بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

بانک‌ها امسال چقدر وام دادند؟

بررسی آمار عملکرد بانک‌ها و موسسات اعتباری کشور حاکی از آن است که مبلغ کل تسهیلات اعطایی در شهریور امسال نسبت به اسفند پارسال رشد ۶.۸ درصدی داشته است.

به گزارش آرمان اقتصادی، بررسی جدیدترین آمار بخش پولی و بانکی بانک مرکزی نشان می‌دهد که تسهیلات اعطایی بانک‌ها و موسسات اعتباری تا پایان شهریور امسال ۱۱۵۶ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به اسفند سال گذشته با رشد ۶.۸ درصدی همراه بوده است.

بر اساس این گزارش، میزان تسهیلات اعطایی بانک‌ها و موسسات مالی در اسفند سال گذشته ۱۰۸۲ هزار میلیارد تومان بوده است.

همچنین این آمار بیانگر این است که تسهیلات قرض‌الحسنه ۵.۹ درصد از کل تسهیلات اعطایی بانک‌ها و موسسات اعتباری قرض‌الحسنه را تشکیل داده و حجم عمده عملکرد تسهیلاتی بانک‌ها مربوط به مشارکت مدنی با ۳۴.۸ درصد و فروش اقساطی با ۲۷.۲ درصد است.

به لحاظ عددی در پایان شهریورماه سال جاری ۶۸ هزار میلیارد تومان از کل تسهیلات اعطایی بانک‌ها و موسسات اعتباری کشور قرض‌الحسنه بوده که این میزان نسبت به اسفند پارسال که ۵۹.۵ هزار میلیارد تومان بوده، ۱۴.۷ درصد رشد را نشان می‌دهد.

باوجوداینکه از شهریورماه سال ۱۳۹۴ آمار تسهیلات اعطایی بانک‌ها به تفکیک عقود مرابحه و استصناع به انواع تسهیلات اعطایی به تفکیک عقود اسلامی اضافه شده، اما در شهریور ۱۳۹۷ سهم استصناع از تسهیلات پرداخت‌شده بانک‌ها و موسسات اعتباری صفر بوده، ولی منابع مرابحه ۸.۸ درصد بوده است.

بانک‌های تجاری

بر پایه این گزارش، تسهیلات پرداخت‌شده در بانک‌های تجاری کشور در پایان شهریورماه سال جاری متفاوت بوده، به‌نحوی‌که ۷.۹ درصد از وام‌های بانک‌های تجاری، قرض‌الحسنه بوده که رقم آن ۱۴.۷ هزار میلیارد تومان بود.

میزان تسهیلات اعطایی قرض‌الحسنه بانک‌های تجاری در اسفند سال قبل از آن ۱۲.۷ هزار میلیارد تومان بوده است.

در بانک‌های تجاری کشور، سهم عمده تسهیلات پرداختی مانند بانک‌ها و موسسات اعتباری مربوط به فروش اقساطی به میزان ۳۶.۳ درصد است که رقم آن ۶۸ هزار میلیارد تومان در پایان شهریور سال جاری بوده است که این میزان در اسفند سال گذشته معادل ۵۵ هزار میلیارد تومان بود.

۱۸ درصد تسهیلات بانک‌های تجاری به رقم ۳۳.۸ هزار میلیارد تومان در پایان شهریورماه به‌صورت مشارکت مدنی پرداخت شده که این رقم در اسفندماه سال قبل از آن ۳۸ هزار میلیارد تومان بوده است.

به‌صورت کلی، سهم عمده تسهیلات پرداختی بانک‌های تجاری در پایان شهریورماه سال جاری به فروش اقساطی و مشارکت مدنی اختصاص یافته است.

 

پرداخت تسهیلات در بانک‌های تخصصی

همچنین بررسی عملکرد بانک‌های تخصصی در پرداخت تسهیلات به بخش‌های مختلف در پایان شهریورماه ۱۳۹۷ نشان می‌دهد که ۲.۷ درصد تسهیلات اعطایی به میزان ۶.۹ هزار میلیارد تومان در قالب قرض‌الحسنه پرداخت شده که این رقم در پایان سال قبل از آن ۵.۹ هزار میلیارد تومان بود.

بزرگ‌ترین بخش تسهیلات پرداخت‌شده در بانک‌های تخصصی کشور مربوط به فروش اقساطی می‌شود به‌نحوی‌که در پایان شهریورماه سال جاری ۵۴.۹ درصد کل تسهیلات اعطایی این بانک‌ها به رقم ۱۳۸ هزار میلیارد تومان در بخش فروش اقساطی بوده و این رقم در اسفندماه سال گذشته به میزان ۱۳۶ هزار میلیارد تومان بود.

بانک‌های تخصصی همچنین در بخش مشارکت مدنی تسهیلات قابل‌توجهی پرداخت کرده‌اند؛ به‌نحوی‌که ۱۶.۶ درصد کل منابع تسهیلاتی این بانک‌ها در پایان شهریور امسال به میزان ۴۲ هزار میلیارد تومان در این بخش پرداخت شده است.

 

بانک‌های غیردولتی و موسسات اعتباری

در بخش بانک‌های غیردولتی و موسسات اعتباری نیز ۶.۵ درصد تسهیلات پرداخت‌شده در پایان شهریور سال جاری به میزان ۴۶ هزار میلیارد تومان به‌عنوان قرض‌الحسنه و ۴۵.۶ درصد کل اعتبارات ارایه‌شده به متقاضیان در بخش مشارکت مدنی به رقم ۳۲۶ هزار میلیارد تومان بوده است.

منبع

راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا