اقتصاد کلان

سکان وزارتخانه های اقتصادی به چه کسانی سپرده شود

در آستانه تغییرات تیم اقتصادی دولت، فعالان اقتصادی به تشریح بایدها و نبایدهایی که دولت در انتخاب وزیران جدید باید مورد توجه قرار دهد، پرداخته و تاکید کردند وزیران پیشنهادی باید افرادی کاردان و روزآمد باشند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و نقل از ایرنا، دور دوم تحریم های اقتصادی از سیزدهم آبان ماه (چهارم نوامبر) آغاز می شود؛ تحریم کنندگان در آن طرف مرزها، کار خود را از هفته ها و ماه ها قبل آغاز کرده اند؛ تشکیل اتاق فکرهایی برای ضربه زدن به اقتصاد ایران یکی از این گام هاست؛ در این شرایط انتظار می رود ما در درون مرزهایمان آرایشی قوی تر به تیم اقتصادیمان بدهیم تا بتوانیم در زمان دفاع محکم و در زمان حمله چابک باشیم.

شرایط کنونی چنان که باید باشد نیست؛ اکنون دو وزارتخانه اقتصاد و کار با سرپرست هدایت می شود؛ استیضاح چند وزیر دیگر اعلام وصول شده و زمزمه هایی نیز در مورد تغییر برخی وزیران به گوش می رسد.

همچنین بخوانید

در این ارتباط، با «رضا پدیدار» رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران، «محمد لاهوتی» رئیس کنفدراسیون صادرات ایران و «عباس آرگون» مدیر عامل شرکت توسعه تجارت فراگیر فولاد خوزستان که هر سه تن از اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی تهران هستند، گفت و گو کردیم.

وزیران پیشنهادی روزآمد باشند

رضا پدیدار می گوید: یکی از مهمترین شاخص هایی که دولت و مجلس برای انتخاب و رای اعتماد وزیران باید در نظر داشته باشند «روزآمد بودن» آنهاست؛ در شرایطی که شاهد جهش فناوری، جهش علم و جهش فرایندهای اقتصادی و مالی هستیم، وزیران تاریخی نمی خواهیم.
وی ادامه داد: اکنون برخی وزیران روزآمد نیستند و روی افکار گذشته خود پافشاری می کنند؛ حتی کسانی که در کنار این وزیران قرار دارند هم همان افکار را دنبال می کنند.

رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: یکی از موضوعات دیگر، بحث شناخت است؛ وزیران اقتصادی باید در مورد لایه های مختلف حوزه خود – از جمله بخش خصوصی، تعاونی ها و تشکل ها – شناختی کامل داشته باشد.

پدیدار سومین شاخصه مهم برای انتخاب وزیران اقتصادی را داشتن «افق بلندمدت» ذکر کرد و گفت: به طور معمول افق همه وزیران ما کوتاه مدت است؛ چون فقط به وضعیت موجود نگاه می کنند.

وی اظهار داشت: اکنون اختلاف ما با دیگر کشورها در برخی حوزه ها از جمله انرژی بسیار زیاد شده است؛ برای نمونه در پروژه های دریایی برخی کشورها، امروزه به طریقی عمل می شود که هیچ کدام از ابزارها از تکنولوژی سوخت فسیلی استفاده نمی کنند؛ در همه اقدام ها از انرژی های نو و تجدیدپذیر استفاده می شود؛ حتی قایقی که از ساحل حرکت می کند و به سمت سکو می رود، با نور خورشید یا باطری حرکت می کند.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران افزود: این مثال ساده را مطرح کردم که نشان دهم ما فاصله زیادی در برخی بخش ها داریم که وزیران جدید با «افق بلندمدت» باید این فاصله را پر کنند.

متولیان کاردان برای هدایت وزارتخانه ها انتخاب شوند

«محمد لاهوتی» رئیس کنفدراسیون صادرات نیز در این خصوص به ایرنا گفت: اکنون ما در دو کشور مهم چین و هند سفیر نداریم؛ ۲ وزارتخانه با سرپرست اداره می شود و حداقل بحث تغییر و جابجایی ۲ وزیر دیگر هم مطرح است.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی، اینکه وزارتخانه های اقتصادی ما متولی نداشته باشند یا انسجام کافی در تیم اقتصادی وجود نداشته باشد، موضوع بسیار حائز اهمیتی است که دولت باید به آن توجه کند و متولیانی کاردان برای هدایت وزارتخانه های اقتصادی انتخاب کند.

رویکردها را تغییر دهیم

«عباس آرگون» عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: رویکردها و سیاست ها مهمتر از ویژگی وزیران است چرا که اگر هر فرد را با این رویکرد انتخاب کنیم، تغییری در رفتارها نخواهیم دید.

وی با تاکید بر اینکه اصلاحات باید در سیاست های دولت رخ دهد، گفت: قبل از اینکه افراد را عوض کنیم، باید ساختارها و رویکردهای اشتباه را تغییر دهیم.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با تاکید بر اینکه دولت باید به جای تصمیم گیری پشت درهای بسته از نظر بخش خصوصی استفاده کند، گفت: تغییر رویکردها شرط لازم و ویژگی های مورد نیاز، شرط کافی برای انتخاب وزیران اقتصادی است.
ا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا