امور زیربناییتعاون و اشتغال

ضربه خصوصی‌سازی به اقتصاد کشور/ کارگران اولویت مسئولان نیستند

سمنان – معاون دبیرکل خانه کارگر بابیان اینکه خصوصی‌سازی در یک دهه اخیر تغییر مسیر داده است، گفت: این امر به اقتصاد کشور ضربات مهلکی وارد ساخته است.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، حسن صادقی پیش از ظهر چهارشنبه در همایش قانون کار که به همت خانه کارگر استان سمنان برگزار شد بابیان اینکه اقتصاد ما بر اساس قانون متشکل از سه ضلع اقتصاد دولتی، خصوصی و تعاونی است، تأکید کرد: متأسفانه در سال‌های اخیر تمرکز بر روی خصوصی‌سازی آن‌هم با روش اشتباه بوده که این امر سبب شده تا هم اقتصاد ما ضربه بخورد و هم بخش تعاونی جدی گرفته نشود.

وی بابیان اینکه در سال‌های اخیر خصوصی‌سازی دچار تغییر شیوه و یا به‌عبارت‌دیگر ریل‌گذاری جدید شده که این امر به اقتصاد ما ضربه وارد کرده است، افزود: خصوصی‌سازی بلایی بر سر کشور آورده که آثار سوء آن سال‌ها با ما خواهد بود.

شیوه غلط خصوصی‌سازی

معاون دبیرکل خانه کارگر با طرح این پرسش که دستاورد این به‌اصطلاح خصوصی‌سازی برای کشور چه بوده است که این‌چنین اصرار بر آن وجود دارد؟ بیان کرد: ما در سال‌های اخیر با شیوه غلط خصوصی‌سازی به ایجاد رانت کمک کردیم که امروز سبب شده بسیاری از افراد پول‌دار شوند و در ازای آن کارگران و واحدهای تولیدی به خاک سیاه بنشینند.

صادقی بابیان اینکه ماجرای غم‌انگیز کارگران هفت‌تپه دقیقاً مصداق این تغییر رویه است، تأکید کرد: خصوصی‌سازی اصلی بود که در دولت‌های قبل به‌خوبی پایه‌گذاری و انجام شد اما با روی کار آمدن دولت نهم به‌یک‌باره همه‌چیز تغییر کرد و این بلایی که امروز شاهد هستیم بر سر اقتصاد کشورمان آمده است.

وی با تاکید بر اینکه ما به دولت یازدهم و دوازدهم هم نقد داریم چراکه اشتباه آن‌ها استمرار بر خصوصی‌سازی به شیوه دولت نهم و دهم است، توضیح داد: تعجب ما البته دراین‌بین عدم‌ اصلاح وضعیت موجود محسوب می‌شود، ما شاهد هستیم که در یک دهه گذشته خصولتی‌ها ۹۸ درصد از تسهیلاتی که به بهانه خصوصی‌سازی دریافت می‌شد را صاحب شدند و البته آن را در جای دیگری جز تولید سرمایه‌گذاری کردند پس به‌واقع بخش خصوصی نتوانست تسهیلات بانکی را دریافت کند درنتیجه روزبه‌روز با مشکلات عدیده‌ای روبرو شد.

تبدیل واحدهای صنعتی تعطیل به واحدهای صنعتی تعطیل بدهکار تبدیل

معاون دبیرکل خانه کارگر بابیان اینکه به بهانه خصوصی‌سازی رانت برای اشخاص در کشور به وجود آمده است، بیان کرد: این نگاه در سال‌های اخیر سبب شده تا واحدهای تولیدی خصوصی یکی پس از دیگری تعطیل شوند و این امر همچنین باعث شد تا کارگران بیکار به کارگران بیکار بدهکار و واحدهای صنعتی تعطیل به واحدهای صنعتی تعطیل بدهکار تبدیل شوند.

صادقی ادامه داد: باید قطار رشد روی ریل توسعه قرار گیرد نه اینکه به ترویج سرمایه‌داری بینجامد از سوی دیگر باید گفت قانون کار به مسلخ برده شده است، این قانون به یک شیر بی‌یال و دم تبدیل‌شده که دیگر شبیه شیر نیست لذا باید گفت متأسفانه سیاست‌های غلط باعث شده تا از این قانون اصلاً چیزی باقی نماند.

وی با تأکید بر اینکه مشکل ما بیشتر در ساختارها است و باید ساختار قوانین را عوض کرد تا شاهد آثار آن به‌صورت عملی باشیم، تصریح کرد: باید به این شیوه خصوصی‌سازی که فقط رانت ایجاد می‌کند و به سرمایه‌داری دامن می‌زند تا کارگران در آن به خاک سیاه بنشینند پایان داد.

کارگران اولویت مسئولان نیستند

معاون دبیرکل خانه کارگر در ادامه بخش دولتی را تافته‌ای جدا بافته در نزد مسئولان دانست که امتیازات بسیاری را به خود اختصاص داده است، بیان کرد: همواره اولویت با کارکنان دولت است و اگر صحبت از حقوق، معوقات، دستمزد و … باشد ابتدا کارکنان دولت در اولویت هستند و دراین‌بین کارگران با بدبختی باید روزگار سر کنند چراکه در اولویت‌های مسئولان جایی ندارند.

صادقی بابیان اینکه انتظار می‌رود دولت بدهی‌های خود به تأمین اجتماعی را نیز پرداخت کند تا بخشی از مشکلات کارگران رفع شود، بیان کرد: چرا نباید قانون مصوب مجلس اجرایی شود؟ مگر کارگران جزئی از این مردم نیستند؟ متأسفانه روند کنونی و بی‌اعتنایی به کارگران برخلاف منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی و عدالت است.

وی افزود: پرداخت سرانه سه‌درصدی حق تأمین اجتماعی ۴۰ سال درگیر مشکلات است یعنی به‌عبارت‌دیگر باید گفت حتی یک سال در این چهار دهه هم وجود ندارد که قانون در کشور اجراشده باشد، نکته قابل‌تأمل اما اینجا است که نه‌تنها یک ریال به تأمین اجتماعی داده نمی‌شود بلکه سازمان ۱۷۸ هزار میلیارد تومان نیز از دولت طلب دارد و این باوجود تصویب قانون جای تأسف دارد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا