بانکبانک و بیمه

۵۰درصد درآمد بانک‌ها از اخذ جریمه است


عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی گفت: افزون بر ۵۰ درصد درآمد بسیاری از بانک ها از محل اخذ جریمه حاصل می شود و این شیوه عملکردی در اعطای تسهیلات، پیامد سود مرکب را به دنبال دارد.

به‌گزارش آرمان اقتصادی (ECOIDEAL)،امیرحسین کاوه افزود: شیوه عملکردی بانک ها در اعطای تسهیلات، ورشکستگی و انهدام واحد تولیدی را در پی دارد.
کاوه گفت: آمارهای منتشر شده نشان می دهد شاخص بدهی بانکی بخش دولتی و غیردولتی در ۱۰ ماهه (منتهی به دی ماه) بیش از ۲۵ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش یافت.
وی اضافه کرد: مطابق آمار بانک مرکزی، میزان سپرده های بخش غیردولتی در ۱۰ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال بیش از ۲۸ درصد افزایش نشان می دهد.
عضو هیات نمایندگان اتاق ایران به ایرنا یادآوری کرد: طرح دولت برای فعال سازی واحدهای کوچک و متوسط که به عنوان رونق تولید نام گرفت، در آغاز برای ۲ هزار واحد پیش بینی شد، سپس به هفت هزار و ۵۰۰ واحد افزایش یافت و اکنون برابر آمارهای اعلامی وزارت صنعت، از مرز ۲۳ هزار واحد گذشته است.
به اعتقاد این متخصص، متوسط نرخ سود بانکی دستوری در نظام بانکی ۱۸ درصد است اما شیوه عملیاتی بانک ها این نرخ را به ۲۰ تا ۲۵ درصد می رساند. همچنین گرفتن سپرده و بلوکه کردن آن تا پایان پرداخت تسهیلات و ۶ درصد نرخ جریمه به ضرر تسهیلات گیرنده، طراحی و اجرا می شود.
کاوه اضافه کرد: شرع مقدس اسلام هیچگاه این شیوه عملکردی نظام بانکی را تایید نکرده است و با اصول اقتصادی نیز همخوانی ندارد و خدمت به تولید محسوب نمی شود.
به گفته وی، سیاست تخصیص ۱۶۰ هزار میلیارد ریال (۱۶ هزار میلیارد تومان) تسهیلات طرح رونق تولید به منظور جبران تخصیص نیافتن یارانه ۳۰ درصدی تولید بود و در آغاز امسال وزارت صنعت اعلام کرد، بجای یارانه انرژی، تسهیلات ارزان قیمت تخصیص می یابد.
وی تاکید کرد سیاست اعطای تسهیلات ارزانقیمت شکل اجرایی پیدا نکرد و طرح رونق تولید برای اعطای تسهیلات به واحدهای صنعتی با نرخ سود پنج درصد کمتر از نظام بانکی، از هدف خود دور شد.
نیمه فروردین ماه امسال اعلام شد دولت تصمیم دارد در نیمه نخست سال برای حمایت از تولید و صنعت، ۶۷۰ هزار میلیارد ریال (۶۷ هزار میلیارد تومان) را به سرمایه گذاری در ۳۶ هزار واحد تولیدی اختصاص دهد.
براساس گزارش های منتشر شده از سوی دولت، نزدیک به ۳۶ هزار واحد تولیدی در کشور وجود دارد که این رقم با احتساب واحدهای صنعتی موجود در شهرک های صنعتی به ۸۸ هزار واحد می رسد.
به گفته سخنگوی دولت، از میان ۳۶ هزار واحد تولیدی، هفت هزار واحد راکد است که نزدیک به ۱۳۲ هزار فرصت شغلی را از بین می برد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت نوروز امسال وعده داد تسهیلات ۱۶۰ هزار میلیارد ریالی برای حمایت از ۱۰ هزار واحد صنعتی کوچک و متوسط اختصاص می یابد که سود این تسهیلات پنج درصد کمتر از نرخ معمول بانکی است.



همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا