امور زیربناییراه و ساختمانكشاورزی و دامپروری

جولان صیادان چینی در دریای عمان

دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی ایران گفت: متاسفانه جولان شناورهای صیادی چینی در دریای عمان عرصه را برصیادان ایرانی تنگ کرده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، علی شریفی در برنامه «رهیافت» رادیو اقتصاد افزود: چهار سال پیش تعدادی شناور چینی به بهانه صید میان آبی (عمق میانی) وارد دریای عمان شده و هم اکنون با پرچم ایران در این دریا فعالیت می کنند چرا که برخی از ماهی های دریای مزبور استفاده داخلی ندارد بلکه بیشتر در چین و آسیای شرقی مصرف می شود.

 

وی همچنین اظهارداشت: وقتی گفته می شود شناورهای چینی در دریای ایران به صید ماهی مشغولند مسئولان مرتبط در سازمان بنادر و شیلات ضمن تکذیب موضوع می گویند این شناورهای ایرانی هستند.

دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی ایران در پاسخ به این پرسش که آیا حضور شناورهای چینی در آب های ایران عرصه را بر صیادان داخلی تنگ کرده است، گفت: صد در صد این بحث مورد تائید است.

وی در ادامه افزود: طبق آمار و اطلاعات سازمان بنادر کشور بجزء لنج های صیادی سنتی ۴۱ فروند شناورمرتبط با صید در سال ۱۳۹۲ در سازمان مزبور به ثبت رسیده بود که این عدد در سال ۱۳۹۶ به تعداد ۹۵ فروند یعنی ۵۰ مورد افزایش یافته است.

شریفی تصریح کرد: این ۵۰ فروند شناور در حقیقت همان شناورهای چینی هستند که در دریای عمان جولان می دهند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: طبق بخشنامه های سازمان شیلات ایران به چینی ها قرار بود ورود شناورهای این کشور به دریای عمان با انتقال تکنولوژی و همینطورپرسنل روی کشتی ها ۲۰ درصد به ترتیب در هر سال جایگزین ایرانی پیدا کند.

دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی ایران افزود: در حال حاضر هیچ یک از شناورهای چینی پرسنل ایرانی نداشته بلکه عمده پرسنل این شناورها مربوط به چین و آسیای شرقی است.

وی تصریح کرد: شناورهای صید سنتی ایران در سال ۱۳۹۲ سه هزار و ۱۰۰ فروند بوده و این عدد در سال ۱۳۹۶ هیچ تغییری پیدا نکرده بلکه ثابت مانده است.

شریفی اضافه کرد: ناگفته نماند تعداد شناورهای سنتی تنها روی کاغذ ثابت مانده اما در عمل (فعالیت صیدی) این تعداد به یک سوم کاهش یافته است.

وی همچنین در خصوص چرایی کاهش صید شناورهای سنتی به رادیو اقتصاد اظهارداشت: شناورهای صنعتی قراربود صید فانوس ماهی ها و در یک کلام ماهی های فاقد مصرف داخلی را صید کنند.

دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی ایران گفت: شناورهای چینی به دلیل پائین بودن قیمت منابع دریایی مورد نظر از مجوز صید ضمنی (سایر انواع ماهی) بین ۱۵ تا ۲۰ درصد نیز برخوردارند.

وی در مصاحبه با رادیو اقتصاد افزود: متاسفانه در حال حاضر هیچ کنترلی روی صیدهای ضمنی شناورهای چینی نیست و این بحث با صید شناورهای سنتی و صنعتی داخلی تداخل و موجب آسیب شدیدبه اقتصاد واشتغال صیادان ایرانی شده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،برنامه «رهیافت» کاری از گروه کسب و کار شبکه تخصصی رادیو اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۲۰ به مدت ۵۵ دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی و محمد جوادی نژاد» با هدف تبیین و تحلیل ابعاد مختلف یکی از مهمترین موضوعات روز در حوزه اقتصاد بر روی موج اف ام ردیف ۹۸ مگاهرتز قرار می‌گیرد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا