انرژی

تولید برق با استفاده از انرژی تجدیدپذیر سرمایه کمی نیاز دارد

وزیر نیرو گفت: تولید برق با استفاده از انرژی تجدیدپذیر سرمایه کمی نیاز دارد و هر فردی می‌تواند در منزل خود برق تولید کند که مورد حمایت دولت قرار می‌گیرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، حمید چیت چیان در مراسمی که پیش از ظهر امروز با حضور مسئولان استانی در دانشگاه آزاد اسلامی تاکستان برگزار شد با بیان اینکه استفاده از انرژی تجدیدپذیر از بهترین مصادیق اقتصاد مقاومتی است، تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های انرژی تجدیدپذیر این است که ما می‌توانیم با استفاده از ظرفیت‌های موجود در هر منطقه تولید برق داشته باشیم و به سایر انرژی‌ها وابسته نیستیم.
 

وی افزود: در خوزستان حادثه‌ای رخ داد که به خاطر آن برق و آب قطع شد و مخابرات قطع شد، چراکه تمام فعالیت‌های سند برق به یک شبکه متصل است و اگر جایی از آن دچار مشکل شود برای سایر قسمت‌های شبکه نیز مشکل ایجاد شود.
 

همچنین بخوانید

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: در سال ۸۶ که زمستان سختی بود ما نیروگاه و امکان تولید داشتیم ولی چون سوخت گاز به آن نرسید و سوخت مازوت به دلیل یخ زدن جاده‌ها به نیروگاه‌ها منتقل نشد، قطعی برق رخ داد، اما ویژگی نیروگاه‌های تجدید پذیر این است که به چیزی وابسته نیست.
 

وی اظهار کرد: اگر ما از این امکانات استفاده کنیم گامی جدی در جهت امنیت عرضه برق کشور برداشته‌ایم، تولید برق از انرژی‌های تجدید پذیر به محیط‌زیست آسیب نمی‌رساند و اگر آسیب برساند نسبت به نیروگاه‌های فسیلی بسیار اندک است، ایجاد اشتغال، توسعه محلی و منطقه‌ای از دیگر مزیت‌های این نوع نیروگاه‌ها است.
 

چیت چیان تصریح کرد: در سال جاری ۱۰۰ مگاوات تولید برق پیش‌بینی‌شده بود که ۹۸.۳ درصد محقق شده است و باقی آن تا پایان سال محقق می‌شود، سال گذشته ما هیچ نیروگاه خورشیدی مگاواتی در کشور نداشتیم.
 

وی تأکید کرد: در سال جاری برای اولین بار در اراک نیروگاه ۱ مگاواتی خورشیدی و در همدان دو نیروگاه ۷ مگاواتی به بهره‌برداری رسید، همچنین نیروگاه ۱۰ مگاواتی تا پایان سال در اصفهان به بهره‌برداری می‌رسد.
 

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: درزمینهٔ نیروگاه بادی نیز نیروگاه کهک بزرگ‌ترین نیروگاه کشور است و در آینده نزدیک نیز نیروگاه ۷۰ مگاواتی در استان قزوین افتتاح می‌شود.
 

وی اظهار کرد: بهره‌گیری از انرژی‌های تجدید پذیر ماهیتاً به نحوی است که افرادی که سرمایه کمی دارند و می‌توانند ۵ مگاوات یا ۱۰ مگاوات برق تولید کنند و همچنین کسانی که یک هزار مگاوات برق تولید کنند می‌توانند وارد این عرصه شوند و فعالیت اقتصادی مفید انجام داده و کسب درآمد کنند.
 

چیت چیان تصریح کرد: این امر همان مردمی کردن اقتصاد است که در نیروگاه‌های فسیلی بزرگ این امکان فراهم نیست، نیروگاه هزار مگاواتی نیاز به سرمایه ۲ هزار میلیارد تومانی دارد، در نیروگاه تجدیدپذیر هر فردی می‌تواند پنل تولید برق ۱۰ مگاواتی را در خانه خود نصب و برق تولید کند.
 

وی یادآور شد: درزمینهٔ انرژی تجدید پذیر ظرفیت لازم، استعدادهای فنی و انسانی لازم وجود دارد، این صنعت به‌طوری است که می‌توان با استفاده از ظرفیت‌های داخلی در آن به موفقیت برسیم.

انتهای پیام


منبع:ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا