امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

تاکید بر توسعه و ترویج کشت گیاهان دارویی

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور گفت: تعداد زیادی از گیاهان دارویی امروز به دلیل برداشت بی‌رویه در معرض خطر انقراض قرار دارند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  ابراهیم شریفی عاشورآبادی در برنامه «خوشه چین» رادیو اقتصاد افزود: موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور به عنوان متولی تحقیقات کاربردی در زمینه منابع طبیعی فعالیت های علمی و پژوهشی خود را در حوزه های مختلف تحقیقاتی از قبیل جنگل، مرتع، گیاه‌شناسی، بیابان‌زدایی، صنوبر، گیاهان دارویی، علوم چوب و کاغذ، حمایت و حفاظت، ژنتیک و فیزیولوژی گیاهی، بانک ژن و مکانیزاسیون منابع طبیعی سازماندهی کرده است.

وی در ادامه ضمن اشاره به بخش گیاهان دارویی موسسه تحقیقات اظهارداشت: این بخش دارای سه گروه تحقیقاتی همچون اکولوژی، علوم زراعی و شیمی گیاهی است.

همچنین بخوانید

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشورگفت: بخش گیاهان دارویی این موسسه بیش از دو دهه فعالیت خود را به منظور اهتمام به مدیریت دانش در زمینه گیاهان دارویی، استفاده بهینه از توان علمی و تحقیقاتی داخلی و خارجی در حوزه گیاهان دارویی، استفاده حداکثری و اصولی از طبیعت، فرآورده‌ها و محصولات فرعی جنگل و مرتع در راستای سلامت انسان و رفاه اجتماعی آغاز کرده است.

وی افزود: بخش مزبور با هدف حفظ چرخه‌های اکوسیستمی طبیعت، حفظ ذخایر ژنتیکی بومی و انحصاری گیاهان دارویی، شناسایی و معرفی گونه‌های بومی و انحصاری ارزشمند، توسعه دانش فنی در تمامی حوزه‌های اکولوژیکی، زراعی و فرآوری گام برداشته تا بتواند با توسعه علمی و اصولی تمام بخش‌های مربوطه نقش موثری در سلامت جامعه، اشتغالزایی و صادرات غیر نفتی داشته باشند.

شریفی عاشورآبادی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به اینکه تقاضا برای استفاده از گیاهان دارویی به شدت رو به افزایش است، اظهارداشت: بدون شک با شکل گیری رویکرد جدید نسبت به مصرف گیاهان دارویی در جامعه انتظار بر اینکه گونه های مورد نظر با برداشت بی رویه رو به رو و کشور با مسئله ای به نام انقراض گونه های گیاهان دارویی مواجه شود.

وی ادامه داد: یکی از رسالت های گروه علوم زراعی بخش تحقیقات گیاهان دارویی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور اینکه نسبت به کشت و اهلی کردن گونه های دارویی مورد نظر و مهم اقدام کند.

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور یادآورشد: بطور مسلم اگر این کار انجام نشود با برداشت های بی رویه تعداد زیادی از گونه های گیاهان دارویی منقرض خواهند شد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا