ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

ماهواره امیرکبیر آماده تحویل به وزارت ارتباطات/از دست دادن بازار دیجیتال فرصت‌سوزی بزرگی است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از تحویل ماهواره امیرکبیر به این وزارتخانه در آینده نزدیک خبر داد و گفت: ما امیدواریم بتوانیم ماهواره امیرکبیر و دانشگاه شریف را به موقع در مدار قرار دهیم تا بتوانیم از ثمره آن‌ها در جامعه بهره‌مند شویم.

به گزارش آرمان اقتصادی، دکتر آذری جهرمی امروز در نشست بازدید از برج فناوری دانشگاه امیرکبیر با اشاره به فعالیت‌های علمی این دانشگاه، افزود: دستاوردهای این دانشگاه نشان می‌دهد که این نهاد علمی و آموزشی ریل‌گذاری مناسبی برای توسعه علم و فناوری داشته است و دانشجویان و نخبگان و اساتید این دانشگاه نیز این مسیر را به پیش می‌برند.

وی با بیان این‌که مطالبی را که در گذشته در خصوص فعالیت‌های این دانشگاه به من ارائه شده بود، امروز مشاهده کردم، یادآور شد: ماهواره امیرکبیر از جمله دستاوردهای این دانشگاه است که امروز با تلاش‌های صورت گرفته آماده بهره‌برداری است.

همچنین بخوانید

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از تحویل این ماهواره به وزارت ارتباطات در آینده نزدیک خبر داد و یادآور شد: با تحویل آن، این ماهواره در نوبت پرتاب قرار می‌گیرد تا از آن برای پایش بخش‌هایی چون بخش کشاورزی استفاده شود.

آذری جهرمی عمر مداری این ماهواره را دو سال عنوان کرد و یادآور شد: برای آنکه به تصاویری با این دقت و وضوح دسترسی داشته باشیم، در شرایط فعلی نیاز به هزینه‌های زیادی است و ما امیدواریم با قرار دادن این ماهواره در مدار از دستاوردهای آن استفاده کنیم.

وی با اشاره به طراحی و ساخت ماهواره‌ دانشگاه شریف تاکید کرد: در حال حاضر دو ماهواره دانشگاه شریف و امیرکبیر آماده پرتاب است که امیدواریم به سرعت پرتاب شوند و مردم بتوانند از ثمره آن بهره‌برداری کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به این‌که در حال حاضر در عصر انقلاب چهارم و عرضه نوآوری قرار داریم، خاطر نشان کرد: دانشگاه امیرکبیر در این حوزه پیشگام است و با راه‌اندازی برج فناوری تلاش دارد تا علم را به تجارت برساند و این امر نشان می‌دهد که این دانشگاه در مسیر درستی از پدیده تحولات قرار دارد.

آذری جهرمی همچنین یادآور شد: ما علاوه بر شاخص‌های اندازه‌گیری تولیدات علمی باید شاخص‌های دیگری داشته باشیم تا با آن مجموعه‌های دولت و دانشگاه‌ها وارد ارزیابی قرار گیرند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار کرد: ما در این راستا در تلاش هستیم تا با هزینه‌کرد مناسب در مسیر توسعه علم دنیا قرار گیریم که این افتخار بزرگی برای کشور خواهد بود.

وی با بیان این‌که ما به نوبه خود به عملکرد دانشگاه امیرکبیر افتخار می‌کنیم، ادامه داد: در حال حاضر باید توجه کرد که دانشگاه امیرکبیر در سال ۱۳۹۰ در رشته کامپیوتر جزو ۵۰۰ دانشگاه برتر دنیا بوده، ولی در حال حاضر از این رتبه افول پیدا کرده است که این نیاز به زمینه‌سازی بیشتر دارد.

آذری جهرمی با تاکید بر ضرورت حرکت دانشگاه‌ها به سمت پیاده‌سازی سوپرکامپیوترها، گفت: در هفته گذشته با فعالان حوزه انیمیشن دیداری داشتیم که در این دیدار اعلام شد فعالان این عرصه از آنجایی که نتوانستند از تجهیزات داخلی و ظرفیت‌های داخلی استفاده کنند، نیاز خود را از طریق کشورهای خارجی تامین کردند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این‌که در این راستا باید دانشگاه‌ها با امضای تفاهم‌نامه‌ای در این حوزه حرکت کنند، ادامه داد: علاوه بر سوپرکامپیوترها نیاز است دانشگاه‌ها به سمت حوزه رمزشکنی برای پدیده‌هایی که نیاز به محاسبات سریع دارند، حرکت کنند که در این راستا با اعلام فراخوانی بتوانند فعالان این عرصه را جذب و اقدام به توسعه این فناوری در کشور کنند.

آذری جهرمی با اشاره به اجرای سند ایران‌دیجیتال گفت: این سند با همکاری دانشگاه و با متخصصانی از حوزه‌های فنی، فرهنگی، اجتماعی و فقهی اجرایی می‌شود.

وی در عین حال با انتقاد از رویکرد دانشگاه‌ها برای در اختیار داشتن آزمایشگاه‌های مرتبط با حوزه‌های فناوری اطلاعات، اظهار کرد: در حال حاضر همه دانشگاه‌ها می‌خواهند اتاق تمیز و تست خلا داشته باشند که با توجه به شرایط کنونی این امر هزینه‌بر است و از این‌رو لازم است تا دانشگاه‌ها به سمت شبکه‌ای کردن آزمایشگاه‌ها و استفاده از توانمندی‌های یکدیگر حرکت کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر این‌که پیچیدگی سرعت از دیگر تحولات دنیای امروز است، اضافه کرد: با افزایش سرعت تحولات فناوری به معادلات ما افزوده شده است و ما باید با توان بیشتری در این زمینه حرکت کنیم و نباید بازار پیش‌رو را از دست دهیم.

آذری جهرمی تاکید کرد: اگر ما امروز این فرصت را از دست دهیم، فرصت‌سوزی بزرگی کرده‌ایم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا