خودروصنعت، معدن، تجارت

تلاش‌های نافرجام برای بازشدن ثبت سفارش واردات خودرو

سرپرست دفتر مقررات، صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت، اخبار منتشر شده مبنی بر باز شدن ثبت سفارش خودروهای خارجی و ترخیص خودروهای در گمرک مانده را تکذیب و تاکید کرد که تغییرات انجام شده در مجموعه وزارت صنعت، به معنای تغییرات در سیاست های تعیین شده در واردات خودرو نیست.

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از ایرنا، در روزهای گذشته همزمان با تغییرات در مدیریت سازمان توسعه تجارت ایران شایعاتی درخصوص گشایش واردات خودرو و باز شدن ثبت سفارش برخی خودروها مطرح شده است.
این اخبار واکنش «سید مهدی نیازی» سرپرست دفتر مقررات، صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت را در پی داشت.
وی امروز(سه شنبه) ضمن رد باز شدن ثبت سفارش خودروهای خارجی، تصریح کرد: هرچند واردکنندگان برای ترخیص خودروهای در گمرک مانده در حال رایزنی هستند، اما تاکنون تصمیمی اتخاذ نشده است.
وی از ارائه اطلاعات بیشتر در این زمینه خودداری کرد.
«کورش مرشد سلوک» رییس انجمن واردکنندگان خودرو نیز درباره آخرین وضعیت بازار خودروهای خارجی اظهار داشت: قیمت ها در بازار با نوسان ارز تغییر می کند، با این حال اگر به ثبات نرخ ارز برسیم به دلیل ممنوعیت واردات، حباب قیمتی همچنان وجود خواهد داشت.
بازار خودروهای وارداتی در یک سال و نیم گذشته با تغییر پیاپی سیاست ها روبرو بود؛ بسته شدن ۶ ماهه سامانه ثبت سفارش، افزایش تعرفه های گمرکی، تغییر نرخ ارز و یکسان سازی آن سبب جهش قیمت ها در این بازار شد.
از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۶ (چهار سال) ۲۹۸ هزار دستگاه خودرو وارد کشور شد که به طور متوسط سالیانه ۷۰ هزار دستگاه می شود. ارزش این میزان واردات ۶ میلیارد و ۲۶۱ میلیون دلار بود که به طور متوسط سالیانه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار و برای هر خودرو ۲۱ هزار دلار می شود.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا