صنعت، معدن، تجارتمعدن

ایران دومین تولیدکننده جهان در سنگ آهکی

یک فعال در حوزه صنعت سنگ گفت: ایران دومین کشور پس از ترکیه به لحاظ تولید سنگ های با منشاء کربنات کلسیم ( آهکی ) در دنیا قرار می گیرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سیامک حاجی سیدجوادی در برنامه «کالای ایرانی» رادیو اقتصاد افزود: کشور به لحاظ تنوع نیز در این گروه از مزیت نسبی جامعی نسبت به سایر ممالک جهان برخوردار است.

وی همچنین اظهارداشت: بطورکلی سنگ ها به دو گروه اصلی اول سیلیسی (گرانیت) دوم آهکی ( کربنات کلسیم ) تقسیم می شوند که ایران از لحاظ مزیت نسبی در گروه دوم قرارمی گیرد.

همچنین بخوانید

این فعال در حوزه صنعت سنگ با بیان اینکه سنگ مرمر جزء گروه لاکچری است، گفت: صیقل پذیری بسیار بالا، قابلیت عبور نور و بسیاری موارد دیگر از جمله مزیت های این نوع سنگ است.

وی با اشاره به این جمله که سنگ مرمر در زمره گران ترین سنگ های دنیا قرار می گیرند، افزود: انواع سنگ های مرمر به لحاظ رنگ شامل صورتی، سفید، سبز، پرتقالی و غیره است.

حاجی سیدجوادی ضمن بیان اینکه بقیه سنگ ها نیز در اقتصاد ملی کشور از جایگاه ویژه ای برخوردارند، اظهارداشت: ایران در زمینه سنگ های تراورتن به نسبت سایر کشورهای دنیا دارای مزیت نسبی است.

وی با عنوان اینکه سنگ تراورتن در برابر گرما و سرما بسیار مقام است، یادآورشد: تراورتن ها سفید، لیمویی، قرمز و کرم ایرانی در دنیا بسیار معرف و شاخص هستند.

مدیرعامل شرکت شایان مرمریت شیراز نیز در برنامه «کالای ایرانی» رادیو اقتصادگفت: هم اکنون ۵۰ درصد کارخانه های مرتبط با سنگ در کشور تعطیل و ۵۰ درصد بقیه با ظرفیت ۳۰ تا ۵۰ درصد مشغول به تولید هستند.

مجتبی شاهوردی افزود: کارخانجات امروز قیمت سنگ را به نرخ سه تا چهار سال قبل به بازار عرضه می کنند.

وی در ادامه افزود: ایران از نظر تنوع و غنای ذخایر سنگ ساختمانی در جهان از جایگاه بسیار ویژه ای برخوردار است.

مدیرعامل شرکت شایان مرمریت شیراز گفت: صنعت سنگ از جمله فرصت های مغتنم در حوزه کارآفرینی، اشتغالزایی و اقتصادی در کشوراست.

وی در مصاحبه با رادیو اقتصاد یادآورشد: صنعت مزبور با برخورداری از واحد معدنی و فرآوری بطور مستقیم و یا بکارگیری محصولات این صنعت در سازه های مختلف بطور غیر مستقیم می تواند نقش تعیین کننده ای در معادلات اقتصادی کشور ایفا کند.

برنامه «کالای ایرانی» کاری از گروه صنعت و بازرگانی شبکه تخصصی رادیو اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۰ صبح به مدت ۵۵ دقیقه به تهیه کنندگی «حمیده رضا سلطانی و مهدی شیار» با هدف معرفی، ترویج، و تبلیغ کالای ایرانی، تولید داخلی و حمایت ازتولید کنندگان داخلی و مقابله با مصرف بی رویه کالای خارجی بر روی موج اف ام ردیف ۹۸ قرار می‌گیرد و علاقمندان می‌توانند جهت دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا