امور زیربناییراه و ساختمان

تکمیل کریدور استراتژیک شمال به جنوب از طریق اتصال ریلی به ترکیه/ راه‌آهن خرمشهر به بصره می‌رسد

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با بیان اینکه تکمیل کریدور استراتژیک شمال به جنوب را در دستور کار قرار داده‌ایم گفت: با اتصال راه‌آهن خرمشهر به بصره و اتصال راه‌آهن ارس- ماکو-ترکیه دور تا دور کشور را تحت پوشش ریلی قرار می‌دهیم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،، مرتضی بانک در مراسم انعقاد  امضای تفاهمنامه مشارکت در اتصال راه‌آهن ایران به ترکیه با اشاره به توسعه شبکه ریلی کشور از جنوب به شمال و شرق به غرب اظهار داشت: با توسعه شبکه ریلی شرایط بهتری برای ترانزیت از کشورمان ایجاد می‌شود و مناطق آزاد برای گسترش خطوط راه‌آهن مشارکت جدی در پروژه‌ها دارد.

وی افزود: مهم‌ترین سیاست مناطق آزاد تکمیل زیرساخت‌ها از جمله زیرساخت‌های حمل و نقلی (ریلی،جاده‌ای) است و توسعه زیرساخت‌های حمل و نقلی در دستور کار مناطق آزاد قرار دارد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با بیان اینکه توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل، افزایش فعالیت‌های اقتصادی کشور را محقق می‌سازد، گفت: اقدامات وزارت راه و شهرسازی در چند سال گذشته در بخش توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل به ویژه زیرساخت‌های ریلی بسیار ارزشمند است و امروز راه‌آهن چابهار – زاهدان با سرمایه‌گذار مشترک خارجی و ایرانی در حال اجرا است.

بانک با تاکید بر اینکه مسیر شبکه ریلی سراسری جنوب به شمال یک کریدور استراتژیک در کشورمان محسوب می‌شود که این مسیر در حال تکمیل است، گفت: یادداشت تفاهم‌نامه امروز برای انجام مطالعات اتصال ریلی ایران به ترکیه از مسیر چشمه ثریا است که با ساخت این مسیر حمل و نقل بین ترکیه و ایران با سرعت بیشتر و سهل‌تر انجام می‌شود.

وی تاکید کرد همچنین حمل و نقل بین دو منطقه آزاد ارس و ماکو به ترکیه سریع‌تر انجام خواهد شد و این دو منطقه آزاد موقعیت ویژه‌ای را در منطقه پیدا خواهند کرد.

وی ادامه داد: اعتبار و هزینه طرح مطالعاتی بر عهده دو منطقه آزاد ماکو و ارس خواهد بود و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی می‌توانند در چارچوب مدال ارائه شده آمادگی خود را برای مشارکت در این پروژه اعلام کنند.

وی ادامه داد: پروژه راه‌آهن ماهشهر – خرمشهر را هم در دستور کار قرار داده‌ایم و این پروژه هم در حال اجرا است و در صورت توافق این پروژه به بصره هم ادامه پیدا می‌کند و بنابراین خطوط ریلی دور تا دور کشورمان را پوشش خواهد داد.

بانک ادامه داد: مسیر ریلی راه‌آهن ایران به ترکیه از چشمه ثریا ۲۰۰ کیلومتر است که می‌تواند مزایای اقتصادی متعددی برای ایران در اتصال با کشورهای همسایه به دنبال داشته باشد.

همچنین در ادامه این مراسم محسن نریمان مدیرعامل منطقه آزاد ارس با بیان اینکه زیرساخت‌های حمل و نقل برای مناطق آزاد حیاتی هستند گفت: یکی از ماموریت‌های ویژه ما توسعه شبکه ریلی در مناطق آزاد است و باید مناطق آزاد ارس از طریق ریل به ترکیه وصل شود و از این طریق به شرق منطقه اتصال ریلی داشته باشیم.

وی ادامه داد: اتصال ریلی از طریق اصلان دوز به آستارا در دستور کار خود قرار داده‌ایم که از این طریق می‌توانیم به کشورهای cis متصل شویم.

نریمان ادامه داد: طبیعی است که برای انجام پروژه‌های مطالعاتی، ساخت راه‌آهن از وزارت راه و شهرسازی کمک بخواهیم چرا که آنها تجربه‌های بسیار خوبی در توسعه شبکه ریلی دارند.

مدیرعامل منطقه آزاد ارس اظهار داشت: به زودی اقدامات برای تملک اراضی جهت احداث این پروژه انجام خواهد شد و به طور قطع دارا بودن به یک شبکه قوی ریلی درون مرزی و برون مرزی می‌تواند به اقتصاد کشور رونق بخشد.

همچنین در ادامه این مراسم غلامرضا سلیمانی مدیرعامل منطقه آزاد ماکو با بیان اینکه براساس قانون یکی از وظایف مناطق آزاد، عمران و آبادانی است گفت: یکی از ماموریت‌های تعریف شده برای مناطق آزاد توسعه صادرات و گسرتش تولید و در نهایت ارتباط تجاری با کشورهای همسایه است که با دارا بودن به زیرساخت‌های حمل و نقلی این اتفاق سریع‌تر رخ خواهد داد.

وی ادامه داد: سرمایه‌گذاری برای آزادراه ماکو و تبریز نهایی شده است و احداث راه‌آهن ماکو- ارس-ترکیه می‌تواند به اقتصاد محلی و ملی کشورمان کمک کند و باعث افزایش صادرات از این مناطق خواهد شد.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا