اقتصاد کلان

بررسی یکی از وعده­‌های وزیر پیشنهادی اقتصاد

عرفی فرهاد دژپسند به مجلس شورای اسلامی برای تصدی وزارت اقتصاد و امور دارایی و اظهارات او در کمیسیون کشاورزی مجلس مبنی بر ضرورت حمایت این وزارت از بخش کشارزی باعث شد تا در گفت‌وگو با یک اقتصاددان به ابزارهای عملیاتی وزارت اقتصاد برای حمایت از بخش کشاورزی بپردازیم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، آلبرت بغزیان – عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، با اشاره به معرفی وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت اقتصاد، به جایگاه وزارت اقتصاد در هماهنگی بین نهادهای اقتصادی مختلف پرداخت و به ایسنا گفت: یکی از اهداف اصلی وزیر بعدی اقتصاد باید هماهنگی سیاست­­‌های بانک مرکزی با سیاست­‌های کلی دولت باشد و این در حالی است که بانک مرکزی بیشتر تابع تصمیمات شخصی رئیس جمهور است.

او با اشاره به این‌که کنترل نقدینگی در حوزه اختیارات بانک مرکزی است اضافه کرد: وزارت اقتصاد باید در جریان اوضاع نقدینگی و نوسانات آن باشد. تولید نقدینگی این روزها از کانال­‌های مختلفی صورت می­‌گیرد که وزارت اقتصاد از آن بی اطلاع است، در حالی که وزارت اقتصاد باید به عنوان یک نهاد هماهنگ کننده بر میزان نقدینگی نظارت داشته باشد.

همچنین بخوانید

بغزیان با اشاره به برخی از اظهارات وزیر پیشنهدی اقتصاد درباره ضرورت توجه به بخش کشاورزی به عنوان یک حوزه مولد اظهار کرد: این‌که وزارت اقتصاد از جایگاه یک نهاد ناظر و هماهنگ کننده در اقتصاد به بحث کشاورزی وارد شود درست است، اما باید بتواند حوزه کشاورزی را با دیگر حوزه‌ها و حتی برنامه­‌های توسعه هماهنگ کند.

او درباره ابزارهای وزارت اقتصاد برای حمایت از بخش مولد و حوزه­ کشاورزی هم بیان کرد: وزارت اقتصاد می­‌تواند از طریق بازوهای مالیاتی خود و اعطای معافیت­‌های مالیاتی بخش­‌های مولد را تقویت کند. ایجاد پایه­‌های جدید مالیاتی در طرح جامع مالیاتی می­‌تواند یکی از این اقدامات برای حمایت از تولید کشاورزی باشد.

گفتنی است، فرهاد دژپسند که از طرف دولت به عنوان وزیر اقتصاد و امور دارایی به مجلس معرفی شده است، چندی پیش با حضور در کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر نگاه وی به بخش کشاورزی گفته بود که چون «موضوع پایان نامه کارشناسی ارشد من در ارتباط کامل با کشاورزی بوده و در حال حاضر هم در حوزه اقتصاد کشاورزی مشغول به تدریس هستم و از همه مهمتر چون فرزند یک خانواده کشاورز هستم، به موضوعات مبتلا به شاغلین این بخش اشراف لازم را دارم و همین موضوع به تقویت نگاه حمایتی و ویژه من به حوزه کشاورزی بعنوان بخش مولد در کشور کمک کرده است».

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا