امور زیربناییراه و ساختمان

مدت زمان انتظار برای خرید خانه در ایران به ۲۲.۵ رسید/ کارنامه وزیر در بخش مسکن، منفی است

 

کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه امروز شرایط اخذ مجوز برای ساخت و ساز مسکن سخت تر از ۵ سال گذشته شده گفت: در حالی که مدت زمان انتظار خرید مسکن در دنیا ۵ سال است این عدد در ایران به ۲۲.۵ رسیده است.

مهدی مافی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره وضعیت بازار مسکن و جهش قیمت‌های اخیر ، اظهار داشت: نمی‌توان اثر پذیری بازار مسکن را از وضعیت اقتصاد کلان و سایر بازارهای مالی انکار کرد اما در درون اقتصاد مسکن فاکتورهایی وجود دارد که می‌تواند در شرایط التهاب بازار به عنوان ضربه‌گیر عمل کند.

وی با اشاره به عوامل اثر گذار در نابسامانی بازار مسکن ادامه داد: عدم ثبات اقتصادی، نگرانی مردم از حفظ ارزش ریال در آینده، عدم اعتماد مردم به آینده اقتصادی و جو روانی ایجاد شده از عوامل تاثیرگذار در آشفتگی بازار مسکن است و به همین دلایل بخشی از نقدینگی‌ها به سمت این بازار سرازیر شده است.

این کارشناس اقتصاد مسکن تاکید کرد: عاملی که می‌توانست در این شرایط به کمک بازار مسکن بیایید افزایش تولید و عرضه در این بازار در ۶ سال گذشته بود که متاسفانه در این سال‌ها اقداماتی مفیدی در این راستا انجام نشد.

وی افزود: وزارت راه و شهرسازی می‌توانست در طول این مدت با ارایه تسهیلات و تسهیل شرایط و بستر برای ورود سرمایه گذاران به بخش تولید مسکن شدت ضربات این روزها به بازار مسکن را کاهش دهد اما متاسفانه نه تنها شرایط برای تقویت عرضه و تولید مهیا نشد بلکه اخذ مجوز ساخت و ساز نسبت به ۵سال گذشته سخت‌تر هم شده است.

وی افزود: معتقدم وزیر راه و شهرسازی یک شخصیت ممتاز حوزه دانشگاهی و واقف بر حوزه‌های کاری خود است اما عملکرد آخوندی و تیم وی در بخش مسکن خروجی نداشته و کارنامه وزیر در این بخش منفی بوده است.

مافی با اشاره به اقدامات وزارت راه و شهرسازی در جهت افزایش قدرت خرید مردم، گفت: مهم‌ترین سیاست وزارت راه وشهرسازی در ۵ سال گذشته در حوزه مسکن توانمند سازی مصرف کننده برای خرید مسکن بوده که با ارایه تسهیلاتی که تورم ایجاد نمی کند بتوانند قدرت خرید مردم را افزایش دهند و از این طریق تولید مسکن هم افزایش یابد اما افزایش حداقل ۵۰ درصدی قیمت مسکن این سیاست ناکارآمد شد.

این کارشناس اقتصاد مسکن تاکید کرد: یکی از شاخص های خانه دار شدن در دنیا بحث زمان انتظار خرید خانه است . در حالی که در کشورهای خارجی مدت زمان انتظار برای خرید خانه ۵ سال است در ایران این عدد چیزی حدود ۱۵ سال بود که در حال حاضر با افزایش قیمت‌های اخیر در بازار مدت زمان انتظار برای خرید خانه به ۲۲.۵ سال رسیده است.

وی افزود: اگر خانواده‌ای با حداقل حقوق یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان این میزان حقوق را بدون هیچ خرجی پس انداز کند در طول ۲۲.۵ سال می‌تواند یک خانه با حداقل کیفیت و حداقل پوشش نیازها را خریداری کند. حال اگر بخواهند نیمی از این حقوق را پس انداز و نیم دیگر آن را خرج کنند مدت زمان انتظار خرید خانه به ۵۰ سال می‌رسد. یعنی اگر یک زوج جوان بخواهند برای خرید خانه پس انداز داشته باشند حداقل در ۵۰ سالگی می‌توانند خانه دار شوند.

مافی با بیان اینکه عملکرد آخوندی در بخش مسکن رضایت بخش نیست و نمی‌توان با استفاده از تفکرات چند نفر برای یک کشور تصمیم گرفت، ادامه داد: راهکار برون رفت از این شرایط استفاده از توان فنی و علمی نخبگان کشور است و باید از مشاوره‌های این قشر برای بهبود شرایط استفاده کرد.

 

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا