۰ شهر از اینترنت نسل چهار بهره می‌برند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین با  اشاره به برنامه‌ریزی‌ها و بودجه مخابرات بیان کرد: شرکت مخابرات باید بر اساس بودجه‌ای که دارد هدف‌گذاری کند. اگر بودجه دارد خود سرمایه‌گذاری کرده و اگر بودجه ندارد با FCPهایی که علاقه‌مند هستند همکاری کرده و کار مشترک انجام دهد.

تجهیز ۱۱ شهر دیگر به فناوری TD-LTE تا پایان سال

او اظهار کرد: طبق زمان‌بندی‌ها امروز چهار شهر به  فناوری  TD-LTE مجهز شدند و تا پایان سال نیز تعداد شهرهای مجهز به این فناوری به ۱۱ شهر  خواهد رسید. همچنین در حال حاضر ۱.۵ میلیون کاربر نسل چهارم داریم که طبق برنامه‌ریزی‌ها این عدد تا پایان سال ۹۹ به ۵ میلیون افزایش پیدا خواهد کرد.

وی همچنین مرکز داده را از دیگر موضوعات مهم دانست و گفت: بحث دیتاسنتر در بخش خصوصی کمرنگ است. ما ابلاغ کردیم از دیتاسنتر تنها برای دیتاها حیاتی کشور که لازم است اطلاعاتش در کشور بماند یا برای شرکت‌های نوپا و دانش‌بنیان یا الکترونیکی کردن اطلاعات دولت استفاده کنیم. بقیه دیتاسنترها باید در اختیار بخش خصوصی باشد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه با اشاره به فعالیت‌های ابری اظهار کرد: اگر تمامی فعالیت‌ها ما ابری شود، تحول جدید ایجاد خواهد شد که البته در این موضوع هم عقب هستیم. ما باید سریع‌تر خدمات خود را وارد فضای ابری کنیم که برای این کار به دیتاسنتر نیاز داریم و باید در این بخش نیز سرمایه‌گذاری شود.

پرداخت ۱۳۵ میلیارد تومان وام وجوه اداره شده

واعظی با اشاره به پرداخت وام وجوه اداره شده به شرکت‌های تولیدکننده محتوا، گفت: از وام وجوه اداره شده به شرکت‌های تولیدکننده، خدمات و تولید محتوا که در اختیار شبکه ملی اطلاعات قرار می‌گیرد، پرداخت می‌شود. همان‌طور که در حال حاضر حدود ۱۳۵ میلیارد تومان به بیش از ۳۰۰ شرکت وام پرداخت شده و این روند ادامه دارد. همچنین باید بین جیب مردم و سود شرکت‌ها رابطه مناسبی برقرار باشد و در عین حفظ شدن منابع شرکت‌ها نباید به مردم فشار بیاید.

وی بخش سخت‌افزاری را از دیگر موضوعات مهم حوزه ICT دانست و افزود: در حال قطعی کردن پیوست فناوری هستیم تا به عنوان دولت با آنچه درون کشور تولید می‌شود، قرارداد ببندیم. همان‌طور که برای پروژه‌ توانا سرمایه‌گذاری کردیم که البته برخی معتقد بودند برای آن هزینه زیادی شده اما استدلال ما این است که برای این‌که بخش خصوصی رشد کند باید در شروع کار با آنها کمک شود.البته بخش خصوصی نیز باید قابلیت رقابت خود را بالا ببرد و ارزان و باکیفیت شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این‌که باید به صادرات توجه شود و به کسانی که در این بخش فعالیت می‌کنند کمک شود، گفت: افزایش صادرات موجب ایجاد شغل می‌شود که از اولویت‌های دولت است و ما وظیفه داریم برای فارغ‌التحصیلان حوزه ICT شغل ایجاد کنیم. همچنین صادرات مانع از خروج ارز از کشور می‌شود و در نهایت اقتصاد کشور را رونق می‌دهد.

 سرعت ۴ تا ۴۰ مگی در سرویس TD-LTE

در این مراسم همچنین حسین ریاضی – مدیرعامل شرکت ارتباطات مبین‌نت –  با اشاره به اقدامات انجام شده توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت یازدهم، گفت: پیش از این فناوری ۳G و برخی دیگر از خدمات انحصاری بود که مجموعه وزارتخانه روی از بین‌بردن این انحصار پافشاری کردند و بنابراین دسترسی به شبکه دیتا تسهیل شد.

وی ادامه داد: در کنار فعالیت‌های زیرساخت، رگولاتوری و شبکه ملی اطلاعات ما نیز  به دنبال اینترنت اشیاء، CDN و تولید محتوا هستیم. با توجه به افزایش رقابت بین شرکت‌های مختلف شرکت ما نیز حجم شبکه خود را افزایش داده است به‌طوری که اگر پیش از این حداکثر سرعت چهار مگابایت بر ثانیه بود، در حال حاضر با سرویس TD-LTE این سرعت از چهار تا ۴۰ مگ خواهد بود.

انتهای پیام


منبع:ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا