بورسبورس اوراق

تغییر در ترکیب تولید و نرخ مواد اولیه «نطرین»/ «برکت» خبر از فروش ساختمان داد

همزمان با افت شاخص بورس تهران٬ ۱۰ نماد متوقف و هفت نماد بازگشایی شدند. بیشتر این توقف‌ها ناشی از شفاف سازی شرکت‌های فرابورسی بودند و «برکت» تنها نماد متوقف شده به علت شفاف سازی در روز جاری در بورس بود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در نخستین روز هفته شاخص بورس تهران حرکتی رو به عقب داشت٬ به طوری که ۸۶۹ واحد کاهش را تجربه کرد و به سطح ۱۸۴ هزار و ۲۳۰ واحد رسید. در این روز «نطرین» خبر از تغییر در ترکیب تولید  و نرخ فروش داد. «توریل» از خرید سهام شرکت راهوار نیرو آریا به واسطه واگذاری سهام خود در شرکت تجهیزات ناوگان ریلی البرز گفت و «برکت» اعلام کرد که در نظر دارد طی مزایده‌ای ساختمان اداری خود واقع در تهران را به قیمت پایه ۲۱ میلیارد تومان به فروش برساند.

تغییر ترکیب تولید و نرخ فروش در«نطرین»: نماد معاملاتی شرکت عطرین نخ قم (نطرین) به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت درخصوص تغییر در ترکیب تولید و تغییر نرخ فروش محصولات متوقف شد. شرکت درخصوص تغییر ترکیب اعلام کرده است که با توجه به تولید اندک نخ‌های گروه DLY در کشور و امکان تولید این نوع نخ‌ها توسط شرکت و همچنین در راستای سیاست تولید محصولات با ارزش افزوده بیشتر٬ تصمیم بر آن شد تا تولید این گروه از نخ‌ها با دنیر پایین و تعداد تاب بالا در برنامه تولیدی شرکت قرار گیرد. از این رو در ابتدا نخ‌هایی با تعداد تاب ۸۰۰ و دنیر ۱۰۰ از این گروه تولید خواهد شد. نخ‌های DLY همانند نخ‌های FDY نخ‌های کاملا کشیده شده، تثبت شده و تابیده شده است و تنها تفاوت آن طرح‌دار بودن آن است؛ به این شکل که نخ در طول خود دارای نقاط نازک و ضخیم است که در محصولات با طرح های خاص مثل پرده، رومیزی و پوشاک به کار می رود. با توجه به افزایش نرخ خرید مواد اولیه از ۱۰هزار و ۲۷۱ تومان به ۱۴ هزار تومان، نرخ فروش محصولات نیز مطابق مصوبه کمیته فروش شرکت افزایش یافته است. توضیح آنکه در ۱۵ روز ابتدایی آبان ماه نرخ خرید مواد اولیه به طور متوسط ۹۰ هزار (ریال / کیلو) بوده است. مواد اولیه شرکت حدود ۹۰ درصد بهای تمام شده محصول را شامل می شود.

همچنین بخوانید

«غشوکو» از افزایش نرخ گفت: شرکت شوکوپارس (غشوکو) اعلام کرد که نرخ انواع شکلات صبحانه و پذیرایی، اسمارت، گز، و ژله را از میانگین ۳۳ هزار تومان به ۴۷ هزار و ۵۰۰ تومان تغییر داده است. این افزایش نرخ طبق مجوز انجمن صنفی صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات ایران و مصوبات داخلی شرکت انجام شده است.

«بالاس» از مناقصه گفت: نماد معاملاتی شرکت مهندسی ساختمان و تاسیسات راه آهن (بالاس) دیگر نماد فرابورسی متوقف شده در روز جاری بود. این شرکت اعلام کرد که در مناقصه شرکت فولاد سبزوار که به منظور پروژه احداث زیرسازی، ابنیه فنی و ساختمان های جنبی خطوط راه آهن مجتمع فولاد سبزوار برگزار می‌شود، شرکت می‌کند و به همین دلیل نماد این شرکت متوقف شد. در صورت پیروزی شرکت موظف خواهد بود تا با زیرسازی حدود ۱۲ کیلومتر، احداث ساختمان جهت باسکول، نگهبانی و سوزن‌بانی و خرید و اجرای باسکول کارخانه فولاد سبزوار را به شبکه سراسری خط آهن متصل کند.

«توریل» و مالکیت سهام: نماد معاملاتی شرکت توکا ریل (توریل) به دلیل واگذاری سهام خود در شرکت تجهیزات ناوگان ریلی البرز نیرو و خرید ۵۱ درصد سهام شرکت راهوار نیرو آریا متوقف شد. «توریل» اعلام کرده است که به واسطه واگذاری سهام  تحت مالکیت خود (۲۶.۶۷ درصد) در شرکت تجهیزات ناوگان ریلی البرز در مقابل مالکیت ۵۱ درصد از سهام شرکت راهوار نیرو آریا را دریافت کرده است.

«برکت» از برگزاری مزایده خبر داد: شرکت گروه دارویی برکت (برکت) در نظر دارد یک ساختمان اداری خود را به فروش برساند. این ساختمان اداری واقع در تهران٬ خیابان بخارست٬ خیابان پنجم بوده و قیمت پایه مزایده آن ۲۱ میلیارد تومان اعلام شده است. لازم به ذکر است که آثار سود و زیانی ناشی از انجام این مزایده بر صورت‌های مالی شرکت هنوز مشخص نشده است.

خلاصه پیام‌های امروز ناظران بورس و فرابورس در جدول زیر آمده است:

 

منبع
اقتصاد آنلاین - محمدامین خدابخش

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا