بورسبورس اوراق

پتانسیل های مثبت شرکت ها، ترمز اصلاح قیمتی را می کشد

بورس تهران از ابتدای سال تا کنون بازده متوسط بیش از ۴۰ درصد داشته است، این در حالیست که رکوردشکنی های متوالی شاخص بازار سهام، منجر به ثبت اعداد جدید و تاریخی در این بازار شد. با این وجود این روزها، علی رغم رفتار منطقی ماه های اخیر ، شاهد نفوذ هیجانات کاذب به تالار شیشه ای هستیم که باید با هوشیاری سهامداران از محدوده بازار خارج شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،همایون دارابی، مدیر صندوق های سرمایه گذاری کارگزاری بانک آینده با اشاره به مطالب فوق بیان کرد: عملکرد بورس تهران را در چند وجه متفاوت؛ می توان بررسی کرد. با این وجود به طور اجمالی باید گفت بازار سهام همچنان از شرایط بنیادی خوبی برای سرمایه گذاری برخوردار است. این شرایط مناسب علاوه بر رشد فروش و سود آوری شرکتهای صادرات محور موضوع سپر تورمی بازار در برابر تورم آتی نیز باز می گردد وقطعا در روزهای آینده ارزش جایگزینی شرکتها همچنان ارزشمندی بنگاههای بورسی را تقویت خواهد کرد.

وی در ادامه با اشاره به انتشار گزارش های مردادماه شرکت های بورسی بیان کرد: بررسی عملکرد بسیاری از شرکت ها در ماه مرداد، از افزایش فروش و سودآوری آن ها خبر میدهد. این موضوع در صنایع کوچک پررنگ تر بوده و همین مورد یکی از عوامل اقبال کنونی سهامداران به این سهم ها است.

نوید انتشار ۶ ماهه های مطلوب

دارابی همچنین افزود: طی ۵ ماهه گذشته بسیاری از نمادها، به خصوص نمادهای صنایع بزرگ مانند فلزی- معدنی ها و پالایشی ها توانستند تا حد قابل توجهی از سود پیش بینی شده را پوشش دهند. همچنین مقدار تولید این شرکت ها در این مدت نیز مطلوب ارزیابی شد. این موضوع میتواند به عنوان سیگنال مثبت برای گزارش های ۶ ماهه ابتدای سال مطرح باشد.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص چشم انداز گزارشهای ۶ ماهه بیان کرد: بورس تهران از ابتدای سال ۹۷ تا کنون توانست بازدهی مطلوبی برای سهامداران داشته باشد. در این میان، اهرم اصلی رشد شاخص صنایع کالا محور بودند که در مقاطعی توانستند از تحولات ارزی کشور، منتفع شوند.

وی افزود: افزایش تقاضا و هجوم نقدینگی به این صنایع که عمدتا از سوی حقیقی ها بود، توانست رشد قیمتی بسیاری از نمادها را به همراه داشته باشد. با وجود مشکلات بوجود آمده در سیاست های ارزی که برای این صنایع وجود دارد، پیش بینی می شود بسیاری از این شرکت ها طی نیمه اول سال ره آوردهای مطلوبی برای سهامداران خود داشته باشند.

حمایت سهامداران از شورای بورس و بورس کالا

وی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: با به رسمیت شناخته شدن بازار ثانویه شرکتهای صادرات محور که در شش ماهه نخست امسال تنها ۱.۵ماه را از مزیت ارز ثانویه استفاده کرده اند در سه ماهه سوم جهش های خیره کننده سود را شاهد خواهد بود، همچنین امیدواریم موضوع رانت بی سابقه ارز تداوم فروش با ارز ۴۲۰۰تومانی نیز در بورس کالا خاتمه یابد.

دارابی گفت: اقدام شورای بورس در ممانعت از زیان بیشتر شرکتهای فولادی و پتروشیمی مورد تقدیر و تشکر بازار است و می بایست از شورای بورس و بورس کالا به خاطر ایستادگی در برابر جو سازیها و حملات عده ای دلال تولید کننده نما تشکر کرد و از این تصمیم گیران به هر نحوه ممکن حمایت شود.

مدیر صندوق سرمایه گذاری بانک آینده در بخش دیگر اظهاراتش، با اشاره به بهبود عملکرد دیگر صنایع طی این مدت گفت: از صنایع دیگری که در نیمه نخست سال موفق عمل کرده اند، میتوان به گروه بانکی اشاره کرد. بازگشایی عمده نمادهای این صنعت و کاهش زیان بسیاری از بانک ها نسبت به دوره های قبل برای سهامداران سیگنال مثبتی به شمار می رود.

وی افزود: اقبال از سهام صنعت بانک در شرایطی افزایش یافته است که به نظر می رسد شرایط تورمی اقتصاد فرصتی برای برون رفت بانک‌ها از شرایط کنونی است. به عبارت دیگر تورم ایجاد شده در اقتصاد فرصت مناسبی را به بانک‌ها برای اصلاح وضعیت ساختاری فراهم کرده است.

دارابی در ادامه با اشاره یه دیگر صنایع گفت: به طور کلی در بسیاری از صنایع شاهد تحولات مثبت در زمینه صادرات، فروش داخلی و تولید محصولات جدید بوده ایم . این موضوع در نهایت می تواند احتمال انتشار گزارش های ۶ ماهه مطلوب را قوت بخشد و منجر به اقبال سهامداران و بورس بازان شود.

بورس، کماکان جذاب برای سرمایه گذاری

همایون دارابی در ادامه به جذابیت های کنونی بازار سهام اشاره کرد و گفت: متغیرهای بنیادی مهمترین مولفه برای تصمیمگیری سهامداران محسوب می شود. این متغیرها همچنان در سطح قابل قبولی برای سرمایه گذرای قرار دارند.

این کارشناس بورسی افزود: گرچه ریسک های سیستماتیک و غیرسیستماتیک در رگه هایی از اقتصاد کشور وجود دارد، اما عملکرد شرکت ها و بهبود اوعضاع مالی آن ها نسبت به قبل میتواند نقش موثری در حمایت سهامداران از قیمت ها را داشته باشد. از این رو هچنان میتوان بازار سرمایه را به عنوان جذاب ترین بازار برای کسب سودهای کم ریسک دانست.

رفتار عقلایی، چاشنی معاملات بورس

مدیر صندوق های سرمایه گذاری کارگزاری بانک آینده در بخش دیگری از اظهاراش با انتقاد از رفتار هیجانی برخی سهامداران طی روزها اخیر بیان کرد: یکی از آفت های سرمایه گذاری در هر بازاری رفتار هیجانی و به دور از منطق سرمایه گذاران است. این موضوع می تواند بازار را از مسیر اصلی منحرف کند.

وی افزود: طی روزهای اخیر نیز بعضا در معاملات بورس تهران شاهد افزایش تصمیمات هیجانی هستیم، این موضوع میتواند چند ریشه اصلی داشته باشد که از قدیم مطرح بوده است.

دارابی در خصوص دلایل این رفتار مخرب گفت: به طور سنتی در آخرین ماه تابستان موضوع تسویه اعتبارات کارگزاری ها مطرح است. موضوعی که پیش ازآنکه در واقعیت باعث خروج نقدینگی  از بازار سهام شود، از لحاظ روانی در تصمیم معامله گران خرد اثر میگذارد. از سوی دیگر خروج دسته جمعی از نمادهای بزرگ بورسی، با وجود زیرساختهای بنیادی مطلوب،  چندان منطقی به نظر نمی رسد و این موضوع انحراف روند استاندارد بازار را طی روزهای اخیر به همراه داشته است. همچنین سهامداران باید از درگیری در صفهای فروش خودداری کنند متاسفانه به دلیل دامنه نوسان و وجود پدیده صف سهامداران با تشکیل صف فروش برای یک نماد اقدام به عرضه سهام در دیگر نمادها می کنند که این امر هیجان کذابی را به بازار می دهد.

وی در پایان بیان کرد: در شرایط فعلی انتظار می رود حقوقی های بورس تهران و بازارگردان ها مسیر اصلی معاملات را ترسیم کنند. در این میان سهامداران حقیقی نیز باشد با هوشیاری هرچه بیشتر در بازار فعالیت کنند و تحلیل های به دور از هیجان را در دستور کار قرار دهند.

 

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا