انرژی

استاد دانشگاه شهیدچمران: ما به سیستم‌های شست‌وشوی پیشرفته تاسیسات برق نیاز داریم

استاد برق دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به بحران اخیر گرد و غبار و قطعی برق در خوزستان، گفت: همه می‌دانستیم که چنین اتفاقاتی در نهایت در خوزستان رخ خواهد داد و ما نیاز به سیستم‌های شست‌وشوی پیشرفته داریم.

به گزارش خبرنگار ایسنا، منطقه خوزستان، دکتر محمود جورابیان در نشست “علل خاموشی‌های گسترده اخیر خوزستان” که چهارشنبه، ۱۱ اسفند در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، اظهار کرد: این بحران اگر در خوزستان حل نشود می‌تواند به دیگر استان‌ها نیز منتقل شود. این حوادث تلخ موجب شد که به‌طور اساسی درباره آن فکر کنیم؛ در این خصوص شرکت‌های مختلف تلاش زیادی کردند که جای قدردانی دارد.

وی افزود: از سال ۶۷ بر اساس مطالعاتی که سازمان آب و برق خوزستان انجام داده است، اثرات آلودگی هوا بر تأسیات برق بررسی شد. در سال ۸۰ نیز مطالعاتی انجام شد و از سال ۹۳ که پدیده گردوخاک برای یک هفته کامل به وقوع پیوست، سمیناری در سال ۹۴ برگزار شد.

همچنین بخوانید

این عضو هیأت‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: همه می‌دانستیم که چنین اتفاقاتی در نهایت در خوزستان رخ خواهد داد و ما نیاز به سیستم‌های شست‌وشوی پیشرفته داریم؛ باید کار را امروز تسریع کنیم و صنایع برق تجهیز شوند و باید یک سیستم شست‌وشوی پیشرفته به‌طور ثابت داشته باشیم که این موضوع قطعاً هزینه‌بر است.

جورابیان با بیان اینکه در کنار آنالیز برق باید آنالیز اقتصادی نیز انجام شود، گفت: نفت‌های فروخته نشده، فولاد از کارافتاده، ریه‌های آسیب‌دیده و … باید در نظر قرار گیرد. اگر در سال‌های گذشته این نیروی ثابت را برای شست‌وشوی تجهیزات در اختیار داشتیم، هزینه آن کمتر از هزینه‌ای بود که امروز پرداخت می‌کنیم، با توجه به اینکه تمام تجهیزات در معرض آسیب هستند.

وی تصریح کرد: آلودگی خطوط انتقال فقط مختص کشور ما نیست، اما در کشورهای دیگر در نقاطی که مه و رطوبت بالایی وجود دارد از سیستم‌های پیشرفته‌ای برای شست‌وشوی خطوط استفاده می‌کنند. ما نیز باید از این حالت سنتی خارج شویم.

عضو هیأت‌علمی گروه برق دانشگاه شهید چمران اهواز خاطرنشان کرد: ما نیاز به حمایت وسیعی در صنعت برق استان داریم تا این مشکلات برطرف شوند. طرحی به نام سیستم رصد و پایش انرژی که یک سال تمام اساتید در تمام زمینه‌ها روی آن کار کردند، به‌طور کامل به استانداری ارائه شد اما متأسفانه حمایتی صورت نگرفت؛ اکنون امیدواریم حداقل در بخش برق این طرح حمایت شود.

انتهای پیام


منبع:ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا