بین الملل

تقاضای جهانی برای نفت اوپک در سال ۲۰۱۹ کاهش می‌یابد

دبیرکل اوپک پیش بینی کرد به رغم کند شدن رشد اقتصادی و کاهش تقاضای جهانی نفت خام اعضای اوپک در سال ۲۰۱۹، عرضه نفت خام ازسوی کشورهای غیرعضو با افزایش روبه‌رو می‌شود

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از بلومبرگ، آمارهای منتشر شده در گزارش ماهانه دبیرخانه اوپک مشخص می‌کند که چرا عربستان و برخی دیگر از اعضای این سازمان درباره کاهش دوباره  تولید نفت خام سخن می‌گویند. داده‌ها می‌تواند گزینه آنها را برای کاهش عرضه نفت پیش از نشست حیاتی اعضای اوپک در دسامبر ۲۰۱۸ تقویت کند.

اوپک در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود اعلام کرد تقاضای جهانی برای نفت خام اعضای این سازمان سال آینده میلادی ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه خواهد بود که این رقم روزانه ۵۰۰ هزار بشکه کمتر از برآورد ۲ ماه گذشته و یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز پایین‌تر از سطح کنونی است.

محمد سانوسی بارکیندو دبیر کل اوپک با بیان این که خیز دوباره عرضه نفت خام کشورهای غیرعضو اوپک یک هشدار به شمار می‌آید، گفت: به نظر من ضرورت دارد که کشورهای عضو و غیرعضو اوپک حاضر در بیانیه همکاری (Declaration of Cooperation) در نشست ۱۷۵ اوپک و پنجمین نشست مشترک اوپک و غیراوپک در ماه دسامبر در وین روزانه یک میلیون بشکه از تولید خود بکاهند.

دیدگاه‌های یازدهمین نشست کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق کاهش عرضه اوپک و غیراوپک (JMMC) در ابوظبی و گزارش اخیر ماهانه اوپک، به همصدایی و اجماع اعضای اوپک برای کاهش تولید نفت خام در نشست دسامبر کمک می‌کند.

اوپک در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود نوشت: اگرچه اکنون بازارهای جهانی نفت خام به ثبات رسیده است، پیش‌بینی‌ها برای سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد رشد عرضه تولیدکنندگان غیرعضو اوپک بالاتر از رشد تقاضای جهانی نفت خام خواهد بود.

پیش‌بینی‌ها برای تولید نفت کشورهای غیرعضو اوپک در سال ۲۰۱۹، ۱۲۰ هزار بشکه افزایش یافته، در حالی که چشم‌انداز تولید برای کانادا، چین، برزیل و مکزیک روندی کاهشی داشته است.

ایالات متحده آمریکا در میان تولیدکنندگان غیرعضو اوپک قرار دارد که سردمدار رشد عرضه نفت در سال ۲۰۱۹ خواهد بود.

همزمان، پیش‌بینی رشد عرضه تقاضای جهانی نفت خام در پی نگرانی‌ها درباره چرخش اقتصادهای نوظهور، ۷۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت.

کشورهای غیرعضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی (اویی‌سی‌دی) با تحولات اقتصادی روبه‌رو شده‌اند و همچنان تردیدهایی درباره سلامت کلی اقتصاد جهان وجود دارد.

براساس گزارش‌ منابع ثانویه اوپک، تولید اوپک در ماه اکتبر روزانه ۱۲۷ هزار بشکه افزایش یافته است. بیشترین افزایش تولید ازسوی امارات متحده عربی و عربستان بوده است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا