صنعت، معدن، تجارت

سرانه مصرف کاغذ در ایران ۲۲ کیلوگرم است

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران گفت: در حال حاضر سرانه مصرف کاغذ در کشور ۲۲ کیلوگرم بوده در حالیکه متوسط مصرف سرانه جهانی ۵۴ کیلوگرم است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، ابوالفضل روغنی گلپایگانی در برنامه «خانه تا کارخانه» رادیو اقتصاد افزود: سرانه مصرف کاغذ در آمریکا ۱۵۰ کیلوگرم و کشورهای حوزه اسکاندیناوی ۲۰۰ کیلوگرم است.

وی همچنین اظهارداشت: این به معنا و مفهوم اینکه هر میزان مصرف کاغذ به نسبت سرانه جمعیت بالاتر باشد آن کشور هم شاخص توسعه اقتصادی بهتر و هم از لحاظ فرهنگی وضعیت مناسب تری دارد.

همچنین بخوانید

رئیس سندیکای تولید کنندگان مقوا و کاغذ گفت: کاغذ در دنیا ضمن توسعه اقتصادی به عنوان یک محصول فرهنگی نیز تلقی می شود.

وی افزود: اهمیت کاغذ و فرآورده های کاغذی در زندگی نوین بر همگان آشکار شده است بنابراین هیچ فرآورده صنعتی دیگری نقشی این چنین برجسته در زندگی انسان ها ندارد.

وی در ادامه با بیان اینکه ایران سالانه ۳۸۰ هزار تن کاغذ تحریر و روزنامه نیاز دارد، اظهار داشت: مجموع ظرفیت ایجادی برای تولید این نوع کاغذ در کشور ۱۸۰ هزار تن در سال است.


وی به رادیو اقتصاد گفت: معنا و مفهوم این حرف اینکه کشور در بخش تامین کاغذ تحریر و روزنامه وابسته به واردات است.

روغنی گلپایگانی افزود: سالانه ۷۰ هزار تن کاغذ روزنامه در کشور نیاز است که از این میزان ۴۰ هزار تن در داخل تولید و بقیه باید از محل واردات تامین شود.

وی ضمن اشاره به اینکه مصرف کاغذ بسته بندی در کشور ۸۰۰ هزار تن در سال است، اظهار داشت: برای تولید این نوع کاغذ دومیلیون و ۸۰۰ هزار تن در مملکت ظرفیت سازی شده ولی هم اکنون در عمل ۱.۵ میلیون تن در حال تولید است.

رئیس سندیکای تولید کنندگان مقوا و کاغذ یادآور شد: بسته بندی ابتدایی ترین نیاز هر محصول پیش از عرضه به بازار است چرا که تولیدکنندگان برای شناساندن محصولات خود و البته محافظت از محصول در حین حمل و نقل و نگهداری نیاز مبرمی به این صنعت دارند.

برنامه «خانه تا کارخانه» کاری از گروه صنعت و بازرگانی شبکه رادیویی اقتصاد است که روزهای فرد هر هفته ساعت ۱۵ به مدت ۵۵ دقیقه به تهیه کنندگی «لیلا امیدیگانه» با هدف عارضه یابی و شناسایی مشکلات، موانع و اشکالات صنایع مختلف اعم ازمتوسط و بزرگ و ارائه راهکارهای عملیاتی رفع آنها، شناسایی گلوگاه‌های صنعتی کشور و کمک به بهبود وضع موجود صنایع از طریق برقراری ارتباط سه جانبه صنعت، دانشگاه و رسانه بر روی موج اف‌ام ردیف ۹۸ قرار می‌گیرد بنابراین علاقمندان جهت دریافت فایل صوتی برنامه می‌توانند به سایت این رادیو مراجعه کنند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا