انرژی

کاهش توقف‌ناپذیر قیمت نفت

قیمت نفت روز چهارشنبه با افزایش تولید آمریکا و معافیت هشت خریدار بزرگ از تحریم‌های نفتی واشنگتن علیه ایران که دورنمای اشباع عرضه را تقویت کرد، کاهش یافت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۳۷ سنت یا ۰.۶ درصد کاهش نسبت به روز گذشته، به ۶۱.۸۴ دلار در هر بشکه رسید.

بهای معاملات آتی نفت برنت با ۱۴ سنت یا ۰.۲ درصد کاهش، به ۷۱.۹۹ دلار در هر بشکه رسید.

همچنین بخوانید

نفت برنت ۱۷.۴ درصد و نفت وست تگزاس اینترمدیت ۱۹.۷ درصدی از رکورد قیمت بالایی که در اوایل اکتبر به ثبت رسانده بودند، کاهش پیدا کرده‌اند.

بانک آمریکایی جی پی مورگان اعلام کرد کاهش قیمت نفت به‌دلیل افزایش بیش از حد تولید و ادامه صادرات نفت ایران بوده است.

واشنگتن از روز دوشنبه تحریم‌ها علیه صادرات نفت ایران را آغاز کرد اما به هشت واردکننده شامل چین، هند، کره جنوبی، ژاپن، ایتالیا، یونان، تایوان و ترکیه معافیت ۱۸۰ روزه برای واردات نفت از ایران داد که به آن‌ها اجازه می‌دهد به خرید نفت از ایران ادامه دهند. انتظار می‌رود با صدور معافیت واشنگتن به شماری از کشورها، صادرات نفت ایران از ماه آینده افزایش پیدا کند.

شرکت نفت و انرژی JXTG Nippon که بزرگ‌ترین پالایشگاه نفت ژاپن است اعلام کرد به‌دنبال تحولات اخیر، ممکن است واردات نفت ایران را از دسامبر ازسر بگیرد.

در چین، ابرنفتکش‌های حامل حدود ۹ میلیون بشکه نفت ایران به ارزش ۶۵۰ میلیون دلار، خارج از بندر دالیان قرار دارند. طبق آمار کشتیرانی، اکثر این نفتکش‌ها در ۳۰ روز گذشته رسیده‌اند.

بانک جی پی مورگان اعلام کرد فراتر از ایران، عرضه بالاتر از حد انتظار به خصوص از سوی آمریکا، تولیدکنندگان خاورمیانه‌ای عضو اوپک، روسیه و لیبی وجود دارد. تولید روسیه، آمریکا و عربستان سعودی که سه تولیدکننده بزرگ جهان هستند، در اکتبر برای نخستین بار به بیش از ۳۳ میلیون بشکه در روز رسید که پاسخگوی بیش از یک‌سوم از ۱۰۰ میلیون بشکه در روز مصرف نفت جهان است.

عراق که دومین صادرکننده بزرگ عضو اوپک است، قصد دارد تولیدش را از ۴.۶ میلیون بشکه در روز فعلی، به پنج میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۹ افزایش دهد.

مورگان استنلی با توجه به موج جدید عرضه، پیش‌بینی خود از قیمت برنت تا پایان امسال و نیمه اول سال ۲۰۱۹ را از ۸۵ دلار به ۷۷.۵۰ دلار در هر بشکه کاهش داد.

بر اساس گزارش رویترز، ذخایر نفت نیز رو به رشد است. آمار موسسه امریکن پترولیوم نشان داد ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به دوم نوامبر، به ۴۳۲ میلیون بشکه افزایش پیدا کرده است. با وجود عرضه کافی نفت به بازار، جی پی مورگان هشدار داد ریسک عرضه به دلیل ریسک ژئوپلیتیکی و عدم وجود مازاد ظرفیت تولید، همچنان بسیار بالا مانده است.

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا