بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

توصیه وزیر ارتباطات به کسب‌وکارها / حتماً مشاور حقوقی و مشاور شبکه‌ای استخدام کنید

اختتامیه دهمین جشنواره وب و موبایل ایران در پژوهشگاه نیرو در حال برگزاری است. صبح امروز مراسم اختتامیه این جشنواره در تالار خلیج فارس شروع به کار کرد و تا عصر فردا ادامه دارد. در اولین روز از اختتامیه، وزیر ارتباطات به کسب‌وکارهای نوپا توصیه کرد که اگر می‌خواهند برای کسب‌وکارشان مشکلی پیش نیاید و یا اپراتورها به آنها زور نگویند، حتماً مشاور حقوقی و مشاور شبکه‌ای استخدام کنند.

رضا الفت نسب، دبیر اجرایی جشنواره وب و موبایل ایران اولین سخنران این مراسم بود. او از برنامه‌های این جشنواره صحبت کرد: «از اول سال ۹۶ تلاش‌های زیادی انجام شده است. تیمی حدود ۱۷۰ نفر در این راه با ما همکاری کردند. حدود ۳۰۰۰ داور امسال زحمت قضاوت رقابت‌ها را بر عهده داشتند.»

همچنین بخوانید

دبیر انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی ادامه داد: «سعی کردیم که نقدهای سال‌های گذشته را برطرف کنیم. قطعاً امسال هم ما ایرادهای زیادی داشته‌ایم. پذیرای نقد تک‌تک حاضرین هستیم. در این دو سه سالی که من در این جشنواره هستم از دولت پولی دریافت نکرده‌ایم. این جشنواره با کمک شما روی پای خودش ایستاده. برگزاری اختتامیه در دو روز کار آسانی نیست.»

الفت نسب افزود: «وزیر ارتباطات که بعد از من سخنرانی می‌کنند و از آقای آذری جهرمی به خاطر حضورشان ممنونیم. امیدواریم که معاون علمی ریاست جمهوری آقای ستاری هم در این اختتامیه حاضر شوند. میلاد احرام‌پوش و شایان شلیله بنیان‌گذاران این همایش هستند و مالکیت این جشنواره مربوط به این دوستان است و این جشنواره به همت انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی برگزار می‌شود. از دوستان پلیس فتا هم تشکر می‌کنم.»

دبیر اجرایی جشنواره وب و موبایل ایران گفت: «اگر بین فعالان این حوزه اتحادی وجود نداشته باشد، اتفاق خوشایندی نمی‌افتد. اتحاد بین فعالان این حوزه باعث می‌شود که بتوانیم سفت و سخت پشت سر هم بایستیم و از هم دفاع کنیم.»

وزیر ارتباطات سخنران بعدی این مراسم بود. آذری جهرمی عنوان کرد: «یکی از محورهای کلیدی دولت، تمرکز بر روی زیرساخت‌های فناوری اطلاعات است. قبلاً فناوری اطلاعات یک مقوله لوکس و تزئینی به شمار می‌آمد، اکنون اما یکی از اولویت‌های اصلی حاکمیت همین مسئله است. تمام امورات بشر به سه‌ضلعی اینترنت اشیا، بیگ دیتا و AI پیوند خواهد خورد.»

به گفته جهرمی، تمام امورات بشر به سه‌ضلعی اینترنت اشیا، بیگ دیتا و AI پیوند خواهد خورد. او افزود: «حرکت تمام مسائل دنیا به سمت اینترنت اشیا، کلان داده‌ها و هوش مصنوعی صحبت کرد و باید در ایران هم به سمت اینها حرکت کرد. باید ببینیم در این مسیر چه چالش‌هایی داریم و برای نوآوری با چه موانعی باید دست‌وپنجه نرم کنیم.»

آذری جهرمی افزود: «مشخص است که در ایران در برخی حوزه‌ها خوب کار کرده‌ایم و در بعضی از حوزه‌ها عملکرد ضعیفی داشته‌ایم. در حوزه سلامت خیلی نتوانسته‌ایم رشد کنیم، حوزه‌ای که هم جذاب است و هم به شدت می‌تواند بر روی زندگی مردم تأثیر بگذارد و کیفیت زندگی اشخاص را ارتقا دهد. یا مثلاً در حوزه صنایع دستی موفقیت چشمگیری را به دست نیاورده‌ایم. در حوزه‌های گردشگری، حمل‌ونقل، تجارت الکترونیکی و پرداخت الکترونیکی موفقیت‌های خوبی را کسب کرده‌ایم. با بررسی همین حوزه‌هایی که اسم بردم، می‌توانیم ببینیم نقاط ضعف و قوت و چرایی موفقیت یا عدم موفقیت ما چه بوده است.»

وزیر ارتباطات اظهار کرد: «با کمک متخصصین، کانال‌های ارتباطی باز و حضور فعالانه افراد در این حوزه می‌توانیم حرکت روبه جلویی داشته باشیم. سعی ما تسهیل کسب‌وکار در ایران است و امروز چند نکته را در جهت توسعه فضای کسب‌وکار عنوان می‌کنم.»

در ادامه آذری جهرمی در خصوص مستند قواعد حقوقی سخن گفت. به گفته او، باید مشخص باشد که فروشگاه‌ها در قبال اطلاعاتی که از مردم دریافت می‌کنند، چه مسئولیتی دارند؟ وزیر ارتباطات گفت: «وقتی هنگام خرید فروشگاه‌های اینترنتی اطلاعات خصوصی مشتری را می‌گیرند، باید قواعد حقوقی به عنوان شرط ضمن عقد مستند شود. مشتریان وقتی در حال کار با یک فروشگاه اینترنتی هستند، باید مطمئن شوند که حقوقشان محترم است. فردا روزی این سایت به همراه اطلاعات مشتریانش، ممکن است هک شود. کمترین حق مشتری این است که این هک به او اعلام شود.»

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به لزوم ایجاد «سند حقوقی» اشاره کرد و ابراز کرد: «باید مطابق با آن سند حقوقی برخورد کنیم. اگر کسی فراتر از این سند خصوصی از ما اطلاعاتی درخواست کرد، ما نباید فراتر از مقررات در اختیار او قرار دهیم. پایبندی به چنین قانونی فضای کسب‌وکار را به شدت توسعه می‌دهد. کسب‌وکاری اگر شرط ضمن عقد کرد، مشتری آن کسب‌وکار می‌تواند به همین واسطه این خطا را پیگیری کند.»

جهرمی در جهت توسعه کسب‌وکارها خاطرنشان کرد: «کسب‌وکارهای نوپا باید مشاور شبکه‌ای استخدام کنند. اگر مشاور شبکه‌ای نداشته باشند، بسیاری از آنها با مفهوم شبکه آشنایی دقیق ندارند و ممکن است اپراتورها به آنها زورگویی کنند. شما کسب‌وکارها الزاماً باید مشاور حقوقی داشته باشید. این موضوع بسیار مهم است. برای هموارسازی راه پیشرفت هر کسب‌وکاری داشتن یک مشاور حقوقی یک نیاز ضروری است.»

وزیر ارتباطات بعد از این سخنرانی، از استارت‌آپ‌ها و غرفه‌های جشنواره دیدن کرد و با تمام غرفه های حاضر به گفت‌و‌گو پرداخت.

منبع

راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا