اقتصاد کلانطلا و ارز

گزارش فرانس ۲۴ از ایران پس از تحریم‌های آمریکا

شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ در گزارشی اعلام کرد که با وجود بازگشت تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران که از سیزدهم آبان آغاز شده است، بازارهای ارز و طلا در این کشور هفته آرامی همراه با روند نزولی قیمت ها را پشت سرگذاشتند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، یک هفته پس از آغاز دور دوم تحریم های آمریکا علیه اقتصاد ایران، قیمت ارز و طلا نه تنها بالا نرفت، بلکه روند کاهشی را نیز طی کرده است. براساس آخرین گزارش، هر دلار آمریکا روز سه شنبه در مبادلات بازار آزاد ارز تهران، در کانال ۱۳ هزار تومان قرار گفت که حاکی از کاهش بیش از هزار تومانی آن است.

همچنین هر یورو نیز طی معاملات امروز در مقابل ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان مبادله شد و این در حالیست که قیمت یورو در روز آغاز دور دوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران حدود هفده هزار تومان بود.
هر قطعه سکه طلا نیز با حدود پانصد هزار تومان کاهش، در معاملات امروز به  میلیون و سیصد هزار تومان رسید.
همزمان با سیر نزولی قیمت‌ها در بازارهای موازی ایران، بازارهای جهانی نیز در برابر تحریم‌های جدید آمریکا علیه اقتصاد ایران با خونسردی ظاهر شده‌اند.

همچنین بخوانید

طی یک هفته گذشته قیمت جهانی طلا نیز نزدیک به ۲۶ دلار کاهش یافته، به طوری که طی معاملات روز سه شنبه بازار جهانی هر اونس طلا یکهزار و ۱۹۵ دلار به فروش رسید.
در همین مدت بهای جهانی نفت هم سیر نزولی داشته است. قیمت هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدیت در یک هفته گذشته بیش از ۲ دلار کاهش یافته و به ۶۱ دلار رسیده است.
در راستای مقابله با تحریم های غیرقانونی آمریکا علیه ایران، اتحادیه اروپا ضمن فعال کردن قانون انسداد برای حمایت از فعالیت شرکت های خود در ایران، اعلام کرد که سازوکار مالی برای ادامه تجارت شرکت های خارجی با ایران و همچنین فروش نفت ایران و امکان مبادله تجاری ایران با جهان ارائه می کند.

بسیاری از ناظران سیاسی و تحلیلگران اقتصادی معتقدند که تحریم نفت ایران در بلندمدت همراه با افزایش بهای نفت به تضعیف دلار در سطح بین المللی منجر شده و به شکست و عقب نشینی آمریکا می انجامد، روندی که بخشی از آن در سخنان برخی مقامات آمریکا دیده می شود.
دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا ۱۸ اردیبهشت گذشته خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد، اما بلافاصله انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه دیگر کشورهای امضاءکننده این توافق ضمن محکوم کردن خروج واشنگتن، تأکید کردند که به برجام پایبند مانده و از تجارت شرکت هایشان با ایران حمایت می کنند.

ترامپ با حربه تروریسم اقتصادی و تحریم های یکجانبه غیرقانونی و فشار به جامعه جهانی، به دنبال ایجاد جنگ روانی و القای انزوای ایران است اما تجربه ماه های اخیر و همراهی نکردن جهان با آمریکا نشان داد که این کشور هیچ گاه به هدف خود دست نخواهد یافت.
تحریم هایی که آمریکا هفته گذشته به صورت یکجانبه علیه ملت ایران اعلام کرد، از مدت ها قبل شروع شده و جامعه جهانی با آنها همراهی نکرده؛ تا جائی که ترامپ مجبور شده از برخی از آنها عقب نشینی کند؛ او روز گذشته مجبور شد دست کم ۸ کشور را از تحریم نفتی علیه ایران معاف کند که بیانگر شکست این تحریم هاست.

منبع
ایرنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا