بورسبورس اوراق

تقسیم سود فراتر از انتظار در فولاد ارفع/ ادامه روند تولید بیش‌از ظرفیت اسمی برای سال۹۷

 

مجمع شرکت فولاد ارفع دیروز ۳۱ اردیبهشت سال ۹۷ با حضور ۹۰.۵۷ درصدی سهامداران برگزار شد. این شرکت در حالی مجمع پایان سال مالی خود را برگزار کرد که با تحقق سود خالص ۲۷۶ میلیارد تومانی رشد ۱۵۰ درصدی در کسب سود برای سال مالی ۹۶ به نسبت سال مالی ۹۵ را تجربه کرده است .

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، روز گذشته مجمع عمومی سالیانه شرکت فولاد ارفع در ساعت ۱۰صبح در محل سالن تلاش برگزار شد. در ابتدا اعضای هیات مدیره به ترتیب حامد واعظ  نماینده گروه مدیریت سرمایه گذاری امید، علیرضا خیاط، مدیرعامل و نماینده چادرملو، محمد رحیم رستی، نماینده شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات، مهدی شریفی  نیک نفس نماینده شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور ومحسن ابویی مهریزی نماینده شرکت کارخانجات نورد لوله یاران اعلام شدند.

سال ۹۶ چگونه طلایی شد؟

در ادامه جلسه مجمع مدیرعامل به تشریح عملکرد و وضعیت مجموعه فولاد ارفع در سال گذشته پرداخت که اهم موارد ذکر شده به شرح زیر است:

–    دستیابی به ظرفیت اسمی تولید مجمتمع و تحقق ظرفیت تولید ۸۰۱ هزار تن در واحد فولادسازی

–    عبور از ظرفیت اسمی تولید برای چهارمین سال در واحد احیاء مستقیم

–    فروش بیش از ۷۸۳ هزار تن شمش فولاد

–    استفاده بیشتر از آهن اسفنجی واحد احیا بعنوان نهاده ارزانتر و مطمئن تر از نظر دسترسی و همچنین تامین نیازهای شرکت از طریق بازار به منظور فراهم آمدن شرایط تولید ۸۰۱ هزار تنی

–    تولید فولادهای کیفی و LOW ALLOY جهت رقابت با محصولات خارجی

–    اتمام عملیات اجرایی ساخت تصفیه خانه پساب فولادسازی جهت جلوگیری از آلودگی محیط زیست و صرفه جویی در مصرف آب

وی در ادامه افزود شرکت آهن و فولاد ارفع در سال گذشته با تولید ۸۵۰ هزار تن آهن اسفنجی حدود ۴ درصد آهن اسفنجی تولید شده در کشور را به خود اختصاص داده است.

رشد خیره کننده تولید و فروش در سالی که گذشت

علیرضا خیاط در ادامه به بیان آمار و ارقامی در خصوص تولید محصولات و فروش سال ۹۶ گفت: مبلغ کل فروش سال بیش بالغ بر یک هزار و ۳۳۹ میلیارد تومان بود که رشد ۴۹ درصدی نسبت به سال ۹۵ را نشان می دهد. از سوی دیگر با تلاش فراوان توانستیم هزینه های مالی شرکت که بر گرفته از تسهیلات اخذ شده در سال های پیش بود را ۶ درصد کاهش دهیم. همچنین هزینه های عملیاتی نیز به میزان ۹۵ درصد کاهش داشته که مجموع این فعالیت ها رشد ۱۵۰ درصد سود خال به میزان ۲۶۷ میلیارد تومان در پایان سال را حاصل شد.

در خصوص تولیدات نیز دو محصول عمده شمش فولادی و بریکت هر کدام با رشد ۱۱ و ۷ درصدی مواجه شدند. گفتنی است افزایش تولید و فروش شمش فولادی عمدتا به علت افزایش بهره وری تولید و بکارگیری روش های خاص از طریق انتخاب مواد اولیه مناسب در حین کاهش مصرف انرژی و آب در طول سال گذشته است.

خبر خوش در خصوص تسویه بدهی های ارزی

مدیرعامل در خصوص بدهی های ارزی به بانک صنعت و معدن گفت: به منظور اصلاح ساختار مالی شرکت و تعیین تکلیف بدهی ارزی به بانک صنعت و معدن که همواره صورت های مالی را دستخوش نوسانات شدید می کرد در سال ۹۶ تفاهم نامه ویژه مشمولین ماده ۲۰ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر با بانک مذکور منعقد و با تقسیط بازپرداخت بدهی مذکور در چارچوب ریالی شدن تسهیلات، بهبود قابل توجهی در ساختار مالی شرکت ایجاد شد.

البته گفتنی است کاهش قابل توجه در وجه نقد طی دوره در سال ۹۶ ناشی از موضوع اخیر و پرداخت مبلغ ۱۸۲ میلیارد تومان بابت تسویه بدهی تسهیلات مالی شرکت است که عمدتا در پایان سال صورت پذیرفته است.

افق های روشن پیش روی «ارفع»

در ادامه جلسه مدیرعامل به تشریح چشم انداز مجموعه پرداخت. وی در این خصوص گفت: افزایش صادرات به میزان ۵۰ درصد و کوتاه نمودن مدت اخذ سفارشات از مهمترین امور پیش روی شرکت است. از سوی دیگر ایجاد مکانیزم های جدید اخذ وجه از محل صادرات و روش های جدید عقد قرارداد براساس صرف و صلاح شرکت و حضور مستمر و حفظ سهمیه در بازارهای داخلی و خارجی می تواند از چشم اندازهای روشن این مجموعه باشد.

پیش بینی فروش یک میلیون تنی شمش فولاد

علیرضا خیاط همچنین یک خبر خوش در خصوص افزایش تولید و فروش شمش فولاد برای سال آتی داد و گفت: با اقدامات و تلاش های صورت گرفته در مجموعه پیش بینی می کنیم برای سال ۹۷ رکورد فروش سال گذشته را پشت سر بگذاریم و به فروش ۱.۲ میلیون تنی در واحد احیا و یک میلیون تنی در واحد فولادسازی برسیم.

دیگر برنامه ها و اهداف مجموعه ارفع در سال آتی به شرح زیر است:

–    تامین گندله مصرفی به میزان حدود ۱.۵ میلیون تن از گندله سازی چادرملو

–    تامین اهن اسفنجی مورد نیاز کارخانه از واحدهای تولیدی مجاور جهت دستیابی به ظرفیت اسمی و گذر از ظرفیت اسمی تولید شمش

–    آمادگی برای تامین قزاضه آهن فرآوری شده تا سقف ۹۸ هزار تن

گزارش مقبول حسابرس

در ادامه جلسه مجمع نوبت به استماع گزارش حسابرس رسید و از آنجا که گزارش صورت های مالی شرکت در سطح کیفی بالایی بود، حسابرسی بندی را در خصوص ایرادات حسابرسی وجود نداشت.

و اما تقسیم سود فراتر از انتظار

در پایان پس از استماع گزارش هیات مدیره و حسابرس قانونی شرکت، نوبت به تقسیم سود و تصویب صورت های مالی رسید. در این قسمت نیز رئیس مجمع با اعلام رقم سود ۳۰۰ میلیارد تومانی با احتساب سود انباشته  نظر به تقسیم سود بیش ازرقم ۸۹۴ ریالی برای هر سهم در سال ۹۶ داشت. از این رو نهایتا با تقسیم سود ۹۰۰ ریالی که عددی بیشتر از حد انتظار بود کام سهامداران شیرین شد.

منبع
اقتصادآنلاین-مریم علیزاده

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا