بورسبورس اوراق

روزهای بی‌قراری بورس با پرواز ۶۷۰۰ واحدی شاخص ادامه یافت/ بورس همچنان مقصد اصلی نقدینگی سرگردان است

در جریان معاملات اولین روز هفته، جو مثبت و هیجانی در تمام گروه‌ها سبب افزایش قیمت در اغلب نمادهای بازار شد. از این رو شاخص های بازار سهام برای ششمین روز متوالی نیز به روند رکوردشکنی خود ادامه دادند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در ادامه روند سقف شکنی‌های پیاپی، امروز نیز بورس تهران با ثبت رکوردهای جدید در تمام نماگرها به کار خود پایان داد. این در حالی است که در پی انتشار اخبار مثبت از گزارش های شش ماهه شرکت ها، شاهد سرازیری نقدینگی جدید به میزان ۳۷۰ میلیارد تومان به بازار بودیم که بیشترین حجم این نقدینگی در گروه پترو-پالایشی جذب شد. گفتنی است با ادامه روند گزارش‌دهی مساعد از روند تولید و فروش شرکت، انتظار می رود همچنان شاهد صعود شاخص باشیم.

پتروشیمی‌ها روی دورِ تند

امروز باتوجه به شکل گیری تقاضا بر روی نمادهای گروه محصولات شیمیایی، شاهد رشد قیمت در تمام نمادهای این گروه بودیم. در این گروه امروز بیشترین افزایش بازدهی به نمادهای «شکبیر»، «شسم» و «شتولی» اختصاص داشت که بازدهی بالای ۲۰ درصد را نصیب سهامدارانشان کردند. در این گروه همچنین در انتهای بازار شاهد تشکیل صف خرید میلیونی در نمادهای «فارس» و «پارس» بودیم. در مجموع امروز بیش از ۱۴۸ میلیون سهم از این گروه به ارزش ۱۸۰ میلیارد تومان بازدهی ۴.۵ درصدی را به همراه داشت. همچنین صف کشی خریداران برای نمادهای پتروشیمی سبب ورد بیشترین حجم نقدینگی به میزان ۸۲.۳ میلیارد تومان در گروه محصولات شیمیایی شد.

خریداران برای سهام پالایشی صف کشیدند

در معاملات امروز، از ابتدای صبح شاهد تشکیل صف خرید در تمام نمادهای پالایشی بودیم که این امر سبب بازدهی ۴.۳ درصدی برای سهامداران این گروه شد. همچنین نمادهای «شپنا»، «ونفت» و «شتران» با بازدهی ۱۰.۲، ۱۰.۱ و ۷ درصدی در صدر جدول این گروه ایستادند. در گروه پالایشی نیز بیش از ۸۲ میلیون سهم به ارزش ۱۱۱ میلیارد تومان دادوستد شد که سبب بازدهی چهار درصدی شد. همچنین در این گروه نیز شاهد ورود بیش از ۶۳ میلیارد تومان نقدینگی جدید هستیم.

گروه فلزی-معدنی‌ها نیز از رشد جانماندند

در ادامه اما با افزایش فشار فروش در گروه فلزی به خصوص نماد «فولاد» شاهد عقب نشینی سطحی قیمت در این گروه بودیم. در بین نمادها، «فاهواز» با بازدهی ۲۴ درصدی روبرو شد. از سوی دیگر تنها «فسدید» بود که با بازدهی منفی ۱۱ درصدی روبرو شد. در این گروه نیز ۳۱۴ میلیون سهم به ارزش ۱۵۳ میلیارد تومان بازدهی ۱.۵ درصدی را رقم زد.

گروه یکدست سبزپوش خودرویی

اما در گروه خودرو، اقبال اشخاص حقیقی سبب سبزپوشی تمام نمادهای این گروه شد. گفتنی است شاخص این گروه با رشد ۸۶۲ واحدی به رقم ۲۴ هزار و ۳۹۸ واحد رسید. اما رشد بیش از ۴۶.۶ درصدی «خکرمان» شگفتی ساز ساز شد و تنها سهم با بازدهی منفی «خفناور» بود. در این گروه نیز شاهد دادوستد بیش از ۴۱۸ میلیون سهمی به ارزش ۴۱۸ میلیارد تومان بودیم.

آمار و ارقام بازار امروز

در مجموع شاخص کل با رشد ۶۷۷۵ واحدی (معادل ۳.۷۵ درصد) قله ۱۸۷ هزار و ۴۰۶ واحد دست یافت. شاخص هم وزن نیز ۱۱۱۶ واحد رشد کرد و به رقم ۳۲ هزار و ۶۱۸ واحد رسید. در این بین بیش از سه هزار و ۶۸۰ میلیارد سهم به ارزش یک هزار و ۴۳۴ میلیارد تومان در بورس دادوستد شد که از این میزان یک هزار و ۲۴۲ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت.

در بین صنایع برتر بورسی، گروه فلزات اساسی، فرآورده های نفتی و محصولات شیمیایی بیشترین ارزش دادوستدها را به خود اختصاص دادند. همچنین معاملات پُرحجم و مثبت در نمادهای «فارس»، «تاپیکو»، «شپنا» و «شتران» بیشترین نقش را در رشد شاخص داشتند.

کوتاه از فرابورس

آیفکس هم رشد قابل توجهی را از خود به جا گذاشت و با رشد ۸۰ واحدی (معادل ۳.۸۶ درصد) به ارتفاع ۲۱۵۰ واحد رسید. همچنین بیش از یک میلیارد و ۱۳۳ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۷۳۳ میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان ۴۶۶ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت. در این بازار نیز معاملات مثبت «مارون»، «ذوب» و «زاگرس» بیشترین نقش را در تقویت شاخص فرابورس داشتند.

 

منبع
اقتصادآنلاین - مریم علیزاده

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا