امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

صنعت غذا صنعتی قابل اتکا برای تقویت تولید ملی

عضو هیئت علمی دانشگاه و پژوهشگر در حوزه صنایع غذایی گفت: صنعت غذا یک صنعت قابل اتکا و آبرومند برای تقویت تولید ملی، رونق صادرات و رشد اقتصادی است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سید محسن طباطبایی در برنامه «ساعت صنعت» رادیو اقتصاد افزود: تامین امنیت غذایی و توسعه کشاورزی دو کارکرد مهم صنایع غذایی است.

وی همچنین اظهارداشت: این صنعت در توسعه اقتصادی، اشتغال افزایی، پویایی تولید، صادرات و ارزآوری نیز بسیار نقش آفرین است.

همچنین بخوانید

عضو هیئت علمی دانشگاه و پژوهشگر در حوزه صنایع غذایی گفت: ایران یک کشور بسیار مهم در تولید انواع محصولات کشاورزی و همینطور تبدیل و فرآوری این محصولات خام به مواد غذایی آماده است.

وی در ادامه افزود: ایران هم اکنون به لحاظ تولید محصولات کشاورزی در ردیف ۲۰ کشور برتر جهان قراردارد.

طباطبایی تصریح کرد: برای مثال در حال حاضر رتبه تولید گندم و سبزیجات کشور در جهان به ترتیب ۱۱ و ۶ است.

وی به رادیو اقتصاد توضیح داد: ایران در گوشت و شکر همچنان در زمره کشورهای واردکننده جهان قرار دارد اما در بحث تولید گندم به مرحله خودکفایی رسیده و چشم انداز مثبتی دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه و پژوهشگر در حوزه صنایع غذایی ضمن اشاره به اینکه گندم در اغلب صنایع غذایی مورد استفاده قرار می گیرد، گفت: تولید جهانی گندم ایران در سال ۲۰۱۸ میلادی ۷۳۶ میلیون تن بوده که نسبت به سال قبل دو درصد هم کاهش داشته اما در مجموع برای پیشرفت وضعیت اقتصادی کشور و صنایع غذایی تاثیرگذار است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به اهمیت بالای استفاده از فناوری نانو در صنعت غذا افزود: استفاده از فناوری ‌های نوین در صنایع غذایی ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

طباطبایی بیان داشت: بدون شک روی آوردن به فناوری‌های نو از جمله فناوری نانو می‌تواند راه گشای بسیاری از مشکلات در این حیطه باشد.

وی در ادامه از بسته بندی ۴۰۰ تا ۵۰۰ محصول مواد غذایی مبتنی بر فناوری نانو در کشور خبرداد و گفت: پیش بینی می شود در ۱۰ سال آینده ۲۵ درصد بسته بندی های مواد غذایی به روش فناوری نانو انجام شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه و پژوهشگر در حوزه صنایع غذایی افزود: هدف از بسته بندی مبتنی بر فناوری نانو در محصولات غذایی افزایش دوام، ماندگاری، حفظ کیفیت کالاها و مصادیقی از این نوع است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا